![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Waszkielis, 2022-09-16 Olsztyn Fizyka, Scenariusze Prawo Coulomba1. Cele: a) Uczeń wie: - że siła wzajemnego oddziaływania między ciałami naelektryzowanymi zależy od wielkości ładunku i odległości między tymi ładunkami, - jaka jest treść prawa Coulomba. b) Uczeń umie: - zaprojektować doświadczenie wykazujące, że siła wzajemnego oddziaływania między ciałami naelektryzowanymi zależy od wielkości ładunku i odległości między tymi ciałami. 2. Cele wychowawcze: - kształtowanie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów - kształtowanie umiejętności sprawnego wykonywania rachunków - zwrócenie uwagi na elektryczność statyczną niebezpieczną w sytuacjach zagrożenia pożarem lub wybuchem 3. Materiały i środki dydaktyczne: - podręcznik - karta pracy 4. Metody: - pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości - Formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązywania Przebieg lekcji: 1) Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji. 2) Doświadczenie myślowe: Mamy do dyspozycji ciała naelektryzowane ładunkami tych samych znaków. Możemy zmierzyć siłę oddziaływania przy zmianie odległości między tymi naelektryzowanymi ciałami robiąc doświadczenie z tzw. wagą skręceń. Takie same doświadczenie wykonał w 1785 r. francuski fizyk Ch. A. de Coulomb. W różnych odległościach od konduktora kulistego zawiesza się naelektryzowanie wahadełka. Konduktor kulisty naładowany jest ładunkiem tego samego znaku co wahadełka. Pyt. 1: Na które z nich działa największa siła, a na które najmniejsza? Odp.: ……………………………………………………………………………………… Pyt. 2: Co to oznacza pod kątem matematyki? Odp.: …………………………………………………………………………………… 2. Przeprowadzając swoje doświadczenie Coulomb badał także zależność wzajemnego oddziaływania na każdy z ładunków od wartości tych ładunków. Podsumowując wynik, uzyskał następujące prawo: ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… Wzór opisujący prawo Coulomba: oznaczenia: q1, q2 – r – k – Pyt. 3: Czy zapisane prawo oraz postać matematyczna czegoś nie przypominają? Odp.: ……………………………………………………….…………………………………… 3) Podsumowanie Warto zauważyć fundamentalne różnice między siłami elektrostatycznymi a grawitacyjnymi: a) siły elektrostatyczne mogą być przyciągające lub odpychające, a grawitacyjne tylko przyciągające; b) siły elektrostatyczne są wielokrotnie silniejsze od grawitacyjnych; c) siły elektrostatyczne zależą od ośrodka, w których znajdują się ładunki, a grawitacyjne nie. 4) Rozwiązywanie zadań Zad.1. Oblicz siłę elektrostatyczną, z jaką przyciągają się proton i elektron w atomie wodoru. Promień atomu wodoru wynosi 53 pm. Porównaj otrzymaną wartość z siłą oddziaływania grawitacyjnego działającego na te cząstki. mp = 1,67·10-31 kg me = 9,11·10-31 kg 5) Utrwalenie omówionego materiału i zadanie pracy domowej Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |