![]() |
![]() |
Katalog Anna Chudzik, 2022-09-16 Ruda Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć Integracji Sensorycznej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRACJA SENSORYCZNA Prowadzący: Anna Chudzik Temat: Zabawy ze zwierzętami - normalizacja działania układu proprioceptywnego i przedsionkowego, stymulacja dotykowa, słuchowa i węchowa, rozwijanie reakcji równoważnych i planowania ruchu, wzmacnianie siły mięśniowej. Data: 11.03.2018 r. Rodzaj zajęć: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (integracja sensoryczna) Czas trwania: 30 minut Cele ogólne (Zgodność z podstawą programową wg Rozporządzenia MEN z dn. 14.02.2017r, DZ.U. 2017r., poz.356): -poprawa działania systemu proprioceptywnego i przedsionkowego, -stymulacja dotykowa, słuchowa, węchowa -wzmacnianie reakcji posturalnych i równoważnych -kształtowanie umiejętności planowania ruchu -integracja wczesnych odruchów niemowlęcych -doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej -normalizacja napięcia mięśniowego -doskonalenie precyzji palców i dłoni Dziecko zna: -Wybrane gesty Makaton -Wybrane symbole PCS (znaki sprzętów, pomocy SI) -Odgłosy wybranych zwierząt -Dziecko rozumie: -Polecenia wydawane przez nauczyciela popierane znakami Makaton i symbolami PCS Dziecko umie: -Wybrać znak z danym sprzętem SI i przyczepić go na tablicy -Samodzielnie zdjąć buty i skarpetki, z pomocą założyć buty i skarpetki -Pełzać i czworakować w określonym kierunku -Włożyć dany element układanki w odpowiednie miejsce -Zaplanować swoje ruchy tak by wejść po pochylni za pomocą liny -Pogłaskać kującą matę stojąc na szczycie pochylni -Samodzielnie huśtać się na platformie odbijając się nogami od materaca -Utrzymać równowagę podczas zabawy żelowymi kuleczkami -Odbić się rękoma od materaca leżąc na brzuchu na wałku -Wybrać z dwóch odpowiedni koral -Nawlekać na sznurek zakończony drewienkiem duże korale -Skupić się podczas pracy przy stoliku Treści programowe: -komunikuje się z (…) osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; czyta obrazy -wspomaganie umiejętności językowych chłopca z wykorzystaniem metod AAC (pkt III ppkt 9, pkt IV ppkt 9) -uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami; wykonuje różne formy ruchu: skoczne, z czworakowaniem, rzutne -rozwijanie umiejętności planowania motorycznego, zachowania równowagi, naśladownictwa (pkt I, ppkt 5) -wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała – rozwijanie reakcji posturalnych (pkt I, ppkt 8) -obdarza uwagą (…) osoby dorosłe (pkt III, ppkt 8) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatorów pozawerbalnych: gestów, impresji mimicznych - stymulacja zmysłu węchu, wzmacnianie układu proprioceptywnego (pkt IV, ppkt 1) -wykonuje czynności samoobsługowe (pkt I, ppkt 2) Metody: Integracji Sensorycznej Elementy Terapii Ręki Forma pracy: indywidualna Środki dydaktyczne: Symbole PCS ilustrujące czynności, sprzęty, pomoce SI (układanka, lina, platforma, żelowe kulki, wałek, tablica manipulacyjna), materace, korale, pochylnia, lina, mata z kolcami, platforma, mata z wypustkami, drewniana układanka, wałek. Przebieg: 1.Powitanie. Zdjęcie butów i skarpetek. Przyczepianie znaku PCS z kolejno wykonywanym ćwiczeniem. 2.Pełzanie pod „domkami” z materacy, przenoszenie elementów układanki. Gdy element zostanie prawidłowo włożony, układanka wyda odpowiedni dźwięk. 2.Wchodzenie na na pochylnię za pomocą liny, na jej szczycie pogłaskanie maty z kolcami. 3.Huśtanie się na platformie w pozycji siedzącej. Obijanie się nogami od maty sensorycznej. 4.Zabawa żelowymi kulkami podczas siedzenia na platformie. 5.Odpychanie się rękoma od materaca w pozycji leżącej na brzuchu. 6.Nawlekanie korali w kształcie zwierząt na sznurówkę z drewnianym zakończeniem. Wybieranie korala podanego przez nauczyciela. 7.Zakończenie zajęć poprzez wykonanie znaku Makaton „koniec” i „dziękuję”. Założenie butów i skarpetek. Podziękowanie za zajęcia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |