![]() |
![]() |
Katalog Dorota Miksiewicz Zawodowe, Sprawdziany i testy Przykłady testów z przedmiotu ekonomika handlu dla liceum handlowegoPrzykłady testów z przedmiotu Ekonomika handlu dla Liceum Handlowego.Dział: Handel zagranicznyWersja A Rozwiąż test wykonując następujące polecenia: 1. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ istotą handlu zagranicznego jest przewóz towarów przez terytorium kraju trzeciego, b/ przedmiotem transakcji w handlu zagranicznym są tylko towary i usługi, c/ handel zagraniczny występuje w postaci importu, eksportu i handlu tranzytowego. 2. Reeksport polega na: a/ przywozie towarów zakupionych za granicą, b/ sprzedaży za granicę towarów importowanych, c/ naprawie maszyn i urządzeń wywożonych za granicę. 3. Dealer to pośrednik: a/ sprzedający towary ostatecznemu nabywcy, działający na własny lub cudzy rachunek, b/ sprzedający towary na określonym rynku, kształtujący ceny tych towarów, ponoszący koszty oraz podejmujący działania promocyjne, c/ działający na podstawie jednorazowego zlecenia, które ma doprowadzić do zawarcia transakcji. 4. Polityka protekcyjna w handlu zagranicznym polega na: a/ swobodzie przepływu towarów, ludzi i kapitału, b/ pomocy państwa w ochronie własnego rynku i wspieraniu działalności eksportowej, c/ sztucznej izolacji gospodarki narodowej. 5. Bilans handlowy to: a/ zestawienie wpływów i płatności dewizowych danego państwa, b/ zestawienie wartości towarów przywożonych z zagranicy i towarów wywożonych za granicę w danym okresie, c/ zestawienie wywożonych towarów za granicę. 6. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ uzanse to inaczej opublikowane zwyczaje handlowe, b/ uzanse to tradycyjne zachowanie kupców przy zawieraniu i realizacji umów międzynarodowych, c/ uzanse określają w skróconej formie niektóre warunki kontraktu ustalające wzajemne zobowiązania eksportowe i importowe. 7. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ faktura prowizoryczna jest rachunkiem za sprzedane towary, potwierdza dokonanie dostawy, b/ faktura pro forma wystawiana jest przed wysłaniem towaru i przesyłana odbiorcy po to, by mógł załatwić niezbędne formalności, c/ świadectwo fitopatologiczne stosowane jest w wypadku zagranicznego obrotu towarami pochodzenia zwierzęcego. 8. Akredytywa jest: a/ bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty określonej na niej kwoty w określonym czasie i miejscu, b/ pisemnym zobowiązaniem banku importera do zapłaty należności eksportera w zamian za złożenie przez niego określonych dokumentów, c/ dyspozycją przekazania określonej kwoty z rachunku dłużnika na rachunek wierzyciela. 9. Reklamacje towarowe to: a/ reklamacje związane z opóźnieniem zapłaty za towar, b/ nieprawidłowości w zakresie transportu (wybrano inny niż określony w umowie środek transportu), c/ rozbieżności dotyczące ilości i jakości dostarczonych towarów. 10. Stawki podstawowe stosowane są: a/ dla niektórych towarów pochodzących z krajów, które zostały uznane przez polskie przepisy za państwa rozwijające się lub słabo rozwinięte, b/ w związku z umowami o strefach wolnego handlu dla towarów z krajów UE, EFTA, CEFTA, c/ stosowane wobec towarów pochodzących z krajów, które są członkami WTO. Wersja B Rozwiąż test wykonując następujące polecenia: 1. Handel zagraniczny: a/ polega na zakupie towaru w jednym kraju i po przepakowaniu na sprzedaniu go w innym kraju, b/ oznacza przewóz towarów przez terytorium kraju trzeciego, c/ jest odpłatną wymianą towarów i usług między krajami. 2. Obrót uszlachetniający polega na: a/ wysłaniu za granicę półproduktu, który jest poddawany dalszej obróbce, po czym następuje odesłanie produktu do kraju pochodzenia, b/ wysłaniu uszkodzonych przedmiotów za granicę w celu dokonania ich naprawy, bądź też na przyjmowaniu przedmiotów z zagranicy i dokonaniu ich naprawy, c/ wywozie towarów za granicę w celu ich sprzedaży. 3. Agent handlowy to: a/ pośrednik działający na podstawie zlecenia, które ma doprowadzić do zawarcia transakcji, b/ osoba fizyczna lub prawna, która kupuje lub sprzedaje towary we własnym imieniu i na własny rachunek, c/ pośrednik działający na podstawie umowy agencyjnej. 4. Polityka autarkiczna w handlu zagranicznym polega na: a/ ochronie własnego rynku, pomocy państwa w ekspansji na rynki zagraniczne, b/ wprowadzeniu gospodarki wolnohandlowej, c/ sztucznej izolacji własnej gospodarki (samowystarczalność). 5. Bilans płatniczy to: a/ zestawienie ilości przywożonych i wywożonych towarów za granicę, b/ roczne zestawienie wszystkich wydatków państwa, c/ roczne zestawienie wszystkich wpływów i płatności dewizowych danego państwa. 6. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ Incoterms to tradycyjny sposób postępowania przy zawieraniu umów międzynarodowych, b/ Incoterms to zbiór reguł określających postępowanie w handlu zagranicznym, c/ Incoterms to dwie grupy formuł oznaczone literami E, F. 7. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ kontrakt to dokument (zbiór dokumentów) stwierdzający zawarcie umowy kupna-sprzedaży z kontrahentem zagranicznym, b/ konosament jest potwierdzeniem zapłaty za dostarczone towary w obrocie zagranicznym, c/ recepis pocztowy - jest dokumentem przewozowym występującym w transporcie morskim.. 8. Polecenie przelewu: a/ polega na wydaniu określonych dokumentów w zamian za określoną kwotę pieniędzy lub po spełnieniu przez dany podmiot innego warunku, b/ jest to dyspozycja posiadacza rachunku bankowego skierowana do banku aby przekazał z jego rachunku na rachunek bankowy innej osoby określonej kwoty środków pieniężnych, c/ jest dyspozycją skierowaną do banku by wypłacił z konta wystawcy oznaczoną kwotę środków pieniężnych. 9. Reklamacje handlowe dotyczą: a/ różnic między ilością towarów określoną w umowie, a ilością faktycznie otrzymaną, b/ różnic związanych z terminem dostaw, c/ opóźnień zapłaty za towar. 10.Stawki obniżone stosowane są: a/ wobec towarów pochodzących z krajów, które są członkami WTO, b/ w związku z umowami o strefach wolnego handlu dla towarów z krajów UE, EFTA, CEFTA, c/ wobec towarów pochodzących z krajów, którym Polska nie przyznała klauzuli najwyższego uprzywilejowania. Odpowiedzi: Wersja A: 1c, 2b, 3a, 4b, 5b, 6a, 7b, 8b, 9c, 10c. Wersja B: 1c, 2a, 3c, 4c, 5c, 6b, 7a, 8b, 9c, 10b. Dział: Organizacja i zarządzanie Wersja A Rozwiąż test wykonując następujące polecenia: 1. Uzupełnij zdanie: Zarządzanie oznacza ................ ..............................................................................dla osiągnięcia wyznaczonych celów w sposób najbardziej efektywny. 2. Wskaż, które z podanych twierdzeń dotyczące liniowej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa jest prawdziwe: a/ pracownik zatrudniony na dowolnym stanowisku otrzymuje polecenia tylko od jednego przełożonego, b/ pracownik zatrudniony na dowolnym stanowisku otrzymuje polecenia od kilku przełożonych, c/ pracownik sam decyduje o rodzaju wykonywanych zadań. 3. Struktura płaska charakteryzuje się: a/ małą liczbą osób bezpośrednio podlegających kierownikowi, b/ dużą liczbą osób bezpośrednio podlegających kierownikowi, c/ różną liczbą osób bezpośrednio podlegających kierownikowi. 4. Wymień elementy procesu decyzyjnego: ........................... 5. Demokratyczny styl kierowania charakteryzuje to, że: a/ między kierownikiem a pracownikami panują poufałe stosunki, b/ kierownik stosuje surowy system kar za niewykonanie zadania, c/ kierownik przed podjęciem decyzji zasięga rady pracowników oraz przekonuje o słuszności podejmowanej wspólnie decyzji. 6. Wskaż, które cechy przełożonych utrudniają proces kierowania: a/ uległość, b/ agresywność, c/ inteligencja, d/ kreatywność, e/ kultura wzajemnych kontaktów, f/ zbytnia pewność siebie. 7. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ negocjacje są procesem komunikowania się stron między którymi występują sprzeczności i nie ma możliwości ich wyeliminowania, b/ negocjacje są procesem komunikowania się stron, których celem jest osiągnięcie porozumienia, c/ negocjacje są procesem komunikowania się stron między którymi nie ma sprzeczności. 8. Uzupełnij zdanie: Negocjacje twarde polegają na.................................... 9. Wskaż cechy negocjatorów, które ułatwiają przebieg rozmów: a/ nonszalancja, b/ uprzejmość, c/ umiejętność argumentacji, d/ skłonność do przesady, e/ komunikatywność, f/ upór. 10. Strategia konfrontacji stosowana w rozwiązywaniu konfliktów charakteryzuje się tym, że: a/ uczestnicy konfliktu poszukują takiego rozwiązania, które zadowoliłoby obie strony, b/ cele uczestników konfliktu są osiągane w całości, c/ uczestnicy konfliktu dążą do pokonania drugiej strony przy osiągnięciu jednostronnych korzyści. Odpowiedzi: 1/koordynowanie pracy zespołów ludzkich, 2/a, 3/b, 4/ informacja, decyzja, polecenie, działanie, kontrola, 5/c, 6/a, b, f, 7/b, 8/osiągnięciu celu poprzez wymuszenie ustępstw na uczestniku negocjacji, 9/b, c, e, 10/c. Wersja B Rozwiąż test wykonując następujące polecenia: 1.Uzupełnij zdanie: Kierowanie polega na................................................................................................określonych zadań. 2. Wskaż, które z podanych twierdzeń dotyczące funkcjonalnej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa jest prawdziwe: a/ pracownicy poszczególnych szczebli w sposób hierarchiczny podporządkowani są dyrektorowi przedsiębiorstwa, b/ pracownicy mają przełożonych służbowych decydujących o tym jakie zadanie ma być wykonane i funkcjonalnych decydujących o tym w jaki sposób zadanie ma być wykonane, c/ struktura funkcjonalna ma zastosowanie tylko w małych przedsiębiorstwach. 3. Struktura wysmukła charakteryzuje się: a/ dużą liczbą szczebli organizacyjnych, b/ małą liczbą szczebli organizacyjnych, c/ różną liczbą szczebli organizacyjnych. 4. Wymień funkcje kierownicze: ............................................. 5. Autokratyczny styl kierowania charakteryzuje to, że: a/ pracownicy mają pełną swobodę w realizacji wyznaczonych zadań, b/ pracownicy aktywnie współpracują w procesie wyznaczania i realizacji zadań, c/ kierownik sam określa zadania i wymaga bezwzględnego posłuszeństwa w ich realizacji. 6. Wskaż, które cechy przełożonych ułatwiają proces kierowania: a/ asertywność, b/ uległość, c/ podatność na stres, d/ komunikatywność, e/ bezkompromisowość, f/ szybkość podejmowania decyzji. 7. Wskaż, które z podanych twierdzeń jest prawdziwe: a/ konflikt oznacza sprzeczność interesów stron konfliktu, b/ konflikt oznacza spór dotyczący działalności przedsiębiorstwa i nie można go rozwiązać, c/ przyczyną konfliktów są tylko błędy popełnione przez kierownictwo. 8. Uzupełnij zdanie: Negocjacje miękkie polegają na.................................... 9. Wskaż cechy negocjatorów, które utrudniają przebieg rozmów: a/ opanowanie, b/ zbyt ostre formułowanie opinii, c/ życzliwość, d/ elastyczność, e/ przywiązanie do własnego zdania, f/ agresywność. 10. Strategia kompromisu stosowana w rozwiązywaniu konfliktów charakteryzuje się tym, że: a/ obie strony konfliktu czynią wzajemne ustępstwa, b/ strony konfliktu wymuszają akceptacje dla własnego stanowiska, c/ jeden z uczestników konfliktu ustępuje. Odpowiedzi: 1/nakłanianiu pracowników do wykonywania, 2/b, 3/a, 4/planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrola, 5/c, 6/a, d, f, 7/a, 8/osiągnięciu porozumienia, a nie wymuszeniu akceptacji własnego stanowiska, 9/b, e, f, 10/a. Opracowanie: Dorota Miksiewicz Wyświetleń: 7390
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |