Katalog
Urszula Świerszcz, Elżbieta Kupniewska-M Lekcja wychowawcza, Scenariusze"Sobą być - dobrze żyć" - scenariusz zajęć z profilaktyki uzależnień w klasie III gimnazjum
Profilaktyka uzależnień - scenariusz zajęć w klasie III gimnazjum
Temat lekcji: Sobą być - dobrze żyć.
Cel główny:
analiza przyczyn skłaniających młodzież do zażywania narkotyków, picia alkoholu, palenia papierosów
Cele operacyjne:
Uczeń powinien wiedzieć i umieć:
jakie są problemy związane ze zjawiskiem narkomanii, alkoholizmu,
wyjaśnić szkodliwość zażywania używek (alkoholu, narkotyków, papierosów)
powiedzieć NIE!
powiadomić wychowawcę lub inną zaufaną osobę o tym, że zna osobę handlującą narkotykami w szkole lub poza szkołą
dokonać wyboru zdrowego trybu życia
Metody:
wiodąca - problemowa ("kula śniegowa", metaplan, drzewko decyzyjne),
wspomagająca - drama, wykład
Materiały, środki dydaktyczne:
plakaty, plansze, duże arkusze papieru, flamastry, alkohol, białko kurze, sprzęt laboratoryjny
PRZEBIEG LEKCJI:
Zagajenie
Życie ludzkie obfituje w problemy i kłopoty. Jesteśmy zmuszeni podejmować z nimi walkę, nie zawsze zwycięską. Narażamy się ustawicznie na niepowodzenia i stresy. Zdarza się więc, że jednostki słabe, najczęściej niedojrzałe fizycznie i psychicznie, sięgają po środki odurzające albo narkotyki.
Stałe ich zażywanie wywołuje u człowieka szczególny stan, który wymaga ciągłego lub okresowego przyjmowania specyfiku, by uzyskać przyjemne efekty lub uniknąć negatywnych objawów. W wyniku stałego przyjmowania środków odurzających lub psychotropowych albo zastępczych powstaje uzależnienie.
Statystyki podają , że coraz więcej ludzi ulega tym specyfikom. Niestety są to przeważnie ludzie młodzi. ...
Część właściwa:
1.
nauczyciel przedstawia problem( arkusz papieru): "Dlaczego młodzież sięga po papierosy,alkohol, narkotyki?" - praca w grupach?
uczniowie, metodą "kuli śniegowej", analizują problem, prezentując w grupach przygotowany przez siebie materiał
zapisanie na tablicy powodów skłaniających młodzież do sięgnięcia po środki odurzające (propozycje uczniów)
2.
nauczyciel podaje kolejny problem do rozważania przez uczniów" Jak zgubne są skutki nadużywania alkoholu, narkotyków, papierosów?
Praca w grupach - każda grupa otrzymuje arkusz, na którym są 3 rysunki ilustrujące różne szkody wynikające z nadużywania środków odurzających.
Zadaniem grup jest przeanalizowanie każdego rysunku i wykrycie jaki problem jest tam sygnalizowany.
Omówienie problemu - najpierw uczniowie przedstawiają, jak zrozumieli treść rysunków. Jeśli zachodzi potrzeba, nauczyciel dodaje swój komentarz.
(wypadki drogowe, utonięcia, choroby serca, nowotworowe, problemy szkolne, bójki.....)
badanie właściwości alkoholu i jego wpływu na organizm człowieka - doświadczenie wykonane przez uczniów
podanie autobiografii alkoholu ( krótki tekst)
3.
nauczyciel podaje kolejny problem do rozważania przez uczniów - wspólne zastanowienie się nad sposobami pokonywania trudności, poszukiwanie innych bezpiecznych i zdrowych dróg walki z przeciwnościami losu.
Jak skutecznie odmawiać?
zabawa lalka (uczeń na żądanie koleżanek i kolegów wykonuje różne polecenia, po czym opowiada o swoich odczuciach)
pomysły uczniów dotyczące wyrażania sprzeciwu
nauczyciel wywiesza planszę "Pięć zasad skutecznego odmawiania"
zgodnie z powyższymi zasadami pokazujemy jak należy odmawiać, a następnie zapraszamy chętnych do przećwiczenia tego zachowania i do zademonstrowania klasie. UCZNIOWIE ĆWICZĄ TYLKO ODMAWIANIE!
4. Podsumowanie: ( jeżeli będzie dużo czasu)
uczniowie w grupach otrzymują do rozwiązania schematy drzewka decyzyjnego. Nauczyciel przedstawia sytuację wymagającą podjęcia decyzji: "Jesteś w wyjątkowo złej kondycji psychicznej. Grozi ci na półrocze jedynka. Czujesz, że nie uda ci się poprawić oceny. Dobry znajomy namawia cię do ucieczki w świat narkotyków. Jaką podejmiesz decyzję? Czy w trudnej sytuacji sięgniesz po narkotyk?
DRZEWKO DECYZYJNE
uczniowie odczytują swoje schematy" weryfikują warianty decyzji, wyciągają wnioski.
na zakończenie nauczyciel pyta:
- Jak radzisz sobie z codziennymi trudnościami?
- Z kim możesz o nich porozmawiać?
- U kogo szukasz pomocy?
O tym, czy ograniczymy to zjawisko, decydować w dużej mierze będziemy my sami.
Zadanie domowe: (dalszy ciąg planu pracy dotyczącej zagrożeń)
Jakie działania może podjąć szkoła, aby lepiej chronić swoich uczniów przed nałogami.
Literatura:
1. Pasek M.: Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000.
2. Arendarska A., Czerniak M.: Sobą być dobrze żyć. Gimnazjalny elementarz profilaktyczny. Warszawa 2001.
3. Arendarska A., Czapczyńska A.: Drugi elementarz czyli program siedmiu kroków. Program profilaktyki dla młodzieży, nauczycieli i rodziców. Warszawa 2000.
4. Wolniewicz - Grzelak B., Nowakowska A.: Trzy koła - propozycje dla wychowawców klas. (Zeszyt I i II). Warszawa 2000.
Opracowanie: Elżbieta Kupniewska-Makówka, Urszula Świercz
Wyświetleń: 20324
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |