Katalog

Urszula Świerszcz, Elżbieta Kupniewska-M
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Sobą być - dobrze żyć" - scenariusz zajęć z profilaktyki uzależnień w klasie III gimnazjum

- n +

Profilaktyka uzależnień - scenariusz zajęć w klasie III gimnazjum

Temat lekcji: Sobą być - dobrze żyć.

Cel główny:
  • analiza przyczyn skłaniających młodzież do zażywania narkotyków, picia alkoholu, palenia papierosów

    Cele operacyjne:
    Uczeń powinien wiedzieć i umieć:
  • jakie są problemy związane ze zjawiskiem narkomanii, alkoholizmu,
  • wyjaśnić szkodliwość zażywania używek (alkoholu, narkotyków, papierosów)
  • powiedzieć NIE!
  • powiadomić wychowawcę lub inną zaufaną osobę o tym, że zna osobę handlującą narkotykami w szkole lub poza szkołą
  • dokonać wyboru zdrowego trybu życia

    Metody:
  • wiodąca - problemowa ("kula śniegowa", metaplan, drzewko decyzyjne),
  • wspomagająca - drama, wykład
    Materiały, środki dydaktyczne:
  • plakaty, plansze, duże arkusze papieru, flamastry, alkohol, białko kurze, sprzęt laboratoryjny

    PRZEBIEG LEKCJI:
    Zagajenie
    Życie ludzkie obfituje w problemy i kłopoty. Jesteśmy zmuszeni podejmować z nimi walkę, nie zawsze zwycięską. Narażamy się ustawicznie na niepowodzenia i stresy. Zdarza się więc, że jednostki słabe, najczęściej niedojrzałe fizycznie i psychicznie, sięgają po środki odurzające albo narkotyki.
    Stałe ich zażywanie wywołuje u człowieka szczególny stan, który wymaga ciągłego lub okresowego przyjmowania specyfiku, by uzyskać przyjemne efekty lub uniknąć negatywnych objawów. W wyniku stałego przyjmowania środków odurzających lub psychotropowych albo zastępczych powstaje uzależnienie.
    Statystyki podają , że coraz więcej ludzi ulega tym specyfikom. Niestety są to przeważnie ludzie młodzi. ...
    Część właściwa:
    1.
  • nauczyciel przedstawia problem( arkusz papieru): "Dlaczego młodzież sięga po papierosy,alkohol, narkotyki?" - praca w grupach?
  • uczniowie, metodą "kuli śniegowej", analizują problem, prezentując w grupach przygotowany przez siebie materiał
  • zapisanie na tablicy powodów skłaniających młodzież do sięgnięcia po środki odurzające (propozycje uczniów)
    2.
  • nauczyciel podaje kolejny problem do rozważania przez uczniów" Jak zgubne są skutki nadużywania alkoholu, narkotyków, papierosów?
  • Praca w grupach - każda grupa otrzymuje arkusz, na którym są 3 rysunki ilustrujące różne szkody wynikające z nadużywania środków odurzających.
  • Zadaniem grup jest przeanalizowanie każdego rysunku i wykrycie jaki problem jest tam sygnalizowany.
  • Omówienie problemu - najpierw uczniowie przedstawiają, jak zrozumieli treść rysunków. Jeśli zachodzi potrzeba, nauczyciel dodaje swój komentarz.
    (wypadki drogowe, utonięcia, choroby serca, nowotworowe, problemy szkolne, bójki.....)
  • badanie właściwości alkoholu i jego wpływu na organizm człowieka - doświadczenie wykonane przez uczniów
  • podanie autobiografii alkoholu ( krótki tekst)
    3.
  • nauczyciel podaje kolejny problem do rozważania przez uczniów - wspólne zastanowienie się nad sposobami pokonywania trudności, poszukiwanie innych bezpiecznych i zdrowych dróg walki z przeciwnościami losu.
    Jak skutecznie odmawiać?
  • zabawa lalka (uczeń na żądanie koleżanek i kolegów wykonuje różne polecenia, po czym opowiada o swoich odczuciach)
  • pomysły uczniów dotyczące wyrażania sprzeciwu
  • nauczyciel wywiesza planszę "Pięć zasad skutecznego odmawiania"
  • zgodnie z powyższymi zasadami pokazujemy jak należy odmawiać, a następnie zapraszamy chętnych do przećwiczenia tego zachowania i do zademonstrowania klasie. UCZNIOWIE ĆWICZĄ TYLKO ODMAWIANIE!
    4. Podsumowanie: ( jeżeli będzie dużo czasu)
  • uczniowie w grupach otrzymują do rozwiązania schematy drzewka decyzyjnego. Nauczyciel przedstawia sytuację wymagającą podjęcia decyzji: "Jesteś w wyjątkowo złej kondycji psychicznej. Grozi ci na półrocze jedynka. Czujesz, że nie uda ci się poprawić oceny. Dobry znajomy namawia cię do ucieczki w świat narkotyków. Jaką podejmiesz decyzję? Czy w trudnej sytuacji sięgniesz po narkotyk?
    DRZEWKO DECYZYJNE
  • uczniowie odczytują swoje schematy" weryfikują warianty decyzji, wyciągają wnioski.
  • na zakończenie nauczyciel pyta:
    - Jak radzisz sobie z codziennymi trudnościami?
    - Z kim możesz o nich porozmawiać?
    - U kogo szukasz pomocy?
    O tym, czy ograniczymy to zjawisko, decydować w dużej mierze będziemy my sami.

    Zadanie domowe: (dalszy ciąg planu pracy dotyczącej zagrożeń)
  • Jakie działania może podjąć szkoła, aby lepiej chronić swoich uczniów przed nałogami.

    Literatura:
    1. Pasek M.: Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000.
    2. Arendarska A., Czerniak M.: Sobą być dobrze żyć. Gimnazjalny elementarz profilaktyczny. Warszawa 2001.
    3. Arendarska A., Czapczyńska A.: Drugi elementarz czyli program siedmiu kroków. Program profilaktyki dla młodzieży, nauczycieli i rodziców. Warszawa 2000.
    4. Wolniewicz - Grzelak B., Nowakowska A.: Trzy koła - propozycje dla wychowawców klas. (Zeszyt I i II). Warszawa 2000.

    Opracowanie: Elżbieta Kupniewska-Makówka, Urszula Świercz

  • Wyświetleń: 20324


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.