|
|
Katalog Liliana Kiryłow-Masłowska Zajęcia zintegrowane, Różne "Jak posprzątać świat?"Mój pomysł na SPRZĄTANIE ŚWIATARokrocznie we wrześniu środki masowego przekazu sporo mówią o kolejnej akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA, można dostać darmowe worki na śmieci... w wyznaczonym dniu wypełnić je odpadkami z pobliskich skwerków i ulic... I być dumnym z tego jak wiele zrobiliśmy dla ochrony środowiska! Zwłaszcza nauczyciele... którzy angażują do tego gromady uczniów! Nie oszukujmy się... i tak wszyscy wiemy, że takie jednorazowe akcje przynoszą niewielkie korzyści...Zorganizowałam w mojej szkole działanie, które było w moim zamierzeniu przełamaniem wspomnianego wcześniej schematu, a także poruszyło sumienia dzieciaków. Być może propozycja ta będzie inspiracją do podobnych przedsięwzięć. Uczestnicy: uczniowie klas I-III oraz wychowawcy klas /ok.80osób/; Miejsce: część I - w sali gimnastycznej, część II - zgodnie z pomysłem wychowawców poszczególnych klas; Potrzebne materiały: część I - arkusze szarego papieru, po jednym dla grupy, pędzle, farby, kubeczki z wodą, sprzęt nagłaśniający , kaseta lub płyta z odgłosami przyrody, teksty dotyczące "ciekawostek" i przerażających faktów na temat problemu śmieci w środowisku, szeroka taśma klejąca, "sprzęt" do posprzątania miejsc pracy; część II - duża folia malarska, jednorazowe rękawiczki, worki na śmieci, po 2 agrafki - dla każdego dziecka, 5-6 dużych worków na śmieci, kolorowa folia samoprzylepna, każde dziecko na zadanie domowe powinno przynieść worek ze śmieciami ze swojego domu; UWAGA! Warto wcześniej skontaktować się z rodzicami uczniów, aby przyniesione przez dzieci z domu śmieci były nieco "spreparowane" dla celów edukacyjnych, gdyż w przeciwnym wypadku zapach w klasie może uniemożliwić przeprowadzenie zajęć... Przebieg działań: Część I: Przygotowanie sali: na środku rozłożone arkusze szarego papieru, tak aby tworzyły jedną płaszczyznę, w odosobnionych miejscach przygotowane stanowiska z materiałami plastycznymi - tyle stanowisk ile planujemy grup, włączona kaseta z odgłosami przyrody; 1. Zgromadzenie się wszystkich uczniów w sali gimnastycznej, dzieci powinny wchodzić skupione w ciszy - wszyscy siadają w dużym kręgu wokół rozłożonych arkuszy szarego papieru. 2. Po chwili dalszego wyciszenia się poprzez wsłuchiwanie się w ścieżkę muzyczną - uczniowie III klas odczytują z podziałem na osoby informacje na temat problemu śmieci - dzieci powinny wcześniej mieć to przećwiczone. Dla uaktywnienia pozostałych uczniów, proponuję, aby poszczególne informacje były oddzielane powtarzanym przez wszystkich refrenem: "GÓRA ŚMIECI ROŚNIE". 3. Po wygłoszeniu wszystkich tekstów, jeden z wychowawców powinien powiedzieć o zadaniu, które będą teraz miały dzieci: 4. Podział na grupy, za pracę każdej z nich odpowiada wychowawca danej klasy. Propozycja podziału pracy: 5. Po skończonej pracy, grupy łączą namalowane przez siebie prace w całość - w układzie: świat piękny - hasła - świat zaśmiecony. 6. Ponownie wszyscy zasiadają w kręgu, obejrzenie w skupieniu przy dźwiękach odgłosów przyrody wspólnego dzieła, można np. złapać się za ręce i puścić tzw. iskierkę. 7. Jeden z wychowawców dziękuje dzieciom za pracę, informuje że plakat po wyschnięciu zostanie powieszony z ich pomocą w najbardziej uczęszczanym miejscu w szkole lub jej okolicy. Zaproszenie do dalszej części zajęć już w zespołach klasowych. UWAGA! Ważne jest aby w trakcie kontynuacji zajęć plakat ten z pomocą przedstawicieli poszczególnych klas powiesić np. w okolicach wejścia do budynku. dzięki temu na zakończenie dnia zajęć każda klasa będzie mogła zobaczyć efekt swojej pracy. Część II - realizowana według projektów wychowawców; A oto co zaproponowałam moim uczniom: Jest to pomysł zainspirowany filmem z zajęć o treści ekologicznej z Wrocławskiej Szkoły Przyszłości. 1. Połączenie ławek w jeden duży stół , zabezpieczenie go folią malarską. 2. Dzieci z worków przy pomocy agrafek robią sobie fartuszki zabezpieczające ubrania, zakładają rękawice jednorazowe. 3. Wspólne posegregowanie zawartości jednego z worków ze śmieciami na: szkło - papier - metal - plastik - szczątki organiczne - odpady szkodliwe 4. Zawartość pozostałych worków dzieci segregują już samodzielnie. 5. Kiedy segregacja zostanie zakończona - należy wspólnie zastanowić się nad tym jakie korzyści wynikają dla przyrody i dla człowieka - z segregowania śmieci. 6. Zapakowanie posegregowanych śmieci do osobnych worków, nalepienie na nich odpowiednich napisów- zgodnie z zawartością. 7. Zorganizowanie zaniesienia posegregowanych śmieci do specjalnych kontenerów. 8. Wspólne obejrzenie powieszonego plakatu zrobionego w I części zajęć. 9. Zadanie domowe: Opowiedzieć swoim bliskim i znajomym o dzisiejszych zajęciach, zachęcić do segregowania śmieci i wyrzucania ich do specjalnych kontenerów.
Opracowanie: Liliana Kiryłow-Masłowska Wyświetleń: 972
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |