Katalog

Wanda Sobota
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Niesiemy pomoc innym w czasie świąt Bożego Narodzenia" - scenariusz zajęć w klasie II z zastosowaniem metod aktywizujących

- n +

Scenariusz zajęć w kl. II z zastosowaniem metod aktywizujących

Ośrodek tematyczny: Tradycja Bożego Narodzenia

Temat dnia: Niesiemy pomoc innym w czasie świąt Bożego Narodzenia

Czas zajęć: 180 minut

Treści działań edukacyjnych:
Wypowiadanie się dzieci na temat charakterystycznych dla Bożego Narodzenia zwyczajów. Nauka na pamięć wiersza "W dzień Wigilii" - określanie nastroju. Słuchanie nagrań i śpiewanie znanych kolęd. Rozmowa na temat akcji humanitarnych dla ubogich. Ćwiczenia matematyczne z zastosowaniem cennika. Zabawy przy choince.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, praca w grupach

Metody:
oparte na słowie: rozmowa kierowana, praca z tekstem
oparte na działaniu: taniec ze śpiewem, wykonywanie praktycznych czynności
aktywizujące: drama, myślące kapelusze, burza mózgów
Środki dydaktyczne: karty pracy dla każdego ucznia, wiersz "Wigilia", nagrania kolęd, tekst zagadki, rozsypanka wyrazowa, rekwizyty do scenek darmowych, choinka, szablony kapeluszy i prezentów w 4 kolorach, różne zabawki.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- wypowiada się na temat zwyczajów wigilijnych
- recytuje z pamięci wiersz
- interpretuje piosenki w zabawie ruchowej
- rozumie potrzebę pomagania innym
- dodaje kilka składników i oblicza koszt wg cennika
- potrafi planować zakupy zgodnie z posiadaną ilością pieniędzy
- zna i umie śpiewać kolędy

Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersz pt. "W dzień Wigilii" (zał.1) - swobodne dłuższe wypowiedzi dzieci o tradycjach i zwyczajach wigilijnych. Wzbogacanie słownictwa o wyrazy i wyrażenia związane z tradycją: choinka, gwiazdka, kolędnicy, biały obrus, siano pod obrusem, światełka na choince, przygotowanie dań wigilijnych, tradycyjne potrawy, dzielenie się opłatkiem, pierwsza gwiazdka, składanie życzeń, śpiewanie kolęd, wręczanie upominków.
2. nauka na pamięć i podkreślenie nastroju wywołanego wierszem: poważny, odświętny, uroczysty, podniosły, miły.
3. Słuchanie kolęd, odgadywanie ich tytułów.
4. Rozwiązanie zagadki o choince (zał.2)
5. Poruszanie się wokół choinki w rytmie piosenki: "Choineczki" (zał.3) - dowolna interpretacja ruchowa.
6. Obliczenie i zapisanie wyników na rysunkach choinek, ułożenie w kolejności od najmniejszej do największej liczby. Odwrócenie kartek i odczytanie hasła: Święta Bożego Narodzenia
7. Scenki pantomimiczne związane ze Świętami Bożego Narodzenia (podział na grupy):
- nakrywanie do stołu
- strojenie choinki
- łamanie się opłatkiem, składanie życzeń
- obdarowywanie prezentami
8. W trakcie zabawy uczniowie podchodzą do choinki i wybierają z koszyka po jednym prezencie (czworo dzieci zostaje bez prezentu).
9. Formułowanie problemu: "Nie każdy otrzymał prezent".
Porównanie liczby prezentów i liczby uczniów. Nawiązanie do rzeczywistej sytuacji:
- Nie wszyscy wasi rówieśnicy będą mieli świąteczne prezenty w tym roku. Wokół nas jest wiele dzieci biednych.
10. Tworzenie zespołów wg kolorów prezentów (dzieci bez prezentów dochodzą po jednym do każdego zespołu).
11. Przydzielenie zespołom "kapeluszy myślowych". Wyjaśnienie zadań dla grup:
12. Biały kapelusz: "Czy święta Bożego Narodzenia są radosne i dlaczego?"
13. Czarny kapelusz: "Dlaczego niektóre dzieci nie mogą dostać prezentów?"
14. Czerwony kapelusz: "Co czują dzieci, które nie otrzymują nawet małego prezentu?"
15. Żółty kapelusz: "Czy można zaradzić temu, aby chociaż część biednych dzieci dostała prezenty?"
16. Prezentacja na forum klasy przemyśleń na podane zagadnienia.
17. Układanie listy klasowych przygotowań do świątecznego obdarowywania - burza mózgów.
18. Wybór najciekawszych pomysłów i wykonanie plakatu z prośbą o zbiórkę zabawek, słodyczy. Rozwieszenie plakatów w szkole.
19. Szacowanie wartości zabawek w klasie, układanie działania do pytania: "Jakie zabawki można kupić mając do dyspozycji 50 zł?" (zał.4).
20. Zapisywanie działań na tablicy oraz w zeszycie.
21. Praca domowa: "Sprawdź wśród swoich zabawek, co Ty mógłbyś podarować biednym dzieciom?"


Zał. 1
"W dzień Wigilii"
Dzień Wigilii
to niezwykły, sobie dzień
jak co dzień!
W każdym sercu, wierzcie mi
życzliwość się rodzi.

I choć ludzie
w dzień Wigilii tacy zagonieni,
mają uśmiech
i z kimś drugim
pragną go wymienić.

Zał. 2
Przynieśli ja z lasu, pięknie przystroili
Teraz będzie z nami, by święta umilić

Zał. 3
"Choineczki"
Choineczki przyjechały,
Zieloniutkie główki miały,
Zieloniutkie jak pod rząd
Przyjechały nie wiem skąd.

I zerkały wystraszone
To w tę, a to w tamtą stronę,
A serduszka drżały im
Jak na wietrze lotny dym.

W naszym małym pokoiku
Pośród zabaw i okrzyków
Ustrojone w cacek moc
W noworoczna cichą noc.

Zał. 4
Cennik:
lalka - 15 zł
maskotka - 5 zł
traktor - 20 zł
samochód - 12 zł
klocki - 10 zł
puzzle - 8 zł

Opracowanie: Wanda Sobota

Wyświetleń: 5697


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.