Katalog Eliza Surmacz Matematyka, Scenariusze Ścieżka międzyprzedmiotowa - matematyka i geografiaŚcieżka międzyprzedmiotowa - matematyka i geografiaZintegrowany system nauczania uświadamia nam i przypomina, że nauki i wiedzy nie można dzielić na odrębne i niezależne od siebie dyscypliny naukowe. Przeciwnie, zazębiają się one i wzajemnie uzupełniają. Matematyka jest tą dziedziną nauki, która łączy je wszystkie i każdej służy. Wielki francuski filozof i uczony Descartes w dziele "Biesiady o metodzie dobrego rozumowania i poszukiwania prawdy w naukach" pisał: "... Porównywałem tajemnice Natury z prawami matematyki. Byłem i jestem przekonany, że ten sam klucz otwiera sens jednego i drugiego. Gdy skrupulatnie wszystko zauważyłem, doszedłem do przekonania, że wszystkie nauki, które mają do czynienia z poznaniem porządku i miary, należą do matematyki bez względu na to, czy tej miary szukają w liczbach, figurach, konstelacjach, dźwiękach, czy innych obiektach".Postęp cywilizacyjny sprawia, że dzisiejszy system edukacyjny nastawiony jest na nauczanie zintegrowane, tak by młody człowiek po ukończeniu nauki potrafił nabytą w szkole wiedzę wykorzystywać w codziennym życiu. Absolwent na miarę dzisiejszych czasów to nie taki, który posiadł wiedzę encyklopedyczną ale ten, który łączy elementy wiedzy z różnych dziedzin i wykorzystuje je praktycznie. Kierując się tą ideą, na lekcjach matematyki staram się realizować program w ramach ścieżek międzyprzedmiotowych. Głównym celem tych lekcji jest praktyczne zastosowanie wiadomości zdobytych na zajęciach matematyki, uatrakcyjnienie zajęć, aktywizacja uczniów do wspólnej pracy, a także utrwalenie wiadomości przydatnych w życiu. Na zajęciach w liceum można przeprowadzić szereg lekcji łączących matematykę z geografią. Działy geografii, w których wykorzystujemy w dużym stopniu matematykę to kartografia, hydrologia, oceanografia i meteorologia. Przy ich opracowywaniu często stosowane są funkcje, proporcje, przekształcenia algebraiczne, planimetria, stereometria i statystyka. Geografia jest jednym z ciekawszych przedmiotów dla ucznia, ponieważ pozwala mu lepiej zrozumieć i poznać otaczający nas świat. Matematyka na pewnym poziomie to czysta abstrakcja. Niektórzy uczniowie dużo łatwiej przyswajają sobie wiadomości z matematyki jeżeli od razu widzą przydatność wykonywanych zadań i konkretne ich zastosowanie. Preferują pracę nad zadaniami z treścią, które dotyczą otaczającej rzeczywistości niż na samych liczbach. Trafne zadania tekstowe przedstawiane w postaci problemowej, inspirują uczniów do odkrywania pewnych związków i zależności miedzy liczbami i działaniami, a także pokazują użyteczność i siłę rozumowań matematycznych. Biorąc powyższe pod uwagę, przygotowałam lekcję łączącą ściśle matematykę z geografią. Poniżej prezentuję scenariusz tej lekcji, który obejmuje dwie jednostki lekcyjne z wykorzystaniem komputerów. SCENARIUSZ LEKCJI TEMAT: "MAPA JAKO RYSUNEK ZIEMI" Cele lekcji 1. Informacyjny: - przypomnienie wiadomości o geoidzie, elipsoidzie obrotowej, kuli, siatce kartograficznej i geograficznej, skali mapy, podziałce mapy, - rodzaje odwzorowań kartograficznych ze względu na położenie względem osi Ziemi: azymutalne, stożkowe, walcowe. 2. Poznawczy: - przedstawienie metody Eratostenesa z 2-go wieku przed naszą erą dotyczącej wyznaczania obwodu Ziemi, - triangulacja jako współczesna metoda wyznaczania rozmiarów Ziemi, - określenie pozycji geograficznej (długości i szerokości ) punktu na mapach o różnej skali, - zapoznanie uczniów z współczesnymi metodami określania pozycji z wykorzystaniem systemów satelitarnych - GPS (Global Positioning System), 3. Kształcący: - obliczanie odległości rzeczywistej dwóch punktów na mapie, wykorzystanie skali i podziałki mapy, - mapy i atlasy samochodowe - planowanie podróży i posługiwanie się tabelami odległości - mapa topograficzna - orientacja w terenie ze szczególnym zwróceniem uwagi na strony świata, skalę, podziałkę i siatkę kilometrową, - odczytywanie wysokości i głębokości z map, - odczytywanie informacji z wykresów liniowych, słupkowych; diagramów strukturalnych, segmentowych i obrazkowych, a także interpretacja informacji zawartych w kartodiagramach, - utrwalenie wiadomości poprzez rozwiązywanie przygotowanych przeze mnie zadań związanych z omawianym tematem lekcji. 4. Wychowawczy: - nauka twórczego myślenia pozwalającego zrozumieć świat i rozwiązywać realne problemy, - rozwijanie zainteresowań i pasji, - rozwój społeczny, działanie na rzecz innych i dla dobra wspólnego - współpraca w grupach przy rozwiązywaniu zadań, - wyszukiwanie informacji z różnych źródeł (internet, biblioteka, czytelnia) - praca indywidualna. 5. Metody: - pokazowa, - praca w grupach, - praca indywidualna. 6. Środki dydaktyczne: - globus, - mapy różnych skali i rodzajów, plany miast, - tabele odległości - rzutnik i foliogramy, - oryginalne mapy nawigacyjne wydane przez Admiralicję Brytyjską, - przenośne urządzenie GPS, - komputer i mapy na CD-romach, - kartki z ćwiczeniami do pracy grupowej. 7. Przebieg lekcji: - przypomnienie wiadomości o kuli: średnica, promień, koło wielkie, objętość, półkula - referat ucznia: "Kula i wielkości z nią związane"- prezentacja tych wielkości na foliogramach, - wystąpienie ucznia i prezentacja indywidualnej jego pracy: "Mapa jako płaski obraz powierzchni Ziemi przedstawiony w sposób umowny i matematycznie określony", - kątowa i łukowa definicja długości i szerokości geograficznej, prezentacja tych wielkości z foliogramów, - wyznaczanie długości i szerokości geograficznych zadanych punktów na mapach o różnej skali, porównywanie wyników - praca w grupach, - odczytywanie i interpretacja informacji z wykresów, diagramów i kartodiagramów, przedstawianych na mapach - praca grupowa, - planowanie podróży z Gdańska do Warszawy na podstawie mapy samochodowej, odczytywanie odległości między większymi miastami Polski z tabel odległości, - planowanie pieszej wycieczki krajoznawczej "Kaszuby latem" - wykorzystanie "Mapy topograficznej Polski 1:50000", wybór trasy, obliczanie odległości i orientacyjnego czasu przemarszu - praca w grupach, - prezentacja przez nauczyciela morskich map nawigacyjnych wykorzystywanych w żegludze, wyjaśnienie pojęcia mili morskiej jako jednostki długości i węzła jako jednostki prędkości, - ciekawostki geograficzne - zapoznanie uczniów z praktycznymi metodami odczytywania szerokości i długości geograficznej na mapach nawigacyjnych z wykorzystaniem cyrkla i trójkątów nawigacyjnych, - prezentacja indywidualnej pracy ucznia: "Satelitarny system określania pozycji", dyskusja, - informacja na temat najnowocześniejszych metod określania pozycji geograficznych, GPS (Global Positioning System), prezentacja przenośnego, kieszonkowego GPS-u, odczytywanie pozycji z tego urządzenia, - komputerowa prezentacja map z CD-romów, - informacja o zintegrowanych satelitarnych metodach określania pozycji w komunikacji, transporcie lądowym, morskim i lotniczym. Lekcja wzbudziła duże zainteresowanie uczniów. Mogli praktycznie zastosować wiadomości i umiejętności nabyte na zajęciach matematyki przy odczytywaniu, interpretowaniu i obliczaniu różnych wielkości geograficznych. Myślę, że udało mi się połączyć matematykę z geografią w pouczającą i ciekawą lekcję. Opracowanie: Eliza Surmacz Wyświetleń: 2676
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |