Katalog Dorota Szymczak Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej z elementami logopediiScenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej z elementami logopediiRODZAJ ZAJĘĆ: Zajęcia rewalidacji indywidualnej z elementami logopedii.UCZESTNIK: uczeń upośledzony umysłowo w stopniu głębokim z cechami autyzmu. CEL OGÓLNY: - aktywizowanie ucznia do reagowania na komunikaty pozawerbalne i werbalne CELE OPERACYJNE: - uczeń przejawia zainteresowanie swoją osobą - uczeń usprawnia narządy artykulacyjne (wargi, język) - uczeń naśladuje proste gesty i czynności - uczeń wykonuje proste polecenia słowne METODY: - słowne - poglądowe - oglądanie zdjęć, obserwowanie gestów i ruchów (komunikacja niewerbalna) - aktywizujące - wykonywanie poleceń w formie zabawowo - zadaniowej (m. in. elementy pedagogiki zabawy) FORMY: praca indywidualna zabawowo - zadaniowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zabawka dźwiękowa ze zwierzętami wydającymi głos, zdjęcia, klocki, balon, piłka, plastikowe słomki, kubki z sokiem, lustro, magnetofon, kaseta z rytmiczną muzyką. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Rutynowe czynności rozpoczynające zajęcia: uczeń wita się, rozbiera, kładzie pomoce na stolik, siada na stałym miejscu itp. 2. Kształtowanie zainteresowania własną osobą: - rozpoznawanie swojego imienia, reagowanie na jego brzmienie - reagowanie na swoje odbicie w lustrze - oglądanie swoich zdjęć z uroczystości szkolnych. 3. Ćwiczenia oddechowe: - dmuchanie w swoje dłonie - nadmuchiwanie balonu - dmuchanie przez słomkę na waciki (wdech nosem, wydech ustami) - dmuchanie przez słomkę zanurzoną w wodzie "gotowanie wody" - picie soku przez słomkę 4. Aktywizowanie do wykonywania czynności ruchowych - naśladowanie gestów i czynności nauczyciela. - klaskanie w dłonie - turlanie piłki od siebie w kierunku nauczyciela - podbijanie balonu ręką - wspólne wyjmowanie klocków z pudełka i wkładanie do pudełka z pomocą nauczyciela - konstruowanie z dużych klocków - nakładanie kolorowych kółek na patyczek (piramidka) - zabawa zwierzętami domowymi - inspirowanie ucznia do poruszania zwierzętami wydającymi dźwięki, do ich słuchania oraz naśladowania. 5. Aktywizowanie ucznia do wykonywania czynności zabawowych ze wspomaganiem nauczyciela: zabawa w rytm muzyki: podnoszenie rąk, podnoszenie nóg, taniec w kółeczku z nauczycielem, obroty wokół własnej osi. 6. Rutynowe czynności porządkowe w miejscu pracy (np. uczeń odkłada pomoce na wskazane miejsce, zasuwa krzesło, ubiera się i żegna z nauczycielem). 7. Zanotowanie w dzienniczku obserwacji uwag i spostrzeżeń dotyczących pracy z uczniem. Opracowanie: Dorota Szymczak Wyświetleń: 3552
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |