Katalog Eliza Surmacz Matematyka, Scenariusze Ścieżka filozoficzna na lekcji matematykiŚcieżka filozoficzna na lekcji matematykiW gimnazjum i liceum na zajęciach matematyki realizowałam pomysł międzyprzedmiotowych ścieżek nauczania. Była to ścieżka filozoficzna. Celem tych zajęć było urozmaicenie lekcji, podwyższenie ich atrakcyjności, a także rozbudzanie ciekawości uczniów przy jednoczesnym pogłębianiu ich wiedzy z historii. Dzięki tym zajęciom uczniowie bliżej poznali osobowości matematyków-filozofów i czasy, w których żyli. Pożytek z tych lekcji był niewątpliwie bardzo duży. W ramach realizacji zajęć wykorzystywałam z uczniami techniki komputerowe, wiadomości zawarte w encyklopedii multimedialnej i internecie. Informacje pozyskane z tych źródeł posłużyły nam do opracowania życiorysów wielkich matematyków i ich największych osiągnięć na tle czasów, w których żyli i tworzyli.Informacje pozyskane z tych źródeł są bardzo obszerne. Uczniowie stosownie do wieku wybierali tylko te, które były im potrzebne do opracowań. To do ucznia należała inwencja i decyzja dotycząca wyboru. Jako nauczyciel występowałam w roli doradcy i obserwatora. Pierwszym etapem realizacji ścieżki filozoficznej było opracowanie przez uczniów prac na temat "Życie i twórczość wielkich matematyków - ich największe osiągnięcia". Były to prace indywidualne i zbiorowe. Przedstawione zostały w postaci wydruku komputerowego. Przejrzane prace oceniłam bardzo wysoko i przygotowałam na ich podstawie lekcję dla klasy III gimnazjum. Biorąc pod uwagę materiał przerabiany w klasach gimnazjalnych i kierując się tym by lekcja miała pewien ciąg logiczny zgodny z chronologią wydarzeń historii zdecydowałam się na następujący przebieg lekcji: - trochę historii - wprowadzenie w starożytność ze szczególnym wskazaniem kierunków filozoficznych z tamtego okresu, - słynne twierdzenie Talesa i Pitagorasa, - trochę o Eratostenesie z Cyreny, - o Eulerze i jego twierdzeniu, - no i koniecznie o Ludolfinie i jej fascynującej historii. Lekcja była bardzo interesująca i spodobała się uczniom. Myślę, że była pożyteczna i ciekawa. Uczniowie byli dumni prezentując swoje dzieła przed rówieśnikami. Chcieli kontynuować tą formę pracy. Oczywiście myślicieli-filozofów-matematyków na przestrzeni wieków było bardzo wielu. Takich lub podobnych lekcji można przeprowadzić naprawdę dużo eksponując na zajęciach inne nazwiska wielkich ludzi, ich twórczość i jednocześnie przygotowując dla uczniów zadania dotyczące ich kluczowych osiągnięć. Lekcje będą z pewnością bardzo ciekawe i co najważniejsze na długo pozostaną w pamięci uczniów. SCENARIUSZ LEKCJI TEMAT: WIELCY MATEMATYCY - ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ, NAJWIĘKSZE OSIĄGNIĘCIA Cele lekcji: - utrwalenie wiadomości o świecie pierwszych filozofów, - umiejscowienie działalności Talesa, Pitagorasa, Eratostenesa, Eulera w dziejach, - poznanie najważniejszych odkryć i osiągnięć wymienionych filozofów-matematyków, - przypomnienie i utrwalenie twierdzenia Talesa, twierdzenia Pitagorasa, - twierdzenia Eulera, - poznanie historii liczby "P". ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - dyskietki, mini dyski, CD-romy oraz wydruki komputerowe prac uczniów, - plansze do prezentacji twierdzenia Talesa, Pitagorasa, Eulera przed klasą, - kartki z ćwiczeniami do pracy grupowej dla uczniów, - modele brył do prezentacji twierdzenia Eulera. PRZEBIEG LEKCJI: - prezentacja prac uczniów, w których zostały zebrane i zestawione wybitne osiągnięcia matematyków-filozofów na przestrzeni wieków, - przypomnienie historii sprzed dwóch tysiącleci ze szczególnym uwzględnieniem myśli i kierunków filozoficznych, - geometryczna prezentacja twierdzenia Talesa na planszy i analiza związków pomiędzy odpowiednimi odcinkami, - praca w grupach nad zadaniami dotyczącymi twierdzenia Talesa, - zestawienie wyników prac poszczególnych grup, - geometryczna prezentacja twierdzenia Pitagorasa na planszy i analiza związków pomiędzy bokami w trójkącie prostokątnym, - praca w zespołach nad zadaniami dotyczącymi twierdzenia Pitagorasa, - zestawienie wyników poszczególnych grup, - omówienie słynnego problemu starożytnych - "podwojenie sześcianu", - prezentacja twierdzenia Eulera i sprawdzanie jego prawdziwości na różnych bryłach, - przedstawienie historii Ludolfiny z wyszczególnieniem tych uczonych, którzy głowili się nad wyznaczeniem stosunku długości okręgu do długości jego średnicy, - omówienie wyników prac w grupach i podsumowanie lekcji. Opracowanie: Eliza Surmacz Wyświetleń: 1604
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |