![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Wieczorek Język polski, Program nauczania Panorama kina najnowszego - program pracy na zajęciach szkolnego DKF-uPanorama kina najnowszego - program pracy na zajęciach szkolnego DKF-uKoncepcja pracy na zajęciach DKF-u obejmuje cykl dwuletni. Uczestnikami są uczniowie liceum w wieku 15-19 lat, toteż prezentowany materiał filmowy musi uwzględniać zarówno ich doświadczenia z kinem, wrażliwość, wiedzę ogólną, jak i preferencje estetyczne młodego człowieka. Uczestnicy mają wpływ na dobór repertuaru, który wszak nie zawsze musi być zgodny z estetyką osoby dorosłej - mam nadzieję, że zdobyte doświadczenia będą obustronne.W zajęciach uczestniczy grupa 15-20 - osobowa. Program obejmuje trzy części: Filmy, Twórcy, Tematy. Kryterium wyboru stanowiły nie ylko wartości artystyczne filmów czy osobowości ich twórców, ale także ich wkład w rozwój kina współczesnego. FILMY (do wyboru) 1.Amadeusz - umiłowany przez Boga, czyli o konflikcie między cywilizowaną miernotą, a szaleństwem geniuszu. reż. M. Forman; scen. wg własnej sztuki P. Shaffer; zdj. M. Ondricek; muz. W.A. Mozart, A. Salieri i inni, w wykonaniu The Academy of St. Martin-in-the-Fields pod batutą N. Marrinera; wyk. Tom Hulce, F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge i inni;/USA 1984/ 2.Carmen - trzy plany zazdrości i zbrodni, miłości i śmierci, czyli o metafizyce tańca. reż. C. Saura; scen. C. Saura i A. Gades; zdj. T. Escamilla; muz. Paco de Lucia (z wykorzystaniem opery Carmen G. Bizeta); wyst. A. Gades, Laura del Sol, Cristina Hoyos, Paco de Lucia i inni;/Hiszpania 1983/ 3.Człowiek pogryzł psa - ekstremum w zakresie pokazywania przemocy, czyli jak daleko kino może się posunąć? reż. R. Belvaux, A. Bonzel, B. Poelvoorde; scen. R. Belvaux, A. Bonzel, V. Tavier; zdj. A. Bonzel; muz. J.-M. Chenut; wyst. B. Poelvoorde, A. Bonzel, R. Belvaux i inni /Belgia 1992/ 4.Delicatessen - wariacje na temat alternatywnego świata, czyli straszni mieszczanie w strasznych mieszkaniach. reż. J.-P. Jeunet, M. Caro; scen. J.-P. Jeunet, M. Caro, A. Gilles; zdj. D. Khondji; muz. C. D'Alessio; wyst. D. Pinon, M.-L. Dougnac, J.-C. Dreyfus, K. Viard i inni /Francja 1991/ 5.Bram Stoker's Dracula - o miłości silniejszej niż śmierć, czyli potwór romantyczny. reż. F.F. Coppola; scen. J.V. Hart wg powieści B. Stokera; zdj. M. Ballhaus; muz. W. Kilar;wyst. G. Oldman, W. Ryder, K. Reeves, A. Hopkins T. Waits i inni /USA 1992/ 6.Excalibur - mityczny czas, gdy ludzie uczyli się żyć w zgodzie z bogami, czyli o wiecznie żywym królu Arturze. reż. J. Boorman; scen. J. Boorman, R. Pallenberg wg powieści T. Mallory'ego; zdj. A. Thomas; muz. T. Jones, R. Wagner, C. Orff; wyst. N. Terry, H. Mirren, N. Clay i inni /USA 1981/ 7.Forest Gump - nieprawdopodobnie pociągająca baśń, czyli o naiwnej doskonałości amerykańskiego kina. reż. R. Zemeckis; scen. E. Roth wg powieści W. Grooma; zdj. D. Burgess; muz. A. Silvestri, J. Still; wyst. T. Hanks, S. Field, G. Sinise, R. Wright, M. Wiliamson /USA 1994/ 8.Fortepian - wzruszenie, dla którego chodzimy do kina, czyli o istocie kobiecości. reż. J. Campion; zdj. S. Dryburgh; muz. M. Nyman; wyst. H. Hunter, H. Keitel, S. Neil, A. Paquin /Nowa Zelandia 1993/ 9.Imię róży - morderstwa w klasztorze, czyli średniowieczny Holmes. reż. J.J. Annaud; scen. A. Birkin, G. Brach, H. Franklin, A. Godard wg powieści U. Eco; zdj. T. Delli Colli; muz. J. Horner; wyst. S. Connery, Ch. Slater, F. Murray Abraham, R. Perlman, V. Vargas i inni /RFN-Włochy-Francja 1986/ 10.Lista Schindlera - nieprawdziwy film o Holocauście? reż. S. Spielberg; scen. S. Zaillian wg powieści T. Keneallly'ego; zdj. J. Kamiński; muz. J. Williams; wyst. L. Neeson, B. Kingsley, R. Fiennes, A. Seweryn, L. Kozłowski i inni /USA 1993/ 11.Łowca androidów - niebanalny film fantastyczny, czyli czy androidy śnią o elektrycznych owcach? reż. R. Scott; scen. H. Fancher, D. Webb Peoples wg powieści F. K. Dicka; zdj. J. Cronenweth; muz. Vangelis; wyst. H. Ford, R. Hauer, S. Young, E. J. Olmos, D. Hannah i inni /USA 1982/ 12.Mąż fryzjerki - spełnienie chłopięcych fantazji, czyli o miłości idealnej. reż. P. Leconte; scen. P. Leconte; zdj. E. Serra; muz. M. Nyman; wyst. J. Rochefort, A. Galiena, J. Mathou i inni /Francja 1990/ 13.Milczenie owiec - gdy zaciera się granica dobra i zła, czyli o oczyszczającym wymiarze grozy. reż. J. Demme; scen. T. Tally wg powieści T. Harrisa; zdj. T. Fujimoto; muz. H. Shore; wyst. J. Foster, A. Hopkins, S. Glenn, T. Levine i inni /USA 1990/ 14.Misja - Mendoza powtórnie tracący niewinność, czyli o religii przegrywającej z polityką. reż. R. Joffe; scen. R. Bolt wg własnej sztuki; zdj. Ch. Menges; muz. E. Morricone; wyst. J. Irons, R. De Niro, R. McAnally i inni /Wielka Brytania 1986/ 15.Niebezpieczne związki - smutna zabawa w miłość, czyli jak Valmont uprawiał cudze ogrody. reż. S. Frears; scen. Ch. Hampton na podstawie powieści Ch. De Laclosa;zdj. F. Rousselot; muz. G. Fenton; wyst. G. Close, J. Malkovich, M. Pfeiffer, U. Thurman, K. Reeves i inni /USA 1988/ 16.Pluton - oswajanie ze śmiercią, czyli dziki zew krwi. reż. i scen. O. Stone; zdj. R. Richardson; muz. G. Delerue; wyst. Ch. Sheen, W. Dafoe, T. Berenger, F. Whitaker, F. Quinn i inni /USA 1986/ 17.Ran - Król Lear w Japonii, czyli Szekspir i Kurosawa. reż. A. Kurosawa; scen. A. Kurosawa, H. Oguni, M. Ide na podst. Króla Leara W. Szekspira; zdj. T. Saito, M. Ueda, A. Nakai; muz. T. Takemisu; wyst. T. Nakadai, A. Terao i inni /Francja-Japonia 1985/ 18. Thelma i Louise - pułapka wolności, czyli ulubiony film amerykańskich feministek. reż. R. Scott; scen. C. Khouri; zdj. A. Biddle; muz. H. Zimmer; wyst. G. Davis, S. Sarandon, H. Keitel, M. Madsen i inni /USA 1991/ 19. Uczta Babette - "Były sobie raz dwie siostry...", czyli metafizyka w kuchni. reż. G. Axel; scen. G. Axel wg opowiadania K. Blixen, zdj. H. Kristiansen; muz. P. Norgard, W.A. Mozart; wyst. S. Audran, B. Federspiel, B. Kjer, J. P. Lafont i inni /Dania 1987/ 20.Zelig - każdy ma swoje 15 minut sławy, czyli śmiertelnie poważna najśmieszniejsza komedia Allena. reż. i scen. W. Allen; zdj. G. Willis; muz. D. Hyman; wyst. W. Allen, M. Farrow, E. Garrison, E. Rothschild i inni /USA 1983/ TWÓRCY 1. Kenneth Branagh - angielski sposób na Szekspira. Filmografia: 1989 - Henryk V 1991 - Umrzeć powtórnie 1992 - Przyjaciele Petera 1993 - Wiele hałasu o nic 1994 - Mary Shelley's Frankenstein 1995 - W środku mroźnej zimy 1996 - Hamlet 2. Tim Burton - dziecięce zabawki w gotyckim stylu. Filmografia: 1984 - Frankenweenie 1985 - Wielka przygoda Pee-Wee Hermanna 1988 - Sok z żuka 1989 - Batman 1990 - Edward Nożycoręki 1992 - Powrót Batmana 1993 - Miasteczko Halloween 1994 - Ed Wood 1996 - Marsjanie atakują 3. Bracia Coenowie - inteligentna gra z konwencją. Filmografia: 1984 - Prosta sprawa 1987 - Raising Arizona 1990 - Ścieżka strachu 1991 - Burton Fink 1994 - Hudsucker Proxy 1995 - Fargo 3. Jim Jarmusch - bardzo kultowe kino amerykańskie. Filmografia: 1980 - Nieustające wakacje 1984 - Inaczej niż w raju 1986 - Poza prawem 1989 - Mystery Train 1991 - Noc na ziemi 1995 - Truposz 4. Krzysztof Kieślowski - od dokumentu do fabuły. Filmografia: 1976 - Blizna 1979 - Amator 1981 - Przypadek 1984 - Bez końca 1987 - Krótki film o zabijaniu 1988 - Krótki film o miłości ; Dekalog I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, serial tv 1991 - Podwójne życie Weroniki 1993 - Trzy kolory: Niebieski; Trzy kolory: Biały 1994 - Trzy kolory: Czerwony 5. Emir Kusturica - niczym nie skrępowana wyobraźnia reżysera. Filmografia: 1981 - Czy pamiętasz Dolly Bell? 1985 - Tata w podróży służbowej 1989 - Czas Cyganów 1991 - Arizona Dream 1995 - Underground 6. David Lynch - klasyk postmodernizmu. Filmografia: 1976 - Głowa do wycierania 1980 - Człowiek-słoń 1984 - Diuna 1986 - Blue Velvet 1989 - Miasteczko Twin Peaks , serial 1990 - Dzikość serca 1991 - Miasteczko Twin Peaks II , serial 1992 - Ogniu krocz za mną 1996 - Zagubiona autostrada 7. Kto się boi Quentina Tarantino ? Filmografia: 1992 - Wściekłe psy 1994 - Pulp Fiction 1995 - Penthouse , nowela w filmie Cztery pokoje 8. Peter Weir - mitologia poza konwencjami. Filmografia: 1974 - Samochody, które pożarły miasto Paryż 1975 - Piknik pod wiszącą skałą 1977 - Ostatnia fala 1978 - Hydraulik 1981 - Gallipoli 1982 - Rok niebezpiecznego życia 1985 - Świadek 1986 - Wybrzeże Moskitów 1989 - Stowarzyszenie umarłych poetów 1990 - Zielona karta 1993 - Bez lęku TEMATY 1. Kino animowane, ale nie Disney! / R. Bakshi: Władca pierścieni; Ogień i lód; P. Dumała: Łagodna; Franz Kafka/ 2. Co komputer może w kinie? /R. Howard: Willow ; J. Cameron : Otchłań ; S. Spielberg : Park Jurajski ; R. Long: Johnny Mnemonic/ 3. Gatunek filmowy ( film gangsterski : Nietykalni; komiks filmowy : Rodzina Addamsów I,II film kryminalny: Uznany za niewinnego ; melodramat : Cienista dolina ; film obyczajowy: Co gryzie Gilberta Grape'a ? ; film przygodowy : Ostatni Mohikanin ; thriller: Siedem ; film wojenny : Okręt ; western : Bez przebaczenia ). 4. Poetyka kina grozy. /S. Kubrick: Lśnienie; J. Carpenter : Coś; D. Cronenberg : Creepshow; T. Hooper: Duch; K. Russel : Gotyk; R. Reiner : Misery; J. Cameron : Obcy - decydujące starcie; F. F. Coppola : Dracula; N. Jordan : Wywiad z wampirem; M. Nichols: Wilk; J. Carpenter : W paszczy szaleństwa; R. Rodriquez : Od zmierzchu do świtu; / Wybrana filmografia jest jedynie propozycją, pewnego rodzaju szkicem, który będzie podlegał weryfikacji ( o doborze współdecydują uczestnicy zajęć). Przewidziane są również seanse w kinie oraz uczestnictwo w DKF-ie, organizowanym przez olsztyński MOK i kino Awangarda. Opracowanie: Małgorzata Wieczorek Wyświetleń: 2019
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |