Katalog Teresa Kacprzak Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak pomóc dziecku nie pić? - scenariusz lekcjiScenariusz lekcjiPrzedmiot - Godzina wychowawczaKlasa - IV Liceum Gastronomiczne Dział programowy - Uzależnienia - Problem współczesnej młodzieży Temat: Jak pomóc dziecku nie pić? Po przeprowadzeniu lekcji uczeń powinien: Cele: Znać - niektóre przyczyny picia alkoholu Znać - skutki picia alkoholu choroby alkoholowej Przestrzegać picie alkoholu dla dzieci i młodzieży jako problem Forma: praca w grupie Zadanie: Wywiad w poradni alkoholowej, psychologicznej Literatura, czasopisma Audiowizualny - filmy wideo - oglądanie Forma prezentacji - plakat, wywiad, film Metoda realizacji - mini projekt Realizacja - ankieta Środki dydaktyczne - teksty wywiadu, plansze, kartki formatu A5, z odpowiednimi na ankietę pisakami, film dydaktyczny Przebieg lekcji: Założenia lekcji - na dwa tygodnie wcześniej dzielę klasę na cztery grupy i przydzielam zadania. Grupa I - Zbieranie informacji z fachowych czasopism, literatury na temat "Wpływ Alkoholu na organizm człowieka" Grupa II - Wybiera się do poradni alkoholowej, żeby zrobić wywiad na temat: "Skutki picia alkoholu - choroby alkoholowej" Grupa III - Wybiera się do poradni psychologicznej, przeprowadza wywiad z psychologiem aby uzyskać źródła na temat: "Jak zapobiegać picia alkoholu przez dzieci" i napisze recenzję z tego filmu. Przebieg lekcji I. Wprowadzenie: 10 min Obejrzenie krótkiego filmu pt. :Jak pomóc dziecku nie pić" II. Recenzja grup Grupa I - 8 min. Lider przedstawia plakat na temat: "Alkohol źle wpływa na organizm człowieka" Grupa II - 8 min. Lider komentuje przeprowadzenie wywiadu w poradni alkoholowej; Nauczyciel według własnego uznania wybiera jeden z wywiadów z "młodymi ludźmi uzależnionymi" Następnie zadaje kilka pytań na temat własnego wywiadu. Wywiązuje się dyskusja. Nauczyciel usupełniając dyskusję może przeprowadzić: Picie alkoholu, zażywanie narkotyków prawie zawsze jest związane z istnieniem grupy koleżeńskiej: Ponieważ potrzeba kolegów i przyjaciół należy jedynie do jednych z przedstawionych w naszym życiu; trudno nie ulec presji. Niesłychanie boimy się za wszelką cenę utrzymać nasz związek z grupą, cena tego czas jest bardzo duża a korzyści niestety wątpliwe. Dzieci są mało odporne na presję rówieśników i są zdolne do robienia ryzykownych rzeczy by zaimponować kolegom. 4 wywiady - "Janka", "To jest wielkie bagno". Lider grupy III - 8 min Lider tej grupy zapoznaje z ocen wywiadu przeprowadzonego z psychologiem w poradni. Uczniowie najczęściej podają następujące przyczyny picia alkoholu: - Brak ciepła w domu rodzinnym - Brak informacji na temat uzależnienia - Stres szkolny, złe stopnie w szkole - Strach przed odrzuceniem przez rówieśników - Presja rówieśników aby być "na czasie" i się "wyluzować" - Brak zrozumienia ze strony rodziców - Niedostateczne zainteresowanie dzieckiem i brak dla niego czasu - Brak wiary w siebie Nauczyciel podkreśla: Zauważaj, że najważniejsze uznaliśmy przyczyny - których źródło tkwi w domu rodzinnym. Jedną z przyczyn, na którą zwróciliśmy uwagę na temat uzależnień warto wiedzieć, zanim ktoś będzie nas namawiał do ich przyjęcia, do wypicia, że pijany ma uczucie odrealnienia! " ... uciekamy od smutku, napełniamy żołądek, pijemy, zażywamy używki aby spróbować na sobie działanie, w przekonaniu, że uda im zachować nadal nad sobą kontrolę i będą potrafili zatrzymać się kiedy tylko zechcą. W towarzystwie - alkohol, nikotyna czy marihuana mogą pobudzać w sposób przyjemny, dając uczucie euforii. Łatwiej jest rozmawiać, zanika nieśmiałość. Tymczasem niepotrzebnie można utracić nad sobą kontrolę". Wyciągnęli wnioski. Dzieci sięgają po alkohol bo chcą: 1) Dopasować się do kolegów, chcą należeć do grupy 2) Chcą czuć się dorosłymi 3) Być "spoko" i na luzie 4) Lepiej się poczuć 5) Przestać być nieśmiałym 6) Sprawdzić jak to jest 7) Złamać zakaz 8) Dobrze się bawić Grupa IV - 8 min Lider przedstawia wrażenia z obejrzanego filmu: Piją małe dzieci: 70% - niepełnoletni miały kontakt z filmem 35% - pije systematycznie 1x w tygodniu Piwo - postrzegane jest jako napój, kojarzy się z zabawą, miłością. Alkohol jest środkiem uzależniającym, który otwiera drogę silniejszemu - narkotykom. Młodzi, pijani tracą kontrolę. Picie w trakcie dojrzewania - blokuje normalny rozwój psycho-fizyczny, często robią to pod presją. Należy nauczyć mówić - NIE, gdy ktoś proponuje alkohol. Wskazali 10 sposobów, żeby pomóc dziecku nie pić: 1) Rozmawiaj z dzieckiem o alkoholu i narkotykach 2) Naucz się naprawdę wysłuchiwać swoje dziecko 3) Pomóc dziecku dobrze czuć się z sobą 4) Pomóc dziecku zdobywać sobie jasny system wartości 5) Bądź dobrym modelem i przykładem 6) Pomóc dziecku radzić sobie w sytuacjach nacisku ze strony kolegów 7) Ustal jasne zasady dotyczące alkoholu i narkotyków 8) Zachęcaj dzieci do rzeczy zdrowych i twórczych 9) Rozmawiaj z rodzicami innych dzieci 10) Wiedz jak postępować, gdy coś podejrzewasz Grupa IV - 5 min Spróbuj odpowiedzieć na pytanie w ankiecie 1. Czego dowiedziałeś się na dzisiejszej lekcji. Na podłodze nauczyciel rozkłada kartki A4 z propozycjami: - Zachęca uczniów do wybierania jednej lub kilku (przykład propozycji) - Znam niektóre argumenty przeciw piciu alkoholu - Znam powody dla których młodzi zaczynają pić alkohol - Znam niektóre sposoby - aby obronić się przed piciem alkoholu - Wiem, że picie alkoholu to problem - Gdy ktoś namawia - stanowczo odmówię - Postawiłem, że nie będę pił alkoholu 2. Czy twoim zdaniem temat został wyczerpany 3. Czy sposób wybierania informacji był prawidłowy 4. Czy zostałem przekonany o złym wpływie alkoholu Opracowanie: Teresa Kacprzak Wyświetleń: 2518
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |