Katalog

Olga Wojciechowska, Ewa Anuszewska-Kołak
Różne, Scenariusze

Dziecko z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu - terapia inaczej

- n +

Dziecko z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu - terapia inaczej

Od wielu lat prowadzimy zajęcia logopedyczne i korekcyjno - kompensacyjne (reedukacyjne) z dziećmi w wieku szkolnym. Zaobserwowałyśmy, że nasze działania w tych zakresach przynoszą efekty niewspółmierne do wysiłku włożonego przez dzieci, ich rodziców i przez nas. W związku z tym zaczęłyśmy szukać innych metod i sposobów, które przyczyniłyby się do osiągania lepszych rezultatów w pracy z dziećmi z trudnościami szkolnymi. Po wielu nietrafionych próbach wprowadzania nowych form zajęć zdobyłyśmy wiadomości i umiejętności z zakresu teorii i terapii integracji sensorycznej (SI). W naukowy, logiczny sposób wyjaśnia ona m.in. niepowodzenia szkolne dzieci. Nie wszyscy wiedzą, że zaburzenia mowy, problemy z czytaniem i pisaniem mogą wiązać się z dysfunkcjami integracji sensorycznej.
Od roku z powodzeniem łączymy terapię integracji sensorycznej z zajęciami logopedycznymi i reedukacyjnymi, wiemy, że jest to skuteczna metoda. Poniżej przedstawiamy przykładowy konspekt zajęć dla dziecka z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz dysfunkcjami integracji sensorycznej.

Scenariusz zajęć dla dziecka z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz dysfunkcjami integracji sensorycznej.

Diagnoza:
Mowa: mowa bezdźwięczna
Czytanie i pisanie: myli litery, zamienia ich kolejność (pisze tak, jak mówi)
Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej:
- przetrwały Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB)
- problemy w regulacji napięcia mięśniowego
- słaba kokontrakcja
- nieprawidłowe reakcje posturalne

Te zaburzenia mogą wskazywać na pewne dysfunkcje w obrębie sensorycznego systemu przedsionkowo - proprioceptywnego. Systemy te są jednymi z najwcześniej dojrzewających układów sensorycznych. Ich receptory znajdują się w uchu wewnętrznym (układ przedsionkowy) w mięśniach i stawach (układ proprioceptywny).Układ przedsionkowo - proprioceptywny pomaga w prawidłowym odbiorze wrażeń docierających do nas przez inne systemy zmysłowe (wzrokowy, dotykowy, słuchowy).Informacje, które otrzymujemy poprzez ten system pomagają w koordynacji i płynności ruchu, utrzymaniu równowagi, właściwym napięciu mięśni. Bliskie związki neurofizjologiczne między systemem przedsionkowym i słuchowym mają wpływ na rozwój percepcji słuchowej i mowy.

Cele zajęć:
- poczucie bezpieczeństwa dziecka
- zmotywowanie dziecka do pracy
- poprawienie percepcji słuchowej, wzrokowej
- utrwalenie prawidłowej wymowy
- wygaszanie Tonicznego Odruchu Błędnikowego (TOB)
- normalizacja systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, wzrokowego, słuchowego
- normalizacja napięcia mięśniowego
- rozwój zdolności do planowania ruchu

Pomoce:
- huśtawka terapeutyczna
- piłka z uszami do skakania
- kartoniki z obrazkami, w nazwie których słychać głoski: z i s
- podpisy do obrazków
- kolorowe pojemniki
- plansze do układania wyrazów
- piłeczki różniące się między sobą kształtem, wielkością i fakturą.

Przebieg zajęć:

1. Dziecko chodzi po śladzie liter z i s (faktura chropowata) zapisanych na dużym kartonie (stymulacja systemu dotykowego, orientacja przestrzenna, ćwiczenia reakcji równoważnych).

2. Dziecko ze zbioru różnych liter wybiera kartoniki z literami z i s (stymulacja systemu wzrokowego), a następnie, skacząc na piłce przenosi je do pojemników ustawionych w różnych miejscach sali. Jednocześnie wymawia głoski, które są na kartonikach(stymulacja systemu przedsionkowo - proprioceptywnego i ćwiczenia artykulacji).

3. Leżąc na brzuchu na klinie (wygaszanie tonicznego odruchu błędnikowego) wybiera z pozostałych liter alfabetu samogłoski i tworzy sylaby w połączeniu ze spółgłoskami z i s (sa, se, so, su, sy, za, ze, zo, zu, zy). Sylaby te układa na specjalnie przygotowanych planszach.

4. Dziecko rzuca piłeczkami (stymulacja systemu dotykowego i wzrokowego) w ułożone sylaby, które wymienia terapeuta.

5. Terapeuta pokazuje obrazki, w nazwie których występują ćwiczone głoski z i s, podając wzorzec słuchowy wyrazu. Dziecko, siedząc na huśtawce terapeutycznej, mówi, czy w wyrazie słychać głoskę dźwięczną z, czy bezdźwięczną s (stymulacja systemu przedsionkowo - wzrokowo - słuchowego).

6. Dziecko w leżeniu na brzuchu na huśtawce terapeutycznej (wygaszanie TOB -u, stymulacja systemu przedsionkowego) rozdziela kartoniki (osobno z i s), głośno odczytuje wyrazy.

7. Dziecko dokłada podpisy do, rozłożonych wcześniej w różnych miejscach sali, obrazków. Podpisy, które zawierają w nazwie literę s dokłada, chodząc stopa za stopą (ćwiczenia reakcji równoważnych). Natomiast podpisy do obrazków z literą z dokłada, skacząc obunóż (stymulacja systemu przedsionkowego i proprioceptywnego).

8. Ze zbioru wyrazów zawierających ćwiczone głoski/ litery wybiera 6 dowolnych kartoników z napisami i przepisuje je na czarny karton, używając białej kredy.

9. Palcem wskazującym ręki wiodącej ściera litery z i s zgodnie z kierunkiem ich zapisu, jednocześnie je nazywa (stymulacja systemu dotykowego, wzrokowego, ćwiczenia artykulacji).

10. Siedząc na huśtawce terapeutycznej wprowadzonej w ruch liniowy, dziecko dmucha w podwieszony balonik - wolne długie wydechy (ćwiczenia oddechowe, stymulacja systemu przedsionkowego).

Naszym zdaniem terapia SI jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, zwiększa jego motywację do pracy. Nie zawsze umiejętności szkolne trzeba ćwiczyć, prowadząc zajęcia stolikowe. Mamy nadzieję, że zaproponowany scenariusz zainteresuje terapeutów SI. Logopedów i reedukatorów zachęcamy do zdobycia
kwalifikacji w zakresie teorii i terapii integracji sensorycznej oraz wykorzystywania ich w pracy z dziećmi.

Opracowanie: Olga Wojciechowska - reedukator,teraputa SI, Ewa Anuszewska-Kołakowska - logopeda, teraputa SI

Wyświetleń: 6055


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.