Katalog

Urszula Zalewska
Różne, Rady

10 wskazań dla rodziców

- n +

Kontrola i ocena osiągnięć uczniów - nauczanie zintegrowane

Nauczanie zintegrowane sprzyja wszechstronnemu rozwojowi ucznia. Globalna realizacja treści programowych uelastycznia proces uczenia się.

Dziecko w sposób zabawowy, empiryczny, twórczy poznaje i utrwala wiedzę. Poprzez udział i zaangażowanie, rozwija intelekt, podwyższa swoją wartość, wnioskuje i kształtuje postawy i własne zdanie, staje się pewniejsze siebie. Realizując stawiane zadania, pokonuje bariery uczenie się, a tym samym skutecznie uczy się. Procesowi temu sprzyjają różnorodne formy i metody pracy stosowane na zajęciach.

Ocenianie wiadomości, umiejętności i zachowania polega na wzajemnym poznaniu, zaufaniu oraz przestrzeganiu przyjętych norm i zasad. Przychylna i przyjazna postawa nauczyciela i kolegów z klasy sprzyja rozwojowi samoświadomości poprzez samoocenę i samokrytykę. Pochwały i uznanie stanowią podstawę do pracy ucznia. Bieżące wskazówki, sugestie działań naprawczych, akceptacja, obiektywizm i życzliwość ze strony nauczyciela,
a także rodziny, ma wpływ na zaangażowanie ucznia, przyjęcie i zaakceptowanie obowiązków
ucznia, dostosowanie do stawianych wymagań.

Podsumowując; ocenianie w nauczaniu zintegrowanym polega na dostrzeganiu przez ucznia włożonego wysiłku i wkładu pracy. W wyniku samooceny, akceptacji bądź uwag ze strony uczniów oraz komentarza nauczyciela, uczeń dąży do osiągnięcia zamierzonego celu. Wyniki osiągnięć uczniów, nauczyciel na bieżąco omawia słownie z dużą częstotliwością sprawdza zeszyty i karty pracy uczniów, które opatrza uwagami, a przede wszystkim pisze o tym, co zasługuje na pochwałę.

Kontrola osiągnięć polega na wykonywaniu samodzielnych prac, aktywności i twórczej postawy podczas zajęć, stosowaniu testów, sprawdzianów, prowadzeniu zeszytów np. przeczytanych książek, uzupełnianiu ewaluacyjnych wykresów dotyczących czytania oraz stosowaniu dyktand z wyrazami zawierającymi trudności ortograficzne, z którymi dzieci pracowały w bloku tematycznym.

Oceny zachowania są na bieżąco spostrzegane, komentowane oraz omawiane. Nauczyciel prowadzi wnikliwą obserwację ucznia, co odzwierciedla karta obserwacji, udostępniana rodzicom w czasie spotkań na zebraniach i konsultacjach. Na koniec roku szkolnego nauczyciel sporządza pisemną ocenę opisową każdego ucznia.

Opracowanie: Urszula Zalewska
Szkoła Podstawowa im. Jana, Pawła II
w Długołęce.

Wyświetleń: 1349


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.