![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Pączka Biologia, Scenariusze "Właściwości istot żywych" scenariusz lekcji biologii dla klasy drugiej"Właściwości istot żywych" scenariusz lekcji biologii dla klasy drugiejLekcja stanowi pierwszą jednostkę w cyklu dotyczącym budowy i funkcji życiowych organizmów. Na zajęcia te uczniowie powinni powtórzyć wiadomości o mikroskopowaniu oraz przynieść wydruki z Internetu na temat budowy komórek i roli poszczególnych organelli.Cele lekcji W zakresie nauczania na poziomie wiadomości 1. Zdefiniować pojęcia: organizm, komórka, narząd, układ narządów, populacja, biocenoza, biosfera. 2. Podać przykłady różnych komórek. na poziomie umiejętności 1. Porównać komórkę roślinną z komórką zwierzęcą, grzybów, bakterii. 2. Scharakteryzować poszczególne organella komórkowe (jądro, chloroplasty, cytoplazmę, wodniczkę, błonę k. , ścianę komórkową, mitochondrium). 3. Uzasadnić kolejność poziomów organizacji materii. 4. Wykonać na podstawie obrazu mikroskopowego schemat komórki. 5. Posłużyć się mikroskopem do obejrzenia komórek. 6. Wykonać preparat mikroskopowy. W zakresie kompetencji 1. Efektywnie współdziałać w zespole. 2. Prawidłowo komunikować się. 3. Wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę w praktyce. 4. Ocenić organizację własnego uczenia się i pracę na lekcji. 5. Zadbać o prawidłowy stan powierzonego mu sprzętu i stan swojego stanowiska pracy. Metody i formy: Środki dydaktyczne: Tok lekcji Nawiązanie do tematu Uczniowie: 1. Podają wspólne cechy organizmów żywych. 2. Wymieniają układy z jakich zbudowane jest ciało człowieka. 3. Na przykładzie dowolnego układu podają z jakich części się on składa (narządy ). 4. Przypominają pojęcie tkanka, komórka, organizm, populacja, biocenoza. 5. Wymieniają różne komórki, tkanki. Nauczyciel: 1. Podaje temat lekcji oraz krótko przedstawia cele operacyjne. Określa kolejne poziomy organizacji materii, wykazuje różnice między komórką, tkanką i narządem. Przypomina zasady mikroskopowania i wykonywania preparatów. Faza realizacyjna 1. Podział uczniów na zespoły (2-3 osobowe) i przypomnienie zasad pracy w grupie: 2. Uczniowie wybierają lidera grupy i strażnika czasu. 3. Nauczyciel rozdaje instrukcje do pracy (wszystkie grupy pracują z takimi samymi instrukcjami). Instrukcja: 3. Odszukaj i wskaż w swoim mikroskopie: obiektyw, okular, śrubę makro i mikrometryczną, przypomnij sobie do czego te części mikroskopu służą. 4. Narysuj na szkiełku podstawowym malutką strzałkę, a następnie odszukaj jej mikroskopowy obraz. 5. Rysunek spod mikroskopu przenieś do zeszytu i zapisz wnioski. 6. Włóż pod mikroskop trwały preparat, ustaw obraz, odszukaj pojedynczą komórkę. 7. Wykonaj rysunek w zeszycie i zaznacz wszystkie dostrzeżone organella. 8. Wykonaj preparat z liści trzykrotki. 9. Włóż pod mikroskop preparat, ustaw obraz, dokładnie obejrzyj pojedynczą komórkę, wykonaj schematyczny rysunek. 10. Na rysunku zaznacz: jądro, chloroplasty, ścianę k., błonę k., cytoplazmę, wodniczkę. 11. Wszystkie zespoły prezentują uzyskane efekty pracy grupowej: uzupełnione tabele, rysunki spod mikroskopu, opisy rysunków. Faza podsumowująca Uczniowie: 1. Uczniowie formułują i zapisują wnioski końcowe, np. komórka jest podstawową jednostką budulcową organizmu. 2. Porządkują swoje miejsce pracy. Nauczyciel: 1. Ocenia pracę zespołów; zaangażowanie i sposób prezentacji. Udziela wskazówek do pracy grup w przyszłości. 2. Prosi o sprawdzenie swojego stanowiska pracy. Refleksja ucznia 1. Czego nauczyłeś się na dzisiejszej lekcji i jakie ma to dla Ciebie znaczenie? 2. Jak wygląda Twoja praca w zespole? Refleksja nauczyciela 1. Czy zrealizowałam założone cele? 2. Co mnie zaskoczyło? 3. Co należałoby zmienić? Opracowanie: Małgorzata Pączka Wyświetleń: 3781
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |