Katalog

Barbara Garyga
Różne, Scenariusze

Jestem dziewczynką, jestem chłopcem - scenariusz zajęć z wychowania do życia w rodzinie

- n +

Jestem dziewczynką, jestem chłopcem

Scenariusz zajęć z wychowania do życia w rodzinie w klasie V


Cele lekcji: - Uczeń wymienia różnice i podobieństwa między dziewczynką a chłopcem - Uczeń uzasadnia równoważność i uzupełnianie się obu płci - Uczeń akceptuje własną płeć

Metody i techniki pracy:
Rozmowa kierowana, dyskusja, praca w małych grupach, piktogram

Środki dydaktyczne:
Zestaw figur geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru, papier A4, mazaki, klej.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca
Nauczyciel informuje o celach dzisiejszej lekcji - lepszym zrozumieniu siebie i płci przeciwnej.

Faza realizacyjna
1. W pogadance przypomina moment urodzenia każdego dziecka, wyjaśniamy - co oznacza ciąża dla każdego z rodziców, jakie jest pierwsze pytanie mamy po porodzie, po czym lekarz poznaje płeć dziecka. W dyskusji ustalamy, że płeć dziecka wpływa np. na jego imię, kolor śpioszków, rodzaj zabawek. Płeć nadaje kierunek naszemu życiu.
2. Dzielimy klasę na grupy jednej płci. Aby sprawdzić, czym różnią się dziewczynki i chłopcy uczniowie rysują i wypełniają tabelę:

Cechy dziewczyny Cechy chłopaka
   

Po zakończeniu magnesami przymocowujemy prace do tablicy i analizujemy. Podkreślamy, że dziewczęta są drobnej budowy ciała, są delikatne, wstydliwe, mają ciepły głos, często kierują się emocjami, intuicją, są wrażliwe na gesty i słowa, są opiekuńcze. Mają inny wygląd, zabawy, wybierają inne zawody. Chłopcy mają inną budowę narządów płciowych i ciała, są silniejsi fizycznie, wykonują męskie zawody ( żołnierz, górnik, lotnik, marynarz), dążą ambitnie do celu - częściej są więc naukowcami, politykami. Często rywalizują, są agresywni. Płeć jest widoczna w koniugacji czasowników (byłam, byłem); w zaimkach - on, ona. Mężczyzna zdobywa, współzawodniczy, lepiej reaguje na bodźce wzrokowe. Kobieta chętniej współpracuje i obdarowuje, szuka czułości, lubi się podobać, flirtuje.

3. Czerwonym kolorem podkreślamy cechy wspólne dla obu płci np. mądrość, dobrze się uczą, chodzą w spodniach, dobrze tańczą.

4. W dyskusji, czy jest płeć gorsza? - staramy się dojść do wniosku, że obie płcie choć różne topowinny być równoprawne, jednakowo ważne, obie wzajemnie uzupełniają się. Zaznaczamy również, że nie ma brzydkich kobiet, są tylko dziewczyny skulone, zaniedbane, nie lubiące siebie, nie zdające sobie sprawy z magii uśmiechu, zalet swego ciała i mózgu.

5. Przypominamy, że większość ludzi dobrze się czuje w swojej płci, czyli ją akceptuje

Faza podsumowująca

Uczniowie w grupach wykonują plakat - „Płeć” wykorzystując figury geometryczne: kolorowe wycięte z papieru koła, prostokąty, trójkąty. Prace umieszczamy na gazetce.
W zeszycie kończymy zdania:
Cieszę się, że jestem dziewczynką / chłopcem, bo..............
Dzisiaj na lekcji podobało mi się / nie podobało, gdyż .....................

Literatura:
Dobson j. C. „Przygotowanie do dojrzałości” Warszawa 1993
Jaczewski A. „Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania” Warszawa 1994
Król T. (red.) „Wędrując ku dorosłości” Kraków 1997
Jaczewski A. „O chłopcach dla chłopców” Warszawa 1990

Opracowanie: Barbara Garyga
Szkoła Podstawowa nr 2
Wieluń

Wyświetleń: 5271


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.