Katalog Romualda Ładzińska Język polski, Wymagania Zakładane osiągnięcia uczniów w nauczaniu języka polskiego w liceum profilowanym.Zakładane osiągnięcia uczniów w nauczaniu języka polskiego w liceum profilowanym.Uczeń liceum potrafi zdefiniować i użyć w odpowiednim kontekście następując pojęcia:W klasie I: - archetyp, topos, mit, tradycja antyczna, sacrum*, profanum*, średniowiecze, asceza*, średniowieczny realizm, renesans, humanizm, petrarkizm*, klasycyzm, reformacja, kontrreformacja, barok, romantyzm, oświecenie, racjonalizm, ateizm, deizm, empiryzm, sentymentalizm; - epos, tragedia antyczna, epigramat, hymn, dytromb*, oda, apokalipsa, psalm, przypowieść, list apostolski, misterium*, moralitet*, romans rycerski, chauson de gestes*, tragedia szekspirowska, sonet, esej, nowela, utopia, traktat polityczny, kazanie, pieśń, fraszka, tren, powiastka filozoficzna, komedia, satyra, bajka, powieść nowożytna*, tragedia klasycystyczna*; - heroizacja, porównanie homeryckie*, inwokacja, komizm, patos, tragizm, katharsis, fatum, parabola, parafraza*, trawestacja*, pareneza*, hagiografia, teoria sokoła*, retoryka, autotematyzm, autobiografizm, koncept, puenta, marynizm*, oksymoron, przerzutnia, inwersja, hiperbola, emblemat*; -tradycja kulturowa, prąd artystyczny, epoka literacka, formacja kulturowa, konwencja literacka, styl; -cywilizacja, natura, kultura, sztuka, mecenat. W klasie II: - romantyzm, historiozofia*, mesjanizm, profetyzm*, realizm, naturalizm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm, dekadentyzm, katastrofizm, franciszkanizm, futuryzm, I Awangarda, Skamander; - ballada, dramat romantyczny, powieść realistyczna, opowiadanie, nowela pozytywistyczna, felieton, dramat realistyczno - symboliczny; - ironia, groteska, oniryzm, psychologizm, adaptacja; - proces historycznoliteracki, kontekst macierzysty utworu - historyczny, biograficzny. W klasie III: - II Awangarda, pokolenie Kolumbów, współczesny klasycyzm, lingwizm*, teatr i dramat absurdu, postmodernizm*, kultura elitarna, kultura masowa, arcydzieło, kicz, awangardowość, tradycjonalizm, literatura regionalna, narodowa, europejska; - autentyzm, reportaż, dziennik, pamiętnik, kontekst egzystencjalny, egzystencjalizm; - cenzura, ideologia, nowomowa; - synteza historycznoliteracka. * - zakres rozszerzony Zagadnienia językowe i teoretycznoliterackie (zgodnie z zasadą stopniowania trudności). - język, mowa, pismo; - elementy teorii aktów mowy - funkcje języka, tekstu i wypowiedzi; - znak językowy i jego funkcje; - słownictwo ogólne i specjalne; - wyraz i jego znaczenie; - wyrazy wieloznaczne, synonimy, antonimy, elipsa; - zapożyczenia, neologizmy, frazeologizmy, neosemantyzmy, archaizmy; - retoryka, chwyt retoryczny, perswazja, manipulacja językowa; - etykieta językowa, etyka mówienia; - dialekt, gwara, żargon; - języki specjalistyczne, terminologia; - style funkcjonalne - perswazyjno-propagandowe, regulacyjno-komunikacyjne; - styl artystyczny; - innowacja i błąd językowy; - błędy językowe i ich rodzaje; - typy innowacji językowych; -wyraz i jego znaczenie; - tropy stylistyczne: porównania, epitety, metafory, alegorie, symbole; - systemy wersyfikacyjne: wiersz informacyjno-zdaniowy, sylabizm, sylabotonizm, tonizm, wiersz wolny; - styl, stylizacja: archaizacja, dialektyzacja, stylizacja na język potoczny, aluzja literacka, cytat, pastisz, parodia; - rodzaje literackie: liryka: podmiot liryczny, sytuacja liryczna, liryka bezpośrednia i pośrednia; epika: narrator, mowa pozornie zależna, sytuacja narracyjna, świat przedstawiony; dramat: monolog i dialog;
Opracowanie: Romualda Ładzińska Wyświetleń: 2224
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |