Katalog

Sylwia Margielewska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Tacy jesteśmy" - scenariusz godziny wychowawczej w klasie IV.

- n +

"Tacy jesteśmy" - scenariusz godziny wychowawczej w klasie IV.

Poziom wiekowy- klasa IV

Cel :
- kształtowanie umiejętności oceny i akceptacji siebie oraz przekazywania wiedzy o sobie innym
- kształtowanie umiejętności obiektywnego spojrzenia na innych
- integracja zespołu klasowego

Materiały: kłębek wełny, identyfikatory (pocięte widokówki), gazeta

Przebieg zajęć
1. Ustaw uczniów w okręgu. Zaproponuj zabawę "Jestem..., czuję się...." z wykorzystaniem kłębka wełny.
Czas: ok.10 min.
Komentarz: Należy dopilnować by każdy uczeń wziął udział w zabawie, przedstawił się. Zabawa pozwali uczestnikom, w pewnym, małym stopniu poznać się. Wystąpi pierwszy świadomie sprowokowany kontakt pomiędzy uczniami. Każdy z uczniów będzie trzymał nitkę i rzucał kłębek koledze. W efekcie powstanie pajęczyna, symbolizująca spójność i integrację grupy.

2. Podziel klasę na grupy Komentarz: Możesz to zrobić przy pomocy pociętych widokówek. Możesz wykorzystać przygotowane dla uczniów identyfikatory oznaczając je w jakiś sposób lub po prostu nadając uczniom numerki kolejno: 1,2,3,4,1,2... Możesz wybrać również inny, własny sposób.

3. Rozdaj przygotowane identyfikatory (zał.1). Każda osoba w grupie wypełnia go i wiesza sobie na szyi. Członkowie grupy czytają informacje zawarte na identyfikatorach swoich kolegów, zadają sobie pytania, dyskutują.
Czas: 10 min

Komentarz: Uczniowie nie zważając na wcześniejsze relacje, jakie panowały miedzy nimi, chcą poznać się bliżej, nawiązują bezpośredni kontakt.

4. Nie zmieniając składu grup zaproś uczniów do zabawy "Tratwa ratunkowa". Omów zasady zabawy.
Czas na przygotowanie: 10 min.
Komentarz: Członkowie grupy muszą zmieścić się na tratwie (kawałku gazety), aby nie "utonąć". Uczniowie uczą się solidarności, współdziałania, odpowiedzialności za siebie i za kolegów, troski o drugą osobę. Zabawa wymaga od uczestników dobrej organizacji pracy. W czasie tych przygotowań wyłonią się osoby bardziej operatywne od pozostałych, które będą kierować grupą. Osoby nieśmiałe będą miały okazję uwierzyć we własne siły, poznać siebie i innych w różnych sytuacjach. Zabawa integruje zespół, przekonuje o odrzuceniu uprzedzeń w momencie, gdy chodzi o dobro ogółu.

5. Prezentacja grup: grupy kolejno prezentują swoje rozwiązania "jak zmieścić się na tratwie, żeby nikt nie utonął?" Pozostali uczestnicy próbują ocenić pomysł kolegów.
Czas:10 min.
Komentarz: Uczniowie wykazują dużą wyobraźnię i pomysłowość.

6. Poproś uczniów, aby usiedli w okręgu i zapytaj o ich wrażenia po zakończonych zajęciach: jak czują się z nowymi wiadomościami o sobie i innych? Zapytaj uczniów jak wykonane ćwiczenie wzbogaciło ich wiedzę o pracy w zespole. Co według nich tworzy dobrą atmosferę w grupie? Czy były osoby, które miały decydujący głos?
Czy po takich zajęciach łatwo jest powiedzieć, jacy naprawdę jesteśmy?

Załącznik 1

Mój ulubiony przedmiot ................................

Moje hobby.....................................................

Kolor, który najbardziej lubię ..........................

Chciałbym, żeby.....................................................

Uśmiecham się, gdy ....................................

Płaczę, gdy .....................................................

Oto ja ............................................................

Opracowanie: Sylwia Margielewska

Wyświetleń: 17637


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.