Katalog

Beata Zielińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz spotkania integracyjnego dla klas VI

- n +

Data: 23.04.2001 r.
Miejsce: łącznik SP 16
Organizatorka: Beata Zielińska


Ludzie nie dlatego przestają się bawić, że się starzeją.
Lecz starzeją się, bo przestają się bawić
Mark Twain
Cele spotkania

  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy,
  • wzajemna integracja rodzice - uczniowie, a uczniowie - rodzice,
  • tworzenie okazji do wspólnych działań i przeżyć.
Metody Wykorzystano metody z pedagogiki zabawy:
  • metody ułatwiające wejście w grupę: poznanie się, nietypowe powitanie,
  • metody rozluźniające, odprężające oparte o ruch, taniec i gest,
  • metody uzyskiwania informacji zwrotnych od uczestników, w tym metody ułatwiające podsumowanie, zakończenie zajęć.
Materiały
  1. arkusz szarego papieru,
  2. klej,
  3. markery,
  4. plansze z napisami,
  5. chusta animacyjna,
  6. płyta audio ze ścieżką dźwiękową.
1. DZIAŁANIA WSTĘPNE

Podczas, gdy rodzice z dziećmi się schodzą przed wejściem wita ich serce:

Serdecznie wszystkich zaproszonych gości witamy i na spotkanie integracyjne zapraszamy

Po wejściu na sali goście podchodzą do stolika, gdzie czekały na nich określone zadania do wykonania na szarym papierze.

Zadania dla wszystkich

W zależności od własnego nastroju należy wybrać określony kolor serduszka, ozdobić je i przykleić do ubrania.

Zadanie dla dzieci

Odrysować kontur swojego buta i wpisać słowo kojarzące się ze szkołą.

Zadanie dla rodziców

Na płatku wpisać słowo kojarzące się z zabawą i przykleić do łodyżki.

2. POWITANIE

Prowadzący kieruje słowa powitania do konkretnych osób

Witam wszystkich, którzy:
  • przybyli do nas pieszo,
  • przybyli do nas z innego osiedla,
  • lubią się wspólnie bawić
  • nie poczuli się jeszcze powitani.
3. ZAPROSZENIE DO WSPÓLNEJ ZABAWY

Osoba prowadząca mówi:

Ażeby tak naprawdę dobrze się bawić, trzeba być w dobrej kondycji, dlatego odwiedzimy gabinet masażu, gdzie nasze ciała poddane zostaną wierszykom - masażykom.

Osoba prowadząca wykonuje ruchy palcami osobie leżącej na brzuchu, mówiąc przy tym:

Tędy płynęła rzeczka
Tędy przeszła pani na szpileczkach
Tędy przeszło stado słoni
A tedy przeleciał tabun koni
Potem zaświeciły dwa słoneczka
Przyleciała szczypaweczka
Spadł drobniutki deszczyk
Czy cię przeszedł dreszczyk?


Rodzic wraz z dzieckiem naśladuje ruchy osoby prowadzącej.

4. ZABAWY OŻYWIAJĄCE z CHUSTĄ

Rybak i rybka
Przekaż miłe życzenie
Kwiat lotosu

5. NAUKA TAŃCA INTEGRACYJNEGO

Ustawienie: parami naprzeciw siebie, tworząc rzędy
Wstęp: 8 uderzeń.

Część 1:
4 kroki do siebie, klaśnięcie w dłonie partnera, powrót 4 krokami do tyłu
8 krokami zamiana miejsc z partnerem
8 krokami ponownie zamieniamy się miejscami z partnerem
4 krokami do siebie, klaśnięcie, 4 krokami powrót.

Część 2:
Pary z początku rzędu tańczą na koniec uliczki, pozostali klaszczą w dłonie.
Wszystko powtarzamy aż do zakończenia melodii.

6. ZABAWY INTEGRUJĄCE

Ludzie do ludzi
Dobór uczestników w pary, prowadzący podaje komendy np. kolano do kolana, ucho do ucha itp. Wszyscy wykonują to polecenie. Na hasło ludzie do ludzi zamiana partnera. Kto zostaje bez pary kontynuuje zabawę

ZIG-ZAG
Siad na krzesłach na obwodzie koła. Jedna osoba w środku wskazuje na kogoś mówiąc ZIG (osoba ta podaje szybko imię sąsiada z lewej strony) ZAG (z prawej strony) ZIG-ZAG (wszyscy zamieniają się miejscami) Osoba bez krzesła kontynuuje zabawę.

7. NAUKA TAŃCA INTEGRACYJNEGO

Ciasto (Kuchensitztanz - Tanze für die Gruppe (Compact) AGB)
Po wspólnym odtańczeniu wszyscy goście zostają zaproszeni na wcześniej przygotowany przez dzieci poczęstunek, podczas którego odbywa się pokaz żonglerski w wykonaniu uczniów z SP 16.

8. ZABAWY NA WSPÓŁPRACĘ

Rozsypanka
Dobór uczestników grupkami według pór roku. Każda grupa dostaje w kopercie rozsypane zdanie, które należy jak najszybciej ułożyć I grupa Dzieci pewną dozę wychowania muszą zawdzięczać samym sobie Maria Dąbrowska II grupa Kiedy dzieci nic nie robią robią głupstwa Henry Fielding III grupa Dzieci wychowane bez pieszczoty są jak kwiaty hodowane bez słońca Alfred de Musset IV grupa Jak ty rodzicom, tak dzieci tobie Tales z Miletu

9. WĄŻ

Zadaniem grupy jest odczytanie poniższego tekstu w sposób, jaki został napisany na kartce, którą wylosował opiekun grupy:
  • raper,
  • żołnierz
  • komentator sportowy
  • śpiewak operowy
Idzie wąż wąską dróżką
Nie porusza żadną nóżką
Poruszałby gdyby mógł
Ale przecież nie ma nóg


10. SCENKI TEATRALNE

W grupach następuje przygotowanie scenek teatralnych, w których rodzice wcielają się w role dzieci, a dzieci w role rodziców

Rodzice
Mama wraca z wywiadówki, na której dowiedziała się o złych ocenach i nieodpowiednim zachowaniu dziecka.

Uczniowie
W czasie nieprzemyślanej zabawy koleżanka złamała nogę, dziecko ma wezwać rodziców do szkoły.

11. POŻEGNANIE

Odczytanie w grupach tekstu według inwencji członków grupy.
Żegnam was
Już czas

Idę ja, idziesz
Ty Raz, dwa, trzy


12. ZAKOŃCZENIE

Zakończeniem spotkania była informacja zwrotna Buźka.
Przy wyjściu z sali znajduje się arkusz szarego papieru i markery. Każdy przez narysowanie wybranej buźki: wesołej, smutnej lub obojętnej zaznaczał samopoczucie, jakie towarzyszyło mu podczas imprezy.

Osoby prowadzące dziękują za udział w imprezie. Żegnają tych wszystkich, którzy świetnie się bawili oraz tych, którzy czuli się już trochę zmęczeni.

13. REFLEKSJA

Dzięki wykorzystaniu metod z pedagogiki zabawy spotkanie to było zaskakującym przeżyciem dla rodziców i ich pociech. Kontakty z rodzicami oraz rodziców między sobą stały się cieplejsze, bardziej otwarte i szczere.
Podczas wytworzenia klimatu wspólnej, dobrej zabawy był czas na relaks, na odreagowanie od aktualnych emocji.
Zabawy z chustą animacyjną umożliwiły dzieciom i ich rodzicom integrację grupy bez względu na wiek. Pobudzały wyobraźnię, czerpały radość płynącą z ruchu i przebywania w grupie.
99% uczestników narysowało wesołą buźkę. Jeden uczeń wybrał buźkę smutną. Przyczyną było to, że nikt z jego rodziców nie przyszedł na tę, jego zdaniem, niezwykle udaną imprezę.


Ludzie nie dlatego przestają się bawić, że się starzeją.
Lecz starzeją się, bo przestają się bawić
Mark Twain

Wyświetleń: 2366


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.