![]() | ||||||
![]() |
||||||
Katalog Małgorzata Jackowska Chemia, Scenariusze Kwasy w naszym otoczeniu - scenariusz lekcji chemii w gimnazjumKWASY W NASZYM OTOCZENIUCELE:uczeń powinien: -poznać podział kwasów na organiczne i nieorganiczne, -znać kilka przykładów kwasów z każdej grupy, -umieć wyszukiwać i w prosty sposób identyfikować kwasy, -umieć przeprowadzić ćwiczenia, pełną obserwacje i wyciągnąć odpowiednie wnioski, -posiadać zdolność logicznego myślenia, -kształtować swoją wyobraźnię, -umieć pracować w zespole, -umieć wykorzystywać książkę (komputer domowy) do uzupełniania i poszerzania poznawanych informacji. METODA- doświadczenia (praca w zespołach dwuosobowych), pogadanka. POMOCE: 14 zestawów złożonych z: 2 zlewki, szalka Petriego, łyżka, bagietka, papierki uniwersalne, kwas cytrynowy krystaliczny, 5% kwas octowy, podręcznik, instrukcja do doświadczenia. TOK LEKCJI: I. Sprawy organizacyjne. II. Przypomnienie z ostatnich lekcji: (przykładowe pytania dla uczniów) -Co to są kwasy ? -Do najważniejszych kwasów należą? -Jakie jest zastosowanie kwasu siarkowego, solnego, fosforowego? -Jakie ogólne właściwości mają kwasy? -Jak dzielimy kwasy ze względu na budowę chemiczną? III .Nawiązanie do tematu: Wszystkie wymienione przed chwilą kwasy można otrzymać wychodząc bezpośrednio z odpowiednich niemetali tworząc ich tlenki a następnie w reakcji z wodą kwasy. Większość tych niemetali występuje w przyrodzie w postaci minerałów np. siarka, węgiel, fosfor i dlatego zaliczono je do grupy kwasów nieorganicznych (mineralnych). Drugą grupę stanowią kwasy, które pochodzą głównie z organizmów żywych. O nich to właśnie porozmawiamy dzisiaj na lekcji. Notatki uczniowskie: TEMAT: KWASY W NASZYM OTOCZENIU: 1.Kwasy dzielimy na nieorganiczne pochodzenia mineralnego np. kwas siarkowy, kwas fosforowy, kwas węglowy oraz kwasy nieorganiczne występujące w organizmach żywych np. kwas octowy, kwas mrówkowy, kwas masłowy, kwas jabłkowy. Na każdym stoliku przygotowany jest zestaw doświadczalny złożony z wymienionego sprzętu oraz badanej próbki nr I i próbki nr II, a także instrukcje pracy dla uczniów. Zgodnie z instrukcją wykonują oni badanie właściwości fizyko-chemicznych obu przygotowanych substancji: .stan skupienia, -barwa, -zapach, -za zgodą nauczyciela badają smak obu próbek, -rozpuszczalność stałej substancji w wodzie, -zachowanie się obu substancji wobec papierka uniwersalnego, Obserwacje, analizę ćwiczenia i wnioski uczniowie zapisują do zeszytów według wzorca z foliogramu. Notatka : 2. Doświadczenie: cel doświadczenia -identyfikacja dwóch kwasów organicznych na podstawie ich cech fizyko – chemicznych
Próbka I to KWAS CYTRYNOWY Próbka II to KWAS OCTOWY Obie próbki to KWASY ORGANICZNE Poznaliście dwa kwasy, z którymi się często spotykamy. Bardzo proszę przez następne 10 minut wykorzystując podręcznik wypisać, co najmniej nazwy 3 kwasów organicznych mających zastosowanie w kuchni i 3 kwasy, które można spotkać w apteczce domowej. 3. Kwasy organiczne, które można spotkać w kuchni i apteczce domowej: (notatka uczniowska może zawierać informację dotyczącą właściwości kwasów: masłowego, jabłkowego, mlekowego, mrówkowego, salicylowego, acetylosalicylowego, askorbinowego itp.). IV. PODSUMOWANIE LEKCJI: -O czym mówiliśmy na dzisiejszej lekcji chemii? -Co to są kwasy organiczne i nieorganiczne (podaj po trzy przykłady)? -Jakie cechy fizyczne ma kwas octowy i cytrynowy? -Wymień dwa kwasy organiczne, z którymi spotykasz się w kuchni. V. ZADANIE DOMOWE Poszukam wiadomości w podręczniku lub dostępnym tobie programie komputerowym na temat kwasów organicznych występujących w naszym środowisku. (notatka, plakat lub album -uzgodnić termin oddania pracy ). VI. ZAKOŃCZENIE LEKCJI: -ocena aktywności uczniów, -sprawy porządkowe laborantów, -pożegnanie. ZAŁĄCZNIK -instrukcja doświadczenia dla ucznia. Ćwiczenie 1. Badanie właściwości wybranych kwasów organicznych.
badanych próbek Próbka nr I Próbka nr II Stan skupienia: Barwa: Zapach: Smak: Rozpuszczalność: Odczyn 5. Wnioski:............................................................................................................................... .............................................................................................................................................
Opracowanie: Małgorzata Jackowska Wyświetleń: 6533
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |