![]() |
![]() |
Katalog Anna Belka Zajęcia zintegrowane, Artykuły Opis jako jedna z podstawowych form wypowiedzi uczniów klas I-IIIOpis to ścisłe i zgodne z rzeczywistością wskazanie charakterystycznych cech obserwowanego przedmiotu, osoby, rośliny, zwierzęcia, zjawiska. Specyficzną cechą opisu jest przestrzenny statystyczny układ elementów w danej treści, polegający na wyszczególnieniu pewnych elementów cech, czy właściwości przedmiotu w celu lepszego poznania go. Ze względu na formę, opisy mogą być ścisłe lub literackie. Opisy ścisłe informują obiektywnie o przedmiocie, sytuacji podając sucho, ale dokładnie wszystkie ich najistotniejsze, a także drugorzędne cechy. Przy opisie literackim o doborze cech w dużym stopniu będzie decydował stosunek uczuciowy opisującego. Ten rodzaj opisu cechuje duży subiektywizm W klasach I-III przeważa opis nieskomplikowany, zbliżony do literackiego. 1. ETAPY PRACY NAD OPISEM. Właściwa praca nad opisem przebiega według następujących etapów;
Każda obserwacja powinna być ukierunkowana pytaniami, zwracać uwagę na wygląd zewnętrzny obserwowanego przedmiotu, zjawiska.;
W dalszej pracy nad opisem nauczyciel poprzez ukierunkowane pytania dokonuje wspólnie z uczniami selekcji zgromadzonego i zaobserwowanego materiału, a następnie przystępuje do zanotowania na tablicy materiału słownikowego, notując także niektóre zwroty i wyrażenia potrzebne do opisania danego przedmiotu czy zjawiska. Nauczyciel powinien ciągle przypominać, że ciężar opisu spoczywa na przymiotniku i imiesłowie przymiotnikowym ( bez wprowadzenia nazewnictwa o imiesłowach). W opisywaniu przedmiotu należy odpowiednio stopniować trudności w zależności od możliwości intelektualnych uczniów. Opisy są różne i różny jest ich stopień trudności stąd wyróżniamy; - Opis pojedynczego przedmiotu o prostej budowie, np. ołówek - Opis pojedynczego przedmiotu np. model samolotu - Opis grupy przedmiotów na jednym położeniu np. dekoracja - Opis osoby np. koleżanka - Opis krajobrazu np. łąka w lecie opis sytuacji np. na przerwie Przy opisie przedmiotu staramy się podać przede wszystkim cechy charakterystyczne, a także jego położenie kształt, wielkość Nieskomplikowane przedmioty opisujemy w sposób dokładny i wyczerpujący. Natomiast przy opisach bardziej złożonych skupiamy się na jednej właściwości szczególnie ważnej czy wyróżniającej się. Najlepszą formą zapoznania dzieci z opisem jest podanie wzoru. Wzorem opisu może być opis wskazany w tekście, lekturze. Uczniowie powinni zauważyć, że opis stanowi jakby zatrzymanie biegu wydarzeń, pozwalające na lepsze przyjrzenie się jakiemuś zjawisku rzeczy, postaci zainteresować się szczegółami; kształtem, barwą, dźwiękiem. Często opis ułatwia nam zrozumieć treść, postępowanie bohaterów, zaznajamia nas z tłem dziejów, warunkami geograficznymi, społecznymi czy środowiskiem, dostarczaniem przeżyć estetycznych. Ćwiczeniem pogłębiającym rozumienie pojęci opisu jest przede wszystkim wyszukiwanie opisów w tekście, badanie ich treści, próby wykonania ilustracji na podstawie tekstu, zestawienie opisu z ilustracją w książce, porównywanie własnego opisu z opisem autora, porównywanie dwóch kontrastowych opisów przedmiotów lub osób, zjawisk. Doskonałym źródłem tych ćwiczeń jest lektura, która dostarcza wielu wzorcowych opisów. Opis jako forma wypowiedzi jest przedmiotem pracy dydaktyczno – wychowawczej przede wszystkim w klasach II-III. Na początku stosujemy metodę zbiorowego redagowania opisu. Praca nad wspólnym układaniem opisu ma następujący tok; - pogadanka wstępna nawiązująca do tematyki i celu opisu - obserwacja przedmiotu opisu, w toku, której stawiamy odpowiednie pytanie, pozwalające uchwycić istotne cechy przedmiotu, - ukierunkowana rozmowa w toku, której poprzez analizę selekcjonuje się materiał, - wspólne ułożenie planu opisu i jego zapis na tablicy - gromadzenie na tablicy słownictwa według planu, - ustne, zbiorowe redagowanie opisu i jego zapis na tablicy, - głośne, wspólne odczytanie opisu i przepisanie go do zeszytów jako wzór, przy czym pracę pisemną może nauczyciel dowolnie urozmaicić, Opis w grupach można stosować z uwzględnieniem stopnia trudności w zależności od umiejętności intelektualnych uczniów
Tok metodycznego postępowania:
Opracowanie: Anna Belka Wyświetleń: 13249
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |