Katalog Lilla Machnik, Grażyna Sokolińska Różne, Scenariusze Pojęcia i rodzaje wydatków budżetowych - scenariusz zajęć przedmiotowo-bibliotecznychPojęcia i rodzaje wydatków budżetowych.Włoszczowa, dnia 14.03. 2003 r.scenariusz zajęć przedmiotowo - bibliotecznych Cel główny: umiejętność odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy ekonomicznej oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń w kontekście globalizacji życia Cele operacyjne: 1. Na poziomie wiadomości uczeń poznaje: a) Korzystne i niekorzystne uwarunkowania towarzyszące procesowi wydatków budżetowych b) Klasyfikację wydatków budżetowych c) Dokumentalne źródła informacji: książka, czasopismo, Internet, przepisy prawne, roczniki statystyczne d) Niedokumentalne źródła informacji: radio, telewizja 2. Na poziomie umiejętności a) Umie skorzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej b) Wyszukać dane w Internecie c) Potrafi rozróżnić rodzaj wydatków budżetowych d) Potrafi zastosować technikę informacyjną i medialną w pracy Metoda: "Mądrala" obejmująca zebranie informacji, dyskusję, refleksję oraz sformułowanie wniosków Formy pracy: indywidualna, grupowa Pomoce: A. Literatura przedmiotu 1. Domasiewicz R.: Finanse w gospodarce rynkowej. Kraków: Akademia Ekonomiczna, 1995 2. Dziennik Ustaw 3. Leksykon finansowo-bankowy. Warszaw: PWE, 1991 4. Majchrzycka-Guzowa A: Finanse i prawo finansowe. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze PWN, 1995 5. Majchrzycka-Guzowa A.: Finanse w gospodarce rynkowej. Warszawa: WsiP, 1998 6. Pietraszewski M.: Finanse. Poznań: eMPi 2, 2001 7. Pietrewicz M.: Polityka fiskalna. Warszawa: POLTEX, 1993 8. Roczniki statystyczne 9. Stojanow W.: Finanse. Warszawa: EKO Edukacja, 1995 B. Materiały 1. Karteczki z poleceniami, kartą oceny i skalą oceny 2. Tablica 3. Opracowany przez G. Sokolińską temat "Żródła informacji w bibliotece - słownik" 4. Plansze biblioteczne: a) Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej b) Wzór karty katalogowej c) Karta katalogowa książki: hasło tytułowe d) Karta katalogowa książki: hasło autorskie e) Opis bibliograficzny artykułu w czasopiśmie f) UKD g) Poszukiwanie informacji w bibliotece Przebieg lekcji: I. Część organizacyjna i wstępna 1. Przywitanie klasy 2. Podanie tematu i celów lekcji, wyjaśnienie podstawowych pojęć przez nauczyciela przedmiotu, mgr Lillę Machnik 3. Przedstawienie w formie przypomnienia sposobu posługiwania się warsztatem informacyjnym biblioteki połączone z prezentacją literatury fachowej w odniesieniu do informacji ekonomicznych podanej w mediach -nauczyciel bibliotekarz, mgr Grażyna Sokolińska: a) księgozbioru podręcznego b) czasopism fachowych c) kartoteki zagadnieniowej d) katalogów alfabetycznego i rzeczowego e) posługiwanie się rocznikami statystycznymi, Dziennikami Ustaw f) przydatność komunikatów medialnych w pracy ekonomisty II. Część zasadnicza Zebranie informacji Lekcja odbywa się w czytelni i w sali komputerowej. Klasa licząca 34 uczniów pracuje w 6 osobowych grupach pod kierunkiem nauczycieli według otrzymanych kart pracy. Wszystkie grupy odpowiadają na te same pytania i przygotowują się do dyskusji. W bibliotece uczniowie wyszukują informacje z katalogów kartkowych, literatury fachowej i czasopism, które następnie uzupełniają w Internecie. 1. Rozdanie grupom kart pracy, wyjaśnienie zagadnienia przez nauczyciela przedmiotu 2. Samodzielna praca uczniów w grupach KARTA PRACY UCZNIA ; Nauczyciel bibliotekarz: - Korzystając z warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej, podręczników tematycznych, roczników statystycznych, przepisów prawnych i Internetu opracuj zadania w karcie pracy ucznia. Zadania: Zadanie 1 Korzystając z dostępnych źródeł scharakteryzuj pojęcie wydatków budżetowych oraz określ ich przeznaczenie. Zadanie 2 Na podstawie informacji zawartych w rocznikach statystycznych i Internecie omów dynamikę wydatków budżetowych w latach 2000-2002 oraz wyciągnij odpowiednie wnioski. Zadanie 3 W rocznikach statystycznych i w Internecie zawarte są informacje, na podstawie których można scharakteryzować strukturę wydatków budżetowych w latach 2001-2002. Wyszukaj je wyciągając wnioski. INSTRUKCJA PRACY UCZNIA 1. Krok: zebranie informacji Pierwszym zadaniem jest zebranie wszystkich informacji, danych, poglądów, opisów sytuacji dotyczących podanych zagadnień Zestaw te informacje ze sobą, znajdź zależności, cechy wspólne i różnice. Tam, gdzie jest to potrzebne poszukaj odpowiednich definicji. Kolejne zadanie to porządkowanie zebranego materiału. Ułóż go w logicznym porządku. 2. Krok: dyskusja Dyskusję będą prowadzić nauczyciele. Przedstaw zebrane przez ciebie informacje, podziel się z klasą swoimi polądami na ten temat. Nauczyciel poprosi o krytyczną ocenę przygotowanych informacji i przedstawionych poglądów. To ważny moment, teraz bowiem następuje selekcja informacji, pozostają te, które mają istotne znaczenie, wpływają na przebieg zjawiska. 3. Krok: teoretyczne rozważania, refleksja Kolejny etap to refleksja nad zebranymi informacjami. Przyjrzyj się jej pod kątem historycznym, geograficznym i społecznym. Poszukaj przyczyn powstawania, związku między informacjami, następowania ich po sobie, prawidłowości w ich powstawaniu, zasad teorii nimi rządzących w kontekście współczesnego świata, globalizacji życia, cywilizacji informacyjnej. 4. Krok: sformułowanie wniosków Wykonaj to polecenie po wysłuchaniu poglądów i uwag Twoich kolegów INSTRUKCJA WYSZUKIWANIA W INTERNECIE 1. Kliknij na ikonkę Internet Explorer 2. Wybierz interesującą cię stronę internetową 3. W okienku "szukaj w sieci" wpisz tytuł interesującego cię zagadnienia i potwierdź klawiszem Enter Dyskusja 1. Wymiana poglądów na temat zebranych wiadomości 2. Porównanie wyników pracy zdobytych w bibliotece i w pracowni komputerowej Refleksja Zdobywanie informacji ekonomicznych nie może odbywać się w oderwaniu od najnowszych osiągnięć nauki i techniki, wzajemnych powiązań ekonomicznych poszczególnych krajów, lecz powinno przebiegać w kontekście globalizcji życia Sformułowanie wniosków Wydatki budżetowe obejmują wydatki budżetowe państwa, budżetów samorządów terytorialnych i funduszy publicznych. Są to środki pieniężne wydatkowane z budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych. Przeznaczone są na realizację zadań wykonywanych przez organy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, administrację rządową, sądy, trybunały oraz subwencje ogólne dla samorządów terytorialnych i dotację. Wydatek uznaje się za dokonany w momencie dokonywania przelewu z rachunku bankowego lub wypłaty z kasy jednostki budżetowej. W Polsce od wielu lat wydatki publiczne wzrastają. Wzrost ten jest spowodowany realnym wzrostem potrzeb publicznych, rozwojem działalności państwa i samorządów oraz inflacją. III. Podsumowanie 1. Wyróżnienia osób aktywnych na lekcji 2. Ocena lekcji przez uczniów 3. Ocena pracy uczniów przez nauczycieli 4. Praca domowa Karta oceny [informacja zwrotna] dla nauczyciela REFLEKSJA CO SIĘ PODOBAŁO CO WARTO ZMIENIC Oceń samodzielnie zdobyte wiadomości Struktura lekcji ze wskazaniem pracy grupy. Podaj wady i zalety pracy w grupie. Oceń własny wkład w pracy grupy Co dała mi dzisiejsza lekcja? Jak wykorzystam zdobyte wiadomości podczas dalszej nauki? Ewaluacja: Lekcja dwugodzinna przeprowadzona w bibliotece i w sali komputerowej w ramach edukacji czytelniczej i medialnej. Kształtowała umiejętności uczniów w zakresie samodzielnego wyszukiwania informacji, pracy w grupach, opracowania zagadnień, wyciągania wniosków oraz umiejętność selekcji informacji z środków masowego przekazu. Młodzieży podobała się ta niecodzienna forma zajęć. Pracę utrudniał brak możliwości jednoczesnego korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki i korzystania z Internetu.
Opracowanie: Lilla Machnik Wyświetleń: 2688
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |