Katalog

Lilla Machnik, Grażyna Sokolińska
Różne, Scenariusze

Pojęcia i rodzaje wydatków budżetowych - scenariusz zajęć przedmiotowo-bibliotecznych

- n +

Pojęcia i rodzaje wydatków budżetowych.

Włoszczowa, dnia 14.03. 2003 r.

scenariusz zajęć
przedmiotowo - bibliotecznych

Cel główny: umiejętność odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy ekonomicznej oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń w kontekście globalizacji życia

Cele operacyjne:
1. Na poziomie wiadomości uczeń poznaje:
a) Korzystne i niekorzystne uwarunkowania towarzyszące procesowi wydatków budżetowych
b) Klasyfikację wydatków budżetowych
c) Dokumentalne źródła informacji: książka, czasopismo, Internet, przepisy prawne, roczniki statystyczne
d) Niedokumentalne źródła informacji: radio, telewizja
2. Na poziomie umiejętności
a) Umie skorzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej
b) Wyszukać dane w Internecie
c) Potrafi rozróżnić rodzaj wydatków budżetowych
d) Potrafi zastosować technikę informacyjną i medialną w pracy

Metoda: "Mądrala" obejmująca zebranie informacji, dyskusję, refleksję oraz sformułowanie wniosków

Formy pracy: indywidualna, grupowa

Pomoce:

A. Literatura przedmiotu

1. Domasiewicz R.: Finanse w gospodarce rynkowej. Kraków: Akademia Ekonomiczna, 1995
2. Dziennik Ustaw
3. Leksykon finansowo-bankowy. Warszaw: PWE, 1991
4. Majchrzycka-Guzowa A: Finanse i prawo finansowe. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze PWN, 1995
5. Majchrzycka-Guzowa A.: Finanse w gospodarce rynkowej. Warszawa: WsiP, 1998
6. Pietraszewski M.: Finanse. Poznań: eMPi 2, 2001
7. Pietrewicz M.: Polityka fiskalna. Warszawa: POLTEX, 1993
8. Roczniki statystyczne
9. Stojanow W.: Finanse. Warszawa: EKO Edukacja, 1995

B. Materiały

1. Karteczki z poleceniami, kartą oceny i skalą oceny
2. Tablica
3. Opracowany przez G. Sokolińską temat "Żródła informacji w bibliotece - słownik"
4. Plansze biblioteczne:
a) Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej
b) Wzór karty katalogowej
c) Karta katalogowa książki: hasło tytułowe
d) Karta katalogowa książki: hasło autorskie
e) Opis bibliograficzny artykułu w czasopiśmie
f) UKD
g) Poszukiwanie informacji w bibliotece



Przebieg lekcji:

I. Część organizacyjna i wstępna

1. Przywitanie klasy
2. Podanie tematu i celów lekcji, wyjaśnienie podstawowych pojęć przez nauczyciela przedmiotu, mgr Lillę Machnik
3. Przedstawienie w formie przypomnienia sposobu posługiwania się warsztatem informacyjnym biblioteki połączone z prezentacją literatury fachowej w odniesieniu do informacji ekonomicznych podanej w mediach -nauczyciel bibliotekarz, mgr Grażyna Sokolińska:
a) księgozbioru podręcznego
b) czasopism fachowych
c) kartoteki zagadnieniowej
d) katalogów alfabetycznego i rzeczowego
e) posługiwanie się rocznikami statystycznymi, Dziennikami Ustaw
f) przydatność komunikatów medialnych w pracy ekonomisty


II. Część zasadnicza

Zebranie informacji

Lekcja odbywa się w czytelni i w sali komputerowej. Klasa licząca 34 uczniów pracuje w 6 osobowych grupach pod kierunkiem nauczycieli według otrzymanych kart pracy. Wszystkie grupy odpowiadają na te same pytania i przygotowują się do dyskusji.
W bibliotece uczniowie wyszukują informacje z katalogów kartkowych, literatury fachowej i czasopism, które następnie uzupełniają w Internecie.

1. Rozdanie grupom kart pracy, wyjaśnienie zagadnienia przez nauczyciela przedmiotu
2. Samodzielna praca uczniów w grupach

KARTA PRACY UCZNIA ;

Nauczyciel bibliotekarz:
- Korzystając z warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej, podręczników tematycznych, roczników statystycznych, przepisów prawnych i Internetu opracuj zadania w karcie pracy ucznia.

Zadania:

Zadanie 1
Korzystając z dostępnych źródeł scharakteryzuj pojęcie wydatków budżetowych oraz określ ich przeznaczenie.

Zadanie 2
Na podstawie informacji zawartych w rocznikach statystycznych i Internecie omów dynamikę wydatków budżetowych w latach 2000-2002 oraz wyciągnij odpowiednie wnioski.

Zadanie 3
W rocznikach statystycznych i w Internecie zawarte są informacje, na podstawie których można scharakteryzować strukturę wydatków budżetowych w latach 2001-2002. Wyszukaj je wyciągając wnioski.

INSTRUKCJA PRACY UCZNIA

1. Krok: zebranie informacji
Pierwszym zadaniem jest zebranie wszystkich informacji, danych, poglądów, opisów sytuacji dotyczących podanych zagadnień
Zestaw te informacje ze sobą, znajdź zależności, cechy wspólne i różnice.
Tam, gdzie jest to potrzebne poszukaj odpowiednich definicji.
Kolejne zadanie to porządkowanie zebranego materiału. Ułóż go w logicznym porządku.

2. Krok: dyskusja
Dyskusję będą prowadzić nauczyciele.
Przedstaw zebrane przez ciebie informacje, podziel się z klasą swoimi polądami na ten temat. Nauczyciel poprosi o krytyczną ocenę przygotowanych informacji i przedstawionych poglądów. To ważny moment, teraz bowiem następuje selekcja informacji, pozostają te, które mają istotne znaczenie, wpływają na przebieg zjawiska.

3. Krok: teoretyczne rozważania, refleksja
Kolejny etap to refleksja nad zebranymi informacjami. Przyjrzyj się jej pod kątem historycznym, geograficznym i społecznym. Poszukaj przyczyn powstawania, związku między informacjami, następowania ich po sobie, prawidłowości w ich powstawaniu, zasad teorii nimi rządzących w kontekście współczesnego świata, globalizacji życia, cywilizacji informacyjnej.

4. Krok: sformułowanie wniosków
Wykonaj to polecenie po wysłuchaniu poglądów i uwag Twoich kolegów

INSTRUKCJA WYSZUKIWANIA W INTERNECIE

1. Kliknij na ikonkę Internet Explorer
2. Wybierz interesującą cię stronę internetową
3. W okienku "szukaj w sieci" wpisz tytuł interesującego cię zagadnienia i potwierdź klawiszem Enter

Dyskusja

1. Wymiana poglądów na temat zebranych wiadomości
2. Porównanie wyników pracy zdobytych w bibliotece i w pracowni komputerowej

Refleksja
Zdobywanie informacji ekonomicznych nie może odbywać się w oderwaniu od najnowszych osiągnięć nauki i techniki, wzajemnych powiązań ekonomicznych poszczególnych krajów, lecz powinno przebiegać w kontekście globalizcji życia

Sformułowanie wniosków
Wydatki budżetowe obejmują wydatki budżetowe państwa, budżetów samorządów terytorialnych i funduszy publicznych. Są to środki pieniężne wydatkowane z budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych. Przeznaczone są na realizację zadań wykonywanych przez organy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, administrację rządową, sądy, trybunały oraz subwencje ogólne dla samorządów terytorialnych i dotację. Wydatek uznaje się za dokonany w momencie dokonywania przelewu z rachunku bankowego lub wypłaty z kasy jednostki budżetowej.

W Polsce od wielu lat wydatki publiczne wzrastają. Wzrost ten jest spowodowany realnym wzrostem potrzeb publicznych, rozwojem działalności państwa i samorządów oraz inflacją.

III. Podsumowanie

1. Wyróżnienia osób aktywnych na lekcji
2. Ocena lekcji przez uczniów
3. Ocena pracy uczniów przez nauczycieli
4. Praca domowa

Karta oceny [informacja zwrotna] dla nauczyciela
REFLEKSJA CO SIĘ PODOBAŁO CO WARTO ZMIENIC
Oceń samodzielnie zdobyte wiadomości
Struktura lekcji ze wskazaniem pracy grupy. Podaj wady i zalety pracy w grupie.
Oceń własny wkład w pracy grupy
Co dała mi dzisiejsza lekcja? Jak wykorzystam zdobyte wiadomości podczas dalszej nauki?

Ewaluacja:
Lekcja dwugodzinna przeprowadzona w bibliotece i w sali komputerowej w ramach edukacji czytelniczej i medialnej. Kształtowała umiejętności uczniów w zakresie samodzielnego wyszukiwania informacji, pracy w grupach, opracowania zagadnień, wyciągania wniosków oraz umiejętność selekcji informacji z środków masowego przekazu. Młodzieży podobała się ta niecodzienna forma zajęć. Pracę utrudniał brak możliwości jednoczesnego korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki i korzystania z Internetu.

Opracowanie: Lilla Machnik

Wyświetleń: 2688


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.