|
|
Katalog Lucyna Wardzała Wychowanie do życia w rodzinie, Artykuły Projekt realizacji zajęć z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie dla klasy III liceum ogólnokształcącegoProjekt realizacji zajęć z przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego.W przyszłym roku szkolnym naukę przedmiotu będę kontynuowała w klasie trzeciej liceum ogólnokształcącego. Moje działania w tym zakresie nadal będą służyły wspomaganiu rodziny w kształtowaniu postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych, opartych na wzajemnym zaufaniu, odpowiedzialności i przyjażni, czyli wychowaniu dojrzałego, przygotowanego do życia człowieka. W dalszym ciągu będę realizowała program nauczania M. Ombach1, w powiązaniu z zadaniami i celami wychowawczymi szkoły oraz potrzebami uczniów i rodziców w zakresie przedmiotu, o których była mowa wcześniej.W tym celu opracowałam poniższy projekt realizacji zajęć dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego, zaplanowany na 10 zajęć lekcyjnych, który poświęciłam następującym zagadnieniom: 1. Kim jestem? Poszukiwanie własnej tożsamości. /1 godz./ Uczeń poznaje sam siebie, swoją wielowymiarowość w kontekście uczestnictwa w różnych sytuacjach życiowych czy też w związkach uczuciowych np. przyjaźni. Uczeń uświadamia sobie, że własny wizerunek zależy od nastawienia do samego siebie poprzez budowanie poczucia własnej wartości i samoakceptacji. Uczeń uświadamia sobie, że dorastanie polega na stopniowym uniezależnianiu się od opinii i sądów innych poprzez kształtowanie asertywnośći. 2. Istota seksualności człowieka. Integracja seksualna. /1 godz./ Uczeń poznaje przejawy ludzkiej seksualności w kontekście kształtowania pozytywnych postaw wobec płci przeciwnej. Uczeń poznaje na czym polega istota ludzkiej seksualności poprzez kształtowanie postawy otwarcia się na drugiego człowieka, miłość oraz pragnienie "zapisania" miłości małżeńskiej w dziecku. Uczeń uświadamia sobie na czym polega integracja seksualna na płaszczyźnie biologicznej, uczuciowej i duchowej poprzez pracę nad umiejętnością mądrego kierowania swoimi potrzebami i pragnieniami erotycznymi, swoją asertywnością oraz tolerancją w kontekście związków uczuciowych np. przyjaźni, miłości młodzieńczej. Uczeń uświadamia sobie, że inicjacja seksualna jest dopełnieniem już wytworzonych więzi uczuciowych np. przyjaźni, miłości, intelektualnych i duchowych poprzez kształtowanie postawy wzajemnej odpowiedzialności za siebie i za "nowe życie". 3. Wartość małżeństwa. Wybór współmałżonka. /1 godz./ Uczeń poznaje obowiązki wynikające z zawarcia związku małżeńskiego pracując nad wypełnianiem obowiązków wynikających z przyjaźni. Uczeń poznaje kryteria dojrzałości do małżeństwa poprzez kształtowanie poczucia odpowiedzialności i umiejętności otwarcia się na drugiego człowieka w aspekcie przyjaźni. Uczeń poznaje znaczenie motywów i kryteriów wyboru współmałżonka poprzez pracę nad umiejętnością dokonywania wyboru w różnych sytuacjach życiowych. 4. Dialog i komunikacja w małżeństwie. Konflikty. /2 godz./ Uczeń poznaje potrzeby i oczekiwania małżonków poprzez poznanie potrzeb wynikających z przyjaźni pomiędzy dziewczyną i chłopcem. Uczeń poznaje sposoby komunikowania się w małżeństwie ucząc się warunków dobrej komunikacji z innymi ludźmi w różnym wieku. Uczeń poznaje przyczyny konfliktów w małżeństwie i sposoby ich rozwiązywania poprzez kształtowanie empatii i zdolności do kompromisu w relacjach międzyludzkich np. w przyjaźni. 5. Wartość płodności w aspekcie naturalnych metod planowania rodziny. /1 godz./ Uczeń poznaje prawa rządzące ludzką płodnością i Metody Naturalnego Planowania Rodziny poprzez prowadzenie zeszytu obserwacji swojego cyklu miesięcznego (dziewczęta). Uczeń uświadamia sobie ekologiczność stosowania NPR w aspekcie zdrowia poczętego dziecka i jego matki. Uczeń uświadamia sobie pozytywne oddziaływanie NPR na kształtowanie przyjaźni między małżonkami w aspekcie uczuć wyższych. Uczeń uczy się przejawiać szacunek dla życia ludzkiego od momentu poczęcia poprzez kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i etycznych. 6. Antykoncepcja czy NPR. /1 godz./ Uczeń poznaje działanie antykoncepcji w aspekcie bycia w związku małżeńskim. Uczeń uświadamia sobie mechanizmy działania poszczególnych środków w kontekście ich skuteczności, skutków ubocznych i norm moralnych. Uczeń uświadamia sobie potrzebę odpowiedzialności za prokreację, zdrowie poczętego dziecka oraz współmałżonków poprzez kształtowanie uczuć szacunku oraz odpowiedzialności w przyjaźni. 7. Rola kobiety w rodzinie. /1 godz./ Dziewczęta uświadamiają sobie rolę kobiety jako żony i matki poprzez kształtowanie tożsamości płciowej, rozwijanie uczucia macierzyństwa. Uczeń poznaje cechy psychiczne i fizyczne kobiety w aspekcie wrażliwości i uczuciowości w związku przyjaźni z mężczyzną. Uczeń uświadamia sobie, ze swoboda i komercja seksualna stanowią zagrożenie dla godności i powołania kobiety poprzez ukazanie jej piękna i odpowiednich postaw dotyczących zachowania jej intymności. 8. Rola mężczyzny w rodzinie. /1 godz./ Uczeń poznaje zadania mężczyzny w rodzinie w aspekcie dojrzałego i odpowiedzialnego pełnienia roli męża i ojca poprzez kształtowanie postawy odpowiedzialności, opiekuńczości, tolerancji. Uczeń poznaje predyspozycje psychiczne i fizyczne mężczyzny w aspekcie różnic w odczuwaniu i sposobie okazywania uczuć np. uczucia przyjaźni, miłości oraz pozytywnego męskiego oddziaływania na osobowość kobiety. 9. Zagrożenia współczesnej rodziny. /1 godz./ Uczeń poznaje czynniki dezintegrujące trwałość rodziny w aspekcie postaw pozytywnie oddziaływujących na trwałość związku pomiędzy kobietą i mężczyzną. Uczeń uświadamia sobie jak pokonywać kryzys uczuć i wartości w rodzinie poprzez pielęgnowanie uczucia przyjaźni, otworzenie się na drugiego człowieka, kształtowanie postaw asertywnych. Po tych zajęciach uczniowie wzbogacą problematykę rozwoju uczuć.
Opracowanie: mgr Lucyna Wardzała Wyświetleń: 2600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |