Katalog

Barbara Dobosz, Bożena Kuza
Różne, Różne

"Ludzie listy piszą ..." - czyli jak napisać list prywatny i oficjalny?

- n +

Kto , gdzie , kiedy - o świecie przedstawionym w "Balladynie" J. Słowackiego

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie III Gimnazjum nr 3 w Częstochowie

1. Temat lekcji : Kto, gdzie, kiedy - o świecie przedstawionym w "Balladynie" J. Słowackiego

2. Cele lekcji - po zakończeniu zajęć uczeń powinien :

znać :
- treść dzieła J . Słowackiego ;
- elementy świata przedstawionego w dramacie ;
- pojęcia związane z teorią literatury, np. dramat, tragedia, didaskalia, akt, scena ;

umieć :
- pracować z tekstem literackim ;
- uogólniać na podstawie zaobserwowanych faktów ;
- zwięźle formułować wnioski ;
- "wchodzić w rolę" przedstawianej postaci literackiej ;
- dokonać przekładu intersemiotycznego tekstu literackiego ;
- pracować w grupie ;
- przedstawić efekty pracy zespołu ;
- umieć wykorzystywać różnorodne techniki do wykonania prac ;
- ocenić postępowanie bohaterów i wyrazić swoją opinię ;
- ocenić pracę innych ;

rozumieć :
- potrzebę samokształcenia i pogłębiania wiedzy ;
- znaczenie literatury w kształceniu własnego światopoglądu ;
- potrzebę korzystania z różnych źródeł wiedzy ;

3. Metoda pracy :
eksponująca działania uczniów, praca w grupie , aktywizująca uczniów (wywiad, drama, itp.); praca z podręcznikiem; metoda prób i błędów .

4. Czas trwania zajęć : dwie godziny lekcyjne .

5.Forma :
indywidualna, grupowa, całościowa .

6. Pomoce i środki dydaktyczne :
podręcznik - Bobiński W .,Świat w słowach i obrazach , WSiP, Warszawa 2000, s. 125 ., dodatkowe fragmenty "Balladyny" (kserokopia), kartony, kredki , pisaki , kolorowa kreda, rekwizyty przygotowane przez uczniów (korona, kaptur miecz itp.); słownik terminów literackich .

7. Literatura pomocnicza nauczyciela :
Bochenek S., Jak zaplanować lekcje języka polskiego , Wyd .Pedag. ZNP, Kielce 1997 .
Dziedzic A., Pichalska J, Świderska E .,Drama na lekcjach języka polskiego, WSiP, Warszawa 1992
Makowski S.,Balladyna., J. Słowackiego , Biblioteka Analiz Literackich, WSiP, Warszawa 1987 .

8.Organizacja czynności dydaktycznych :

A. Stworzenie sytuacji problemowej :
- przypomnienie najważniejszych wiadomości o życiu i twórczości J .Słowackiego w formie wywiadu dziennikarza z poetą ;
- określenie rodzaju i gatunku literackiego omawianego dzieła ;
- przedstawienie tematyki lekcji - elementy świata przedstawionego "Balladyny" J. Słowackiego (czas, miejsce akcji oraz bohaterowie utworu oprócz tytułowej postaci, która będzie przedmiotem dyskusji na następnej lekcji) .
- podanie tematu ;

B. Rozwiązanie problemu :

- wspólne określenie czasu i miejsca akcji dramatu ;
- podział uczniów na grupy ;
- rozdanie instrukcji ;
- zapoznanie się uczniów z instrukcją ;(przydzielenie funkcji, planowanie pracy) ;
- wykonanie zadań ;
- prezentacja efektów pracy (wybrani uczniowie odczytują odpowiedzi oraz przedstawiają wizerunek postaci literackiej w wybranej przez siebie formie) ;

C. Podsumowanie zajęć :

- wspólna ocena efektów pracy (wybór najlepszej prezentacji) ;
- zapisanie notatek w zeszytach ;
- włączenie prac plastycznych do przygotowanej przez uczniów wystawki na temat "Życie i twórczość J . Słowackiego", która została zaprezentowana podczas zebrań z rodzicami ;
- zadanie pracy domowej: wyszukaj fragmenty, które charakteryzują Balladynę -tytułową bohaterkę dramatu .Zredaguj kilka pytań do niej rozpoczynające się od słowa : Dlaczego....?

Przykładowa instrukcja dla wszystkich uczniów :

1.Wybierzcie lidera grupy .
2.Lider wyraźnie czyta instrukcję swojej grupie .
3.Podzielcie się obowiązkami .
4.Wyznaczcie osoby, które zaprezentują odpowiedzi na pytania .
5.Wybierzcie osoby odpowiedzialne za wizerunek wybranej postaci literackiej (wybór formy należy do was).
6.Zadbajcie o życzliwą atmosferę w trakcie pracy .


Przykładowe instrukcje dla poszczególnych grup :

Zadania dla grupy I
Część I
Zaprezentujcie postać Kirkora, odpowiadając na pytania :
1.Kim jest bohater?
2.Od jakich słów pochodzi jego imię?
3.Czego pragnie w życiu ?
4.Jakimi odznacza się cechami?
5.Dlaczego pomaga Pustelnikowi?
6.Jaki ma stosunek do władzy i tronu ?
Część II
Przedstawcie wizerunek tej postaci (forma dowolna)


Zadania dla grupy II
Część I
Przedstawcie postać Grabca, odpowiadając na pytania :
1.Kim jest?(Jakie jest jego pochodzenie oraz rodowód jego imienia)
2.Jaką ma opinię w swoim środowisku?
3.Jakie wiedzie życie?
4.Jakimi odznacza się cechami?(Jego stosunek do Goplany oraz wyobrażenia o władzy)
5.Jak kończy swój żywot?
Część II
Zaprezentujcie wizerunek tej postaci (forma dowolna )


Zadania dla grupy III
Część I
Przedstawcie postać Goplany, odpowiadając na pytania:
1.Jaką rolę pełni w dramacie?
2.Kim są jej pomocnicy oraz w jaki sposób jej służą ?
3.W kim jest zakochana? Jak do tego doszło?
4.W jaki sposób wpływa na losy ludzi? (Kirkora, Aliny ,Balladyny, Grabca)
5.Jaki jest jej koniec?
6.Czego jest symbolem w utworze?
Część II
Zaprezentujcie wizerunek Goplany (forma dowolna)

Opracowanie:
mgr Bożena Kuza
mgr Iwona Kołodziej

Wyświetleń: 2244


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.