Katalog Barbara Dobosz, Bożena Kuza Różne, Różne "Ludzie listy piszą ..." - czyli jak napisać list prywatny i oficjalny?Kto , gdzie , kiedy - o świecie przedstawionym w "Balladynie" J. SłowackiegoKonspekt lekcji języka polskiego w klasie III Gimnazjum nr 3 w Częstochowie1. Temat lekcji : Kto, gdzie, kiedy - o świecie przedstawionym w "Balladynie" J. Słowackiego 2. Cele lekcji - po zakończeniu zajęć uczeń powinien : znać : - treść dzieła J . Słowackiego ; - elementy świata przedstawionego w dramacie ; - pojęcia związane z teorią literatury, np. dramat, tragedia, didaskalia, akt, scena ; umieć : - pracować z tekstem literackim ; - uogólniać na podstawie zaobserwowanych faktów ; - zwięźle formułować wnioski ; - "wchodzić w rolę" przedstawianej postaci literackiej ; - dokonać przekładu intersemiotycznego tekstu literackiego ; - pracować w grupie ; - przedstawić efekty pracy zespołu ; - umieć wykorzystywać różnorodne techniki do wykonania prac ; - ocenić postępowanie bohaterów i wyrazić swoją opinię ; - ocenić pracę innych ; rozumieć : - potrzebę samokształcenia i pogłębiania wiedzy ; - znaczenie literatury w kształceniu własnego światopoglądu ; - potrzebę korzystania z różnych źródeł wiedzy ; 3. Metoda pracy : eksponująca działania uczniów, praca w grupie , aktywizująca uczniów (wywiad, drama, itp.); praca z podręcznikiem; metoda prób i błędów . 4. Czas trwania zajęć : dwie godziny lekcyjne . 5.Forma : indywidualna, grupowa, całościowa . 6. Pomoce i środki dydaktyczne : podręcznik - Bobiński W .,Świat w słowach i obrazach , WSiP, Warszawa 2000, s. 125 ., dodatkowe fragmenty "Balladyny" (kserokopia), kartony, kredki , pisaki , kolorowa kreda, rekwizyty przygotowane przez uczniów (korona, kaptur miecz itp.); słownik terminów literackich . 7. Literatura pomocnicza nauczyciela : Bochenek S., Jak zaplanować lekcje języka polskiego , Wyd .Pedag. ZNP, Kielce 1997 . Dziedzic A., Pichalska J, Świderska E .,Drama na lekcjach języka polskiego, WSiP, Warszawa 1992 Makowski S.,Balladyna., J. Słowackiego , Biblioteka Analiz Literackich, WSiP, Warszawa 1987 . 8.Organizacja czynności dydaktycznych : A. Stworzenie sytuacji problemowej : - przypomnienie najważniejszych wiadomości o życiu i twórczości J .Słowackiego w formie wywiadu dziennikarza z poetą ; - określenie rodzaju i gatunku literackiego omawianego dzieła ; - przedstawienie tematyki lekcji - elementy świata przedstawionego "Balladyny" J. Słowackiego (czas, miejsce akcji oraz bohaterowie utworu oprócz tytułowej postaci, która będzie przedmiotem dyskusji na następnej lekcji) . - podanie tematu ; B. Rozwiązanie problemu : - wspólne określenie czasu i miejsca akcji dramatu ; - podział uczniów na grupy ; - rozdanie instrukcji ; - zapoznanie się uczniów z instrukcją ;(przydzielenie funkcji, planowanie pracy) ; - wykonanie zadań ; - prezentacja efektów pracy (wybrani uczniowie odczytują odpowiedzi oraz przedstawiają wizerunek postaci literackiej w wybranej przez siebie formie) ; C. Podsumowanie zajęć : - wspólna ocena efektów pracy (wybór najlepszej prezentacji) ; - zapisanie notatek w zeszytach ; - włączenie prac plastycznych do przygotowanej przez uczniów wystawki na temat "Życie i twórczość J . Słowackiego", która została zaprezentowana podczas zebrań z rodzicami ; - zadanie pracy domowej: wyszukaj fragmenty, które charakteryzują Balladynę -tytułową bohaterkę dramatu .Zredaguj kilka pytań do niej rozpoczynające się od słowa : Dlaczego....? Przykładowa instrukcja dla wszystkich uczniów :
Przykładowe instrukcje dla poszczególnych grup :
Opracowanie: Wyświetleń: 2244
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |