![]() |
![]() |
Katalog Marzanna Stus Język rosyjski, Scenariusze "Za snem, za jawą, za westchnieniem rodziła się Wigilia" - scenariusz lekcji
Cele lekcji: - wiadomości: poznanie pojęć: tradycja, obyczaj, obrzęd. Tradycje związane z Wigilią, Bożym Narodzeniem, pisownia nazw świąt, odwołanie się do tradycji chrześcijańskiej - umiejętności: uczeń potrafi: - stawia pytania - umiejscawia święta w określonym przedziale czasowym - zrozumie i wyjaśnia pojęcia: tradycja, obyczaj i obrzęd. - zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia. - docenia piękno języka literackiego, obrazu i dźwięku - stosuje poprawnie pisownie nazw świąt - wyciąga wnioski - aktywnie pracuje w grupie - postawy: - dostrzega potrzebę poznawania tradycji świątecznych - ceni wartość tradycji w życiu człowieka, rodziny, narodu. - dba o poprawność stylistyczną swoich wypowiedzi - potrafi kulturalnie prezentować własne opinie - jest tolerancyjny wobec odmiennych poglądów. Metody: - słoneczko - burza mózgów - praca z tekstem - wizualizacja - podawcza Formy pracy: - praca indywidualna - praca zbiorowa - praca w grupach Pomoce: kaseta z kolędami, tekst z podręcznika, prace przygotowane przez uczniów /szopki, stroiki, choinka, albumy/, kartki świąteczne, papier, kredki TOK LEKCJI: I Wprowadzenie: 1. Czynnosci organizacyjne. 2. Zapisanie tematu. 3. Wyjaśnienie celów lekcji 4. Odniesienie się do doświadczeń uczniów związanych z Wigilią i Bożym Narodzeniem. II Rozwinięcie: 1. Odwołanie ssie do tekstu T. Nowaka "Wigilia wyjęta z pamięci" - uczniowie zapoznali się z tekstem rozdanym przez nauczyciela w domu. Określają: - tematykę utworu - narrację - trójdzielną kompozycję tekstu - nastrój - wskazują bohaterów 2. Na podstawie tekstu uczniowie wskazują zwiastuny Wigilii 3. Przytaczamy zwyczaje wigilijne, odwołujemy się do rekwizytów przygotowanych przez dzieci, tekstu i doświadczeń uczniów. Omówione zwyczaje zapisujemy w zeszycie. 4. Odwołujemy się do pojęcia SYMBOLU - dzieci wypisują kolorowymi pisakami na dużym kartonie symbol Wigilii. 5. Podział uczniów na trzy grupy. Dzieci dopisują do rzeczowników - symboli własne skojarzenia w dowolnej formie graficznej. CHOINKA, OPŁATEK, PASTERKA Grupy prezentują efekty swojej pracy 6. Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki świąteczne i mają za zadanie napisać życzenia do bliskich. sprawdzają w słownikach ortograficznych pisownię nazw świąt: Wigilia, Boże Narodzenie oraz przymiotników: wigilijny, bożonarodzeniowy. Wyrazy stosują w praktyce, pisząc życzenia. 7. Dzieci wymieniają znane im utwory literackie, muzyczne filmowe i dzieła malarskie, w których występuje motyw świąt. 8. Czy warto zachowywać tradycje /podkreślenie narodowego i rodzinnego charakteru świąt Bożego Narodzenia/ III Zakończenie: 1. Podsumowanie lekcji przez uczniów 2. Ewaluacja /termometr uczuć/. 2. Ocena pracy uczniów w czasie zajęć IV Praca domowa: 1. Jakie tradycje wigilijne są przestrzegane w Twoim domu? Napisz w kilku zdaniach. 2. Dla chętnych. Jaką wartość ma dla Ciebie przestrzeganie tradycji bożonarodzeniowej.
Opracowanie:Marzanna Stus Wyświetleń: 2953
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |