Katalog Jolanta Lewandowska-Giereś Język polski, Scenariusze "Co słychać w lesie"? - inscenizacja utworuZAJĘCIA OTWARTE Z CYKLU " CO SŁYCHAĆ W LESIE?"Ośrodek tematyczny: Zwierzęta wokół nas.Temat dzienny: Zwierzęta leśne. Temat zajęć: Inscenizacja utworu pt. "Co słychać w lesie?". Rozpoznawanie zwierząt leśnych na podstawie charakterystycznych cech wyglądu. Wypowiedzi uczniów na temat pomocy zwierzętom w zimie. Zabawy naśladowcze - sposoby poruszania się zwierząt leśnych. Klasa: II W zajęciach uczestniczą dzieci z grupy sześcioletniej. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA Potrafi w twórczej ekspresji słownej przedstawić odpowiednie odczucia i przeżycia. Rozpoznaje leśne zwierzęta. Wie, które zwierzęta wymagają pomocy w okresie zimy. Umie odtworzyć w zabawie charakterystyczne cechy zwierząt leśnych. Buduje odpowiedzi na pytania całymi zdaniami. Wie, jak należy zachować się w lesie. Zna rodzaje schronień dla zwierząt. Uświadamia sobie znaczenie i piękno lasu. Zna pojęcie "zapasy na zimę". Umie rozwiązać zagadki. Potrafi uzupełnić zdania brakującymi wyrazami. Współpracuje z młodszymi koleżankami i kolegami. Metody pracy: słowna, pokaz i obserwacja, ekspresyjna, opowieść ruchowa, ćwiczeniowa. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, zróżnicowana. Środki dydaktyczne: podręcznik "Wesoła szkoła" cz. I, karty pracy ucznia, tekst inscenizacji "Co słychać w lesie" (opr. K. Kowaliszyn), rekwizyty i dekoracje do inscenizacji, ilustracje zwierząt, zagadki, kartoniki z napisami, tekst " z lukami", ilustracje do kolorowania (kontury zwierząt), kaseta, magnetofon, nagroda - orzeszki, czasopismo o zwierzętach i przyrodzie - "Przyjaciele z Zielonego Lasu", pastele. Prowadząc zajęcia angażuję do pracy również dzieci z przedszkola. Grupa sześciolatków odpowiada na zadawane pytania, wykonuje niektóre polecenia, na zakończenie zajęć dzieci wspólnie siadają w ławkach z uczniami klasy drugiej. 1. Powitanie gości. 2. Wprowadzenie do tematu - odgadywanie zagadek o leśnych zwierzętach. 3. Inscenizacja utworu "Co słychać w lesie?" w wykonaniu uczniów klasy drugiej. 4. Rozmowa dotycząca treści utworu: - Jakie postacie występowały w utworze? - O czym rozmawiały leśne zwierzęta? - Jaki nastrój towarzyszył tym rozmowom? - Co powiecie o zachowaniu dzieci? - Jakie zwierzęta przygotowują zapasy na zimę? - Które zwierzęta zapadają w sen zimowy? 5. Rozpoznawanie zwierząt na ilustracjach. Wypowiedzi uczniów dotyczące wyglądu i życia zwierząt leśnych. Umieszczenie podpisów pod ilustracjami. 6. Przerwa śródlekcyjna. Opowieść ruchowa.
W drodze zrobiło się bardzo wietrznie. Wysoko nad głowami usłyszały stuk dzięcioła. Nagle zobaczyły wiewiórkę. Zobaczyły także zająca, który bardzo szybko uciekał. W dali usłyszały sarenkę, która piła wodę w strumyku. Wokół drzew fruwały wróble i sikorki. Dzieci wesołe i radosne wracały do szkoły. /Uczniowie interpretują opowieść odpowiednimi ruchami/. 7. Praca z podręcznikiem - uczniowie wykonują polecenia w karcie pracy. 8. Rozdanie uczniom krótkich tekstów do uzupełnienia / praca zróżnicowana /. 9. Odczytanie przez uczniów uzupełnionych zdań. 10. Kolorowanie prac przez uczniów i dzieci z przedszkola. 11. Podsumowanie zajęć. Nauczyciel wiesza na tablicy rysunek "szklanej kuli" oraz polecenia. - Zastanów się i narysuj w "szklanej kuli", jak należy pomagać zwierzętom w czasie zimy? 12. Ocena pracy uczniów. 13. Rozdanie sześciolatkom, przez dziecko - "wiewiórkę" - leśnych orzeszków. Inscenizacja jest tą formą pracy nauczyciela z uczniem, która pobudza wielostronną aktywność dziecka: emocjonalną, praktyczną i intelektualną. Wpływa wszechstronnie kształcąco, jest źródłem różnorodnych przeżyć emocjonalnych związanych nie tylko z odbiorem jej treści, ale głównie z procesem jej przygotowania i wystawienia. Daje dzieciom możliwość poznania nowych środków ekspresji, rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, inwencję twórczą, a także kształci umiejętność podejmowania decyzji. Jest dla nich ogromnym przeżyciem i dostarcza im wielu niezapomnianych wrażeń. Inscenizację " Co słychać w lesie?" uczniowie klasy drugiej zaprezentowali swoim koleżankom i kolegom z klas pierwszych, a także swoim rodzicom podczas spotkania. Wykonali już wiele inscenizacji podczas różnych imprez okolicznościowych. Uczestnictwo dzieci w różnorodnym repertuarze inscenizacji (czytanek, wierszy, lektur, poezji, imprez okolicznościowych) sprawi, że będą one stopniowo dorastać do roli dojrzałego widza teatru.
Opracowanie: Wyświetleń: 5475
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |