Katalog

Teresa Szydłowska, Danuta Makar
Różne, Artykuły

"Jestem zdolny" - program promowania młodych talentów

- n +

PROGRAM PROMOWANIA MŁODYCH TALENTÓW "JESTEM ZDOLNY"

PROGRAM AUTORSKI

WSTĘP

"ABY COŚ UCZYNIĆ, TRZEBA WOLĘ, WIEDZĘ I DZIAŁANIA SKUPIĆ W JEDNO. WCZEŚNIEJ JEDNAK TRZEBA JE MIEĆ".
Czesław Banach

Praca z ludźmi młodymi daje możliwości wszechstronnego ich rozwoju.Szkoła jest tą instytucją, która stwarza możliwości kształtowania osobowości i zdolności młodego człowieka.

W naszej szkole tworzymy atmosferę bezpiecznej nauki poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia. Szanując indywidualność każdego ucznia chcemy przygotować go w serdecznej i twórczej atmosferze do dalszego życia dając mu możliwości rozwoju jego uzdolnień. Prowadząc zajęcia lekcyjne z młodzieżą często stosujemy aktywne metody nauczania, które pozwolą na wyłonienie grupy uczniów szczególnie uzdolnionych. Pracując w taki sposób z uczniem, nauczyciel wspomaga rozwój osobniczy indywidualnych uczniów. Ułatwia im osiąganie wyższych szczebli samorealizacji, zrozumienie siebie i akceptacji.

Pragniemy, aby nasza szkoła była ośrodkiem wyzwalania różnorodnej aktywności uczniów.
Aby stworzyć uczniom szansę indywidualnego rozwoju i pomóc im w samorealizacji postanowiłyśmy opracować - Program Promowania Młodych Talentów, któremu nadałyśmy tytuł:
"Jestem zdolny".


CELE PROGRAMU I ZAŁOŻENIA


1. Stworzenie uczniom zdolnym wszechstronnych warunków indywidualnego rozwoju twórczego myślenia, zainteresowań i uzdolnień:
  • artystycznych
  • naukowych
  • plastycznych
  • sportowych
  • społecznych
    2. Promowanie uczniów uzdolnionych na terenie szkoły, w Środowisku lokalnym i poza nim.
    3. Zachęcanie uczniów do twórczej aktywności.
    4. Kształtowanie ucznia kreatywnego.
    5. Wyzwalanie aktywności własnej uczniów.

    FORMY REALIZACJI PROGRAMU


    Promowanie młodych talentów odbywa się poprzez:

  • udział w szkolnych konkursach,
  • udział w konkursach pozaszkolnych,
  • uczestnictwo w kołach zainteresowań ( wg. zdolności ucznia ) np. kole teatralnym, historycznym, geograficznym, plastycznym, informacyjnym, sportowym,
  • udział w cyklicznych spotkaniach literacko muzycznych - wieczornicach,
  • prezentacja prac uczniów zdolnych na szkolnych wystawach czy w szkolnym Biuletynie Informacyjnym,
  • organizowanie wystaw prac plastycznych,
  • wysyłanie prac na konkursy pozaszkolne.

    Pierwszym z etapów promowania ucznia zdolnego w naszej szkole była organizacja wieczornicy muzyczno - literackiej "Oczarowani Jesienią". Każdego roku uczniowie i nauczyciele organizują spotkania otwarte dla środowiska lokalnego. Tym razem głównymi bohaterami wieczornicy byli zwycięzcy szkolnego konkursu literackiego na najlepszy wiersz o jesieni. Jedną z nagród w konkursie była możliwość przedstawienia swojego wiersza podczas wieczorku. Propozycje wystąpienia z własnym utworem spotkała się z dużym poświęceniem. Widowisko słowno-muzyczne w całości poświęcone było jesieni, jednak przedstawiona przez dzieci smutna pora roku obfitowała w słońce, radość, miłość, dając poczucie bezpieczeństwa. W poezje wplecione zostały utwory muzyczne. Nie zabrakło również akcentu plastycznego- zorganizowana została wystawa prac plastycznych o temacie jesiennej.

    Dalszą kontynuacje cyklu promowania młodych talentów była wieczornica (21.XII.02) zatytułowana "Otuleni białym puchem". Stanowiła ona kontynuację programu promowania młodych talentów. Jest kolejnym etapem programu po zorganizowanej w ubiegłym roku Wieczornicy o tematyce jesiennej. Uzdolnieni aktorsko uczniowie naszego gimnazjum przedstawili program artystyczny o temacie zimowo- świątecznej. Uczniowie mogli pochwalić się swoimi umiejętnościami aktorskimi i literackimi, recytując własne wiersze. Inscenizacja była próbą ukazania współczesnych świąt w konfrontacji z dawnymi obyczajami i tradycjami świątecznymi. Wieczornica również realizuje program współpracy ze środowiskiem lokalnym, które mogło uczestniczyć w spotkaniu. Zaspokaja potrzeby kulturalne środowiska społecznego.

    8 grudnia 3- 2 osobowa. Zadania rozwiązywali wspólnie. Po każdych 50 minutach mieli 10 minutową przerwę. Zadania były zróżnicowane pod względem trudnościowym, od bardzo łatwych, poprzez typowe szkolne aż do trudnych wymagających logicznego myślenia i zastosowania w praktyce wielu zagadnień z matematyki. Uczniowie zadania dostawali w zestawie zwykle po 10, wiedząc ile mogą zdobyć punktów za poszczególne zadanie.

    EFEKTY DZIAŁANIA


    1. Integracja środowiska lokalnego ze środowiskiem szkolnym.
    2. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.
    3. Zapoznanie rodziców z działalnością szkoły.
    4. Promocja uczniów zdolnych w środowisku lokalnym i w szkole.
    5. Zaspokajanie potrzeb środowiska lokalnego w dziedzinie życia kulturalnego.
    6. Nagrody zdobywane w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
    7. Wewnątrzszkolna integracja klas.

    Poprzez pracę nad promocją "młodych talentów" w naszym gimnazjum stwarzamy uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju ich osobowości. Młodzież poprzez taką pracę może rozwijać swoje zainteresowania: literackie, artystyczne, plastyczne czy sportowe. Program "Promowania młodych talentów" jest dodatkową formą współpracy pomiędzy uczniem a nauczycielem. Podczas takiej pracy uczeń może wykazać się własną inwencją np. napisać własny utwór literacki, pozwalający na swobodną interpretację swoich uczuć czy myśli. Inną formą jest przelanie na kartkę papieru za pomocą pędzla swoich marzeń, rozmyśleń czy odczuć dnia codziennego - poprzez udział w różnorodnych konkursach plastycznych.

    Stwarzamy uczniom możliwość innego spojrzenia na przedmioty ścisłe np. matematykę, która dla niejednego ucznia jest "czymś" trudnym, a przecież każdy przedmiot da się lubić. Przy odpowiedniej motywacji ze strony nauczyciela i matematyka może okazać się dziedziną łatwą, lekką i przyjemną. Wymiernym rezultatem takiego działania jest organizacja "Maratonu matematycznego"( załącznik nr.1; zdjęcia i scenariusz).

    Promowanie "młodych talentów" to także integracja środowiska lokalnego ze środowiskiem szkolnym, która pozwala uczniom na prezentowanie swoich zdolności i umiejętności. Współpraca szkoły ze środowiskiem spełnia również potrzebę zaspokojenia potrzeb środowiska lokalnego w dziedzinie życia kulturalnego. Taką rolę spełniają organizowane w naszym gimnazjum wieczornice. W ramach promocji "młodych talentów" odbyły się w naszej szkole dwie wieczornice. W 2001roku wieczornica pt. "Oczarowani jesienią"( załącznik nr.2; zdjęcia i scenariusz) oraz w 2002 roku wieczornica pt. "Otuleni białym puchem"( załącznik nr.3; zdjęcia i scenariusz). Obie wieczornice powstały na bazie własnej twórczości literackiej i plastycznej. Stanowiły integrację młodzieży szkolnej ze środowiskiem. Spotkały się z dużym uznaniem obecnych gości, przedstawicieli gminy i rodziców. Taka działalność szkoły pozwala aktywnie uczestniczyć rodzicom w życiu szkoły oraz śledzić na bieżąco rozwój ich dziecka. W miarę możliwości uczniowie prezentują swoje zdolności w różnych konkursach szkolnych i poza szkolnych,w których licznie uczestniczą zdobywając nagrody i wyróżnienia.

    Opracowanie:
    TERESA SZYDŁOWSKA
    DANUTA MAKAR
    KARNICE 2002\2003

  • Wyświetleń: 2217


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.