![]() |
![]() |
Katalog Zofia Rokita Język polski, Program nauczania Autorski program zespołu korekcyjno-kompenasacyjnego dla dyslektyków, dysortografików i dysgrafikówAUTORSKI PROGRAM ZESPOŁU KORREKCYJNO - KOMPENSACYJNEGO DLA DYSLEKTYKÓW, DYSORTOGRAFIKÓW I DYSGRAFIKÓW"DYSLEKSJA jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się, jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucyjnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych, trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu sprawności w zakresie czynności pisania i poprawnej pisowni." Prof.dr.hab. Marta Bogdanowicz, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, Polskie Towarzystwo Dysleksji.WSTĘP Inspiracja do stworzenia niniejszego programu były dla nas doświadczenia wyniesione z długoletniej działalności zawodowej: nauczyciela polonisty w szkole podstawowej i średniej mgr Zofii Rokity oraz szkoły średniej i wyższej mgr Jolanty Mazur - Fedak. Pragniemy wyjść naprzeciw problemom uczniów z dysfunkcjami, który po badaniu w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej otrzymali zaświadczenia o dysleksji obligujące ich do dalszej pracy nad sobą, polegającej na wykonywaniu systematycznych ćwiczeń; ortograficznych, ortofonicznych i kaligraficznych. Niestety uczeń pozostawiony jest samemu sobie, ponieważ w licznych zespołach klasowych, przy dużym obciążeniu programowym, nauczyciel nie ma możliwości na indywidualną pracę z dzieckiem dysfunkcyjnym, zwłaszcza w szkole średniej. Swoją działalnością zamierzamy objąć również tych uczniów, którzy nie zostali jeszcze zdiagnozowani, jednak mają poważne trudności z poprawnym wypowiadaniem się w mowie i w piśmie. Dodatkową motywacją do zorganizowania zespołu korekcyjno - kompensacyjnego były prośby zainteresowanych rodziców oraz sugestie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sanoku. CELE OGÓLNE. 1. Zdiagnozowanie poszczególnych uczniów w celu stworzenia dla nich indywidualnego programu ćwiczeń (wyłonienie dyslektyków, dysgrafików, dysortografików) 2. Zorganizowanie małych grup uczniów o podobnych dysfunkcjach (trudności związane z zaburzeniem analizatora słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno-ruchowego) 3. Ćwiczenia mające na celu usprawnienie poziomu czytania, pisania i stosowanie zasad ortograficznych niepozwalających na pogłębienie się problemów uczniów. 4. Uświadomienie uczniom, ze dysleksja nie jest chorobą. Konfrontacja z grupą wpłynie na podniesienie poczucia własnej wartości. CELE SZCZEGÓŁOWE. 1. Zapoznanie się z opiniami wystawionymi przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną dotyczącymi dysfunkcji uczniów. 2. Przeprowadzenie obserwacji i wywiadów oraz prac pisemnych (wypracowanie, dyktando ortograficzne na kilku poziomach trudności. 3. Opracowanie rezultatów badań celem stworzenia grup dyslektyków, dysgrafików i dysortografików) 4. Przygotowywanie i przeprowadzanie ćwiczeń przystosowanych do typu zaburzeń. Typy dysfunkcji: Symptomy: - Mylenie liter o podobnych optycznie kształtach (m - n, C - G.) - Mylenie liter różniących się położeniem w stosunku do osi poziomej lub pionowej (n - u, p - b) - Mieszanie struktur graficznych (dom - dam) - Przestawianie, liter, sylab, wyrazów, - Nieodpowiedni wybór linijek - Mylenie kierunku zapisu, - Błędy ortograficzne (gorsza pamięć wzrokowa wpływa na trudności w zapamiętywaniu obrazu graficznego) - Trudności w orientacji przestrzennej. - dokonywanie analizy oraz syntezy głoskowej słów i różnicowanie dźwięków mowy. - Utrzymywanie wszystkich słów w zdaniu i głosek w wyrazie. - Zachowanie kolejności dźwięków Symptomy: - mylenie głosek zbliżonych fonetycznie (p - b, k - g) - przestawianie, opuszczanie, dodawanie liter i sylab, - nieprawidłowe pisanie zmiękczeń - nieprawidłowe pisanie samogłosek nosowych, - opuszczanie końcówek w wyrazach np. szedł, biegł. - zmiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne. Przejawy obniżenia sprawności manualnej w pisaniu to: - zbyt wolne tempo wykonywanych czynności, - mała precyzja ruchów dłoni i palców, - słaby poziom graficzny pisma, Symptomy: - kształty liter uproszczone, - zmiana wielkości i nachylenia liter - brak wiązania liter, - za duże lub za małe odstępy wyrazów, liter. 5. Przygotowywanie i przeprowadzanie ćwiczeń ortograficznych i ortofonicznych. - ćwiczenia w czytaniu - ćwiczenia kaligraficzne - przypomnienie zasad pisowni , - zastosowanie tych zasad w piśmie 6. Podnoszenie samooceny poprzez: - nietraktowanie ucznia jako chorego, kalekiego, złego, leniwego, niezdolnego. - Chwalenie nie tyle za efekty pracy, ile za włożony weń wysiłek. - Stworzenie życzliwej atmosfery na zajęciach, bycie jego cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem. METODY - obliczanie ilości głosek, sylab, wyrazów - układanie zdań z wyrazów, - układanie ortogramów z literek - wyzyskiwanie z tekstu wyrazów o takiej samej sylabie, końcówce; np. przybrzeżny, przychodzić, brzegowy. - gra w domino literowo - sylabowe - gra w żetony wyrazowe, - dyktanda ortograficzne - ćwiczenia szybkiego czytania - ćwiczenia w czytaniu tekstów na różnych poziomach trudności - praca ze słownikiem ortograficznym. - powtarzanie wyrazów, zdań za prowadzącym, nagrania na magnetofon wymowy, BIBLIOGRAFIA 1. Bogdanowicz M; " Integracja percepcyjno - motoryczna a specjalne trudności w czytaniu u dzieci, UG, 1987. 2. Czajkowska J. Herda K.: "Zajęcie korekcyjno - kompensacyjne w szkole" WSiP, 1998. Warszawa. 3. Zakrzewska B: "Koncepcja procesu reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu" WSRP, 1994, Sielce. TEMATYKA ZAJĘĆ 1. Diagnozowanie grupy. Dyktando ortograficzne. 2. Omówienie wyników - podział na grupy zadaniowe. 3. Zabawy orograficzne - krzyżówki, rebusy, domino ortograficzne z wykorzystaniem programu komputerowego "Nauka ortografii" Przypomnienie zasad ortograficznych oraz ćwiczenia. 4. pisownia "u" i "ó" (2 godz. lekcyjne) 5. pisownia "rz" i "ż" (2 godz. lekcyjne) 7. pisownia "h" i "ch" (2 godz. lekcyjne) 8. pisownia małych i wielkich liter, (2 godz. lekcyjne) 9. Dyktando ortograficzne 10. Omówienie wyników i poprawa dyktanda. 11. Sprawdzanie umiejętności czytania 12. Podsumowanie pracy zespołu. Ewaluacja.
Opracowanie: Wyświetleń: 8555
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |