Katalog

Dorota Drąg
Różne, Scenariusze

Scenariusz dziennego ośrodka pracy w zespole edukacyjno - terapeutycznym

- n +

Scenariusz dziennego ośrodka pracy w zespole edukacyjno - terapeutycznym V a

Temat ośrodka: Wiosna w parku

Temat ośrodka dziennego: Wiosenne kwiaty

Zagadnienia do realizacji Przewidywane osiągnięcia - uczeń potrafi: - zaznaczenie na tablicy dnia tygodnia, pory roku, miesiąca,daty
- rozwiązanie krzyżówki i odczytanie hasła
- rozmowa na temat przeczytanego tekstu
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiosny
- wdrażanie do efektywnego współdziałania
- utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów
- nazwać i zaznaczyć dzień tygodnia, porę roku, miesiąc oraz zapisać datę
- rozwiązać krzyżówkę oraz zapisać hasło na tablicy
- wypowiedzieć się na temat przeczytanego tekstu
- podać skojarzenia do wyrazu wiosna
- pracować w grupie
- dopasować etykiety do obrazków
Cel rewalidacyjny: kształcenie percepcji wzrokowej, ćwiczenie spostrzegawczości

Formy pracy:

zespołowa,
indywidualna praca dziecka w czasie
wykonywania niektórych ćwiczeń
samodzielnych pod kierunkiem nauczyciela

Metody pracy: słowna, poglądowa, czynna

Pomoce dydaktyczne:

- naturalne środowisko - kwiaty w ogródku szkolnym,
- ilustracje: pierwsze wiosenne kwiaty, krzyżówka
- etykiety: dni tygodnia, pory roku, miesiące, nazwy kwiatów
- zestawy do ćwiczeń przygotowane przez nauczyciela

Przebieg zajęć:

1.Zajęcia wstępne
- Przywitanie się z dziećmi
- Omówienie spraw aktualnych - dzieci przychodzą do szkoły z nowymi przeżyciami, teraz jest czas, aby się nimi podzieliły
- Ćwiczenia ruchowe na tle opowiadania nauczyciela: Jest już wiosna słonko mocniej grzeje, powróciły z dalekich krajów pierwsze ptaki. Wietrzyk leciutko porusza gałązkami ogródku zakwitły pierwsze wiosenne kwiaty.
- Obserwacja pogody ćwiczenia kalendarzowe:
- uczniowie dokonują obserwacji na zewnątrz budynku szkolnego:
- opisują stan nieba: słoneczne, pochmurne; jego kolor: niebieskie, szare,
- obserwują jak są ubrani ludzie,
- próbują określić temperaturę: zimno, chłodno, ciepło, gorąco,
- omawiają wygląd pierwszych wiosennych kwiatów rosnących w ogródku,
- Powrót do klasy - teraz następuje ustalenie stanu pogody. Uczniowie zaznaczają na swoich tabliczkach znaczki określające pogodę - uzasadniają swój wybór. Dyżurny zaznacza stan pogody na klasowym kalendarzu pogody.
- Dyżurny rozdaje uczniom etykiety z nazwami dni tygodnia. Uczniowie głośno odczytują etykiety układając je według kolejności - przeliczamy dni (mówimy wiersz pt. "Tydzień" - pokazując wymieniany dzień).Spośród dni tygodnia wybieramy etykietę z nazwą dzisiejszego dnia a dyżurny umieszcza ją na tablicy (uczniowie zaznaczają aktualny dzień tygodnia z boku swojej ławki - zał.1) - wymieniamy najbliższych sąsiadów danego dnia oraz ustalamy, który to dzień np. środa jest trzecim dniem tygodnia. Podobnie postępujemy z ustaleniem miesiąca oraz pory roku.

2. Ćwiczenia porządkowe:
- praca dyżurnych (dyżurni są wybierani na początku tygodnia), podlewają kwiaty, sprawdzają czystość, rozdają przybory, zeszyty, karteczki,
- sprawdzenie obecności - uczniowie na rozdanych karteczkach odwzorowują swoje imiona, podchodzą do listy obecności i przypinają pod odpowiednim dniem. Uczniowie ustawiają się obok tablicy z prawej strony dziewczynki, z lewej chłopcy. Wspólnie przeliczają ilość dziewczynek - ilość chłopców (określają, kogo jest więcej a kogo mniej).Dyżurny zapisuje dane na tablicy.

3.Przygotowanie do wycieczki
- zapoznanie uczniów tematem wycieczki,
- przypomnienie o ochronie naturalnego środowiska, jakim jest park, - omówienie spraw związanych z bezpieczeństwem na ulicy i właściwym zachowaniem się podczas wycieczki,
- przed wyjściem zwracam uwagę na właściwe ubranie się uczniów, W czasie wycieczki zwracam uwagę uczniów na zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie po zimie, utrwalam - jak przechodzimy przez jezdnię.

II. Obserwacja

1. Po przybyciu do parku następuje krótka dowolna obserwacja i swobodne wypowiedzi dzieci.

2. Obserwacja ukierunkowana:
- wyszukanie w parku pierwszych wiosennych kwiatów - szczególną uwagę zwracam na wygląd poszczególnych kwiatów, ich kolor, zapach, pąki kwiatowe, z których rozwijają się kwiaty - rozpoznanie i nazwanie znalezionych kwiatów (odwołanie się do wcześniejszych doświadczeń uczniów). Zwracam uwagę na piękno parku wiosną, jego kolory oraz odgłosy, jakie można usłyszeć.

3. Powrót do szkoły
- omówienie wycieczki pod względem zachowania się uczniów, udzielenie pochwał lub ewentualnie wyrażenie uwag krytycznych.

III. Opracowanie materiału

1. Swobodne wypowiedzi dzieci - wrażenia z wycieczki

2. Rozmowa kierowana:
- gdzie byliśmy na wycieczce? (w parku)
- jaką mamy teraz porę roku? (wiosnę)
- jakie pierwsze wiosenne kwiaty widzieliśmy w parku? (przebiśniegi, krokusy, pierwiosnki)
- jakie jeszcze znacie wiosenne kwiaty? ( sasanki, przylaszczki, stokrotki)
- jakiego koloru były te kwiaty? (białe, fioletowe, żółte...)
- co rozwija się z pąków? (kwiaty)
- jaki jest park wiosną? (piękny, ładny)

3. Na tablicy przyczepiam ilustrację parku wiosną - zwracam się do dzieci z pytaniem - co to jest? Dzieci odpowiadają: To jest park. Pod ilustracją przypinam etykietę - park
Uczniowie dokonują analizy i syntezy wyrazu - park. Na tablicy przypinam ilustracje wiosennych kwiatów - z pomocą dzieci przypinamy etykiety z nazwami kwiatów.

4. Ćwiczenia ruchowe na tle opowiadania nauczyciela.

IV. Ekspresja
Na dużym arkuszu papieru narysowana jest krzyżówka zadaniem dzieci jest jej rozwiązanie oraz zapisanie hasła na tablicy

- Dyżurny rozdaje koperty, w których znajdują się:
- ilustracje wiosennych kwiatów,
- etykiety
- rysunki konturowe
Uczniowie układają etykiety pod ilustracjami - a po sprawdzeniu przez nauczyciela - wklejają do zeszytów. Następnie zadaniem każdego dziecka jest zamalować obraz konturowy oraz go podpisać (podczas tej pracy puszczam muzykę - "Cztery pory roku")

Po ukończeniu pracy uczniowie sprzątają swoje miejsce pracy, Odkładają przybory na półki, wycierają ławki.

- Siedząc w kręgu uczniowie trzymają swoje prace tak, aby wszyscy je widzieli - dokonujemy wspólnej oceny. Następnie wkładamy je do magicznego pudełka (z podwójnym dnem), gdzie przy pomocy czarodziejskiej różdżki zamieniamy je w cukierki.

V Zajęcia końcowe

1. Krótkie podsumowanie zdobytych wiadomości.
Jaką mamy porę roku?
Jakie kwiaty widzieliśmy dziś w parku?
Jakiego były koloru?
Pokazuję ilustracje na tablicy odczytujemy je wspólnie.

2. Ocena całodziennej pracy uczniów i zachowania. Rozdaję znaczki z uśmiechniętą bądź smutną buzią, które dzieci przyczepiają obok swojego imienia na tablicy.

3. Ocena pracy dyżurnych - wspólnie z dziećmi oceniamy ich pracę.

4. Pożegnanie się z uczniami.

Załącznik nr1.

W takiej postaci naklejamy to na ławki - uczniowie mogą zaznaczać dni tygodnia np. flamastrami. W młodszych klasach uczniowie kojarzą dzień tygodnia z kolorem (można też wykorzystać wiersz pt. "Tydzień", następnie wprowadzamy cyfry. W starszych klasach uczniowie wymieniają sąsiadów poszczególnych dni tygodnia oraz mogą określać, którym dniem tygodnia jest np. piątek.

Opracowanie: Dorota Drąg

Wyświetleń: 7800


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.