Katalog Dorota Drąg Różne, Scenariusze Scenariusz dziennego ośrodka pracy w zespole edukacyjno - terapeutycznymScenariusz dziennego ośrodka pracy w zespole edukacyjno - terapeutycznym V aTemat ośrodka: Wiosna w parkuTemat ośrodka dziennego: Wiosenne kwiaty Zagadnienia do realizacji Przewidywane osiągnięcia - uczeń potrafi: - zaznaczenie na tablicy dnia tygodnia, pory roku, miesiąca,daty - rozwiązanie krzyżówki i odczytanie hasła - rozmowa na temat przeczytanego tekstu - swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiosny - wdrażanie do efektywnego współdziałania - utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów - nazwać i zaznaczyć dzień tygodnia, porę roku, miesiąc oraz zapisać datę - rozwiązać krzyżówkę oraz zapisać hasło na tablicy - wypowiedzieć się na temat przeczytanego tekstu - podać skojarzenia do wyrazu wiosna - pracować w grupie - dopasować etykiety do obrazków Cel rewalidacyjny: kształcenie percepcji wzrokowej, ćwiczenie spostrzegawczości Formy pracy: zespołowa, indywidualna praca dziecka w czasie wykonywania niektórych ćwiczeń samodzielnych pod kierunkiem nauczyciela Metody pracy: słowna, poglądowa, czynna Pomoce dydaktyczne: - naturalne środowisko - kwiaty w ogródku szkolnym, - ilustracje: pierwsze wiosenne kwiaty, krzyżówka - etykiety: dni tygodnia, pory roku, miesiące, nazwy kwiatów - zestawy do ćwiczeń przygotowane przez nauczyciela Przebieg zajęć: 1.Zajęcia wstępne - Przywitanie się z dziećmi - Omówienie spraw aktualnych - dzieci przychodzą do szkoły z nowymi przeżyciami, teraz jest czas, aby się nimi podzieliły - Ćwiczenia ruchowe na tle opowiadania nauczyciela: Jest już wiosna słonko mocniej grzeje, powróciły z dalekich krajów pierwsze ptaki. Wietrzyk leciutko porusza gałązkami ogródku zakwitły pierwsze wiosenne kwiaty. - Obserwacja pogody ćwiczenia kalendarzowe: - uczniowie dokonują obserwacji na zewnątrz budynku szkolnego: - opisują stan nieba: słoneczne, pochmurne; jego kolor: niebieskie, szare, - obserwują jak są ubrani ludzie, - próbują określić temperaturę: zimno, chłodno, ciepło, gorąco, - omawiają wygląd pierwszych wiosennych kwiatów rosnących w ogródku, - Powrót do klasy - teraz następuje ustalenie stanu pogody. Uczniowie zaznaczają na swoich tabliczkach znaczki określające pogodę - uzasadniają swój wybór. Dyżurny zaznacza stan pogody na klasowym kalendarzu pogody. - Dyżurny rozdaje uczniom etykiety z nazwami dni tygodnia. Uczniowie głośno odczytują etykiety układając je według kolejności - przeliczamy dni (mówimy wiersz pt. "Tydzień" - pokazując wymieniany dzień).Spośród dni tygodnia wybieramy etykietę z nazwą dzisiejszego dnia a dyżurny umieszcza ją na tablicy (uczniowie zaznaczają aktualny dzień tygodnia z boku swojej ławki - zał.1) - wymieniamy najbliższych sąsiadów danego dnia oraz ustalamy, który to dzień np. środa jest trzecim dniem tygodnia. Podobnie postępujemy z ustaleniem miesiąca oraz pory roku. 2. Ćwiczenia porządkowe: - praca dyżurnych (dyżurni są wybierani na początku tygodnia), podlewają kwiaty, sprawdzają czystość, rozdają przybory, zeszyty, karteczki, - sprawdzenie obecności - uczniowie na rozdanych karteczkach odwzorowują swoje imiona, podchodzą do listy obecności i przypinają pod odpowiednim dniem. Uczniowie ustawiają się obok tablicy z prawej strony dziewczynki, z lewej chłopcy. Wspólnie przeliczają ilość dziewczynek - ilość chłopców (określają, kogo jest więcej a kogo mniej).Dyżurny zapisuje dane na tablicy. 3.Przygotowanie do wycieczki - zapoznanie uczniów tematem wycieczki, - przypomnienie o ochronie naturalnego środowiska, jakim jest park, - omówienie spraw związanych z bezpieczeństwem na ulicy i właściwym zachowaniem się podczas wycieczki, - przed wyjściem zwracam uwagę na właściwe ubranie się uczniów, W czasie wycieczki zwracam uwagę uczniów na zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie po zimie, utrwalam - jak przechodzimy przez jezdnię. II. Obserwacja 1. Po przybyciu do parku następuje krótka dowolna obserwacja i swobodne wypowiedzi dzieci. 2. Obserwacja ukierunkowana: - wyszukanie w parku pierwszych wiosennych kwiatów - szczególną uwagę zwracam na wygląd poszczególnych kwiatów, ich kolor, zapach, pąki kwiatowe, z których rozwijają się kwiaty - rozpoznanie i nazwanie znalezionych kwiatów (odwołanie się do wcześniejszych doświadczeń uczniów). Zwracam uwagę na piękno parku wiosną, jego kolory oraz odgłosy, jakie można usłyszeć. 3. Powrót do szkoły - omówienie wycieczki pod względem zachowania się uczniów, udzielenie pochwał lub ewentualnie wyrażenie uwag krytycznych. III. Opracowanie materiału 1. Swobodne wypowiedzi dzieci - wrażenia z wycieczki 2. Rozmowa kierowana: - gdzie byliśmy na wycieczce? (w parku) - jaką mamy teraz porę roku? (wiosnę) - jakie pierwsze wiosenne kwiaty widzieliśmy w parku? (przebiśniegi, krokusy, pierwiosnki) - jakie jeszcze znacie wiosenne kwiaty? ( sasanki, przylaszczki, stokrotki) - jakiego koloru były te kwiaty? (białe, fioletowe, żółte...) - co rozwija się z pąków? (kwiaty) - jaki jest park wiosną? (piękny, ładny) 3. Na tablicy przyczepiam ilustrację parku wiosną - zwracam się do dzieci z pytaniem - co to jest? Dzieci odpowiadają: To jest park. Pod ilustracją przypinam etykietę - park Uczniowie dokonują analizy i syntezy wyrazu - park. Na tablicy przypinam ilustracje wiosennych kwiatów - z pomocą dzieci przypinamy etykiety z nazwami kwiatów. 4. Ćwiczenia ruchowe na tle opowiadania nauczyciela. IV. Ekspresja Na dużym arkuszu papieru narysowana jest krzyżówka zadaniem dzieci jest jej rozwiązanie oraz zapisanie hasła na tablicy - Dyżurny rozdaje koperty, w których znajdują się: - ilustracje wiosennych kwiatów, - etykiety - rysunki konturowe Uczniowie układają etykiety pod ilustracjami - a po sprawdzeniu przez nauczyciela - wklejają do zeszytów. Następnie zadaniem każdego dziecka jest zamalować obraz konturowy oraz go podpisać (podczas tej pracy puszczam muzykę - "Cztery pory roku") Po ukończeniu pracy uczniowie sprzątają swoje miejsce pracy, Odkładają przybory na półki, wycierają ławki. - Siedząc w kręgu uczniowie trzymają swoje prace tak, aby wszyscy je widzieli - dokonujemy wspólnej oceny. Następnie wkładamy je do magicznego pudełka (z podwójnym dnem), gdzie przy pomocy czarodziejskiej różdżki zamieniamy je w cukierki. V Zajęcia końcowe 1. Krótkie podsumowanie zdobytych wiadomości. Jaką mamy porę roku? Jakie kwiaty widzieliśmy dziś w parku? Jakiego były koloru? Pokazuję ilustracje na tablicy odczytujemy je wspólnie. 2. Ocena całodziennej pracy uczniów i zachowania. Rozdaję znaczki z uśmiechniętą bądź smutną buzią, które dzieci przyczepiają obok swojego imienia na tablicy. 3. Ocena pracy dyżurnych - wspólnie z dziećmi oceniamy ich pracę. 4. Pożegnanie się z uczniami. Załącznik nr1. W takiej postaci naklejamy to na ławki - uczniowie mogą zaznaczać dni tygodnia np. flamastrami. W młodszych klasach uczniowie kojarzą dzień tygodnia z kolorem (można też wykorzystać wiersz pt. "Tydzień", następnie wprowadzamy cyfry. W starszych klasach uczniowie wymieniają sąsiadów poszczególnych dni tygodnia oraz mogą określać, którym dniem tygodnia jest np. piątek.
Opracowanie: Dorota Drąg Wyświetleń: 7800
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |