Katalog Jolanta Gad Lekcja wychowawcza, Scenariusze Czy jesteś dobrym słuchaczem?
Komunikacja interpersonalna jest bardzo istotna w życiu
każdego człowieka. Jednym z jej elementów jest umiejętność słuchania, której
powinniśmy nauczyć młodego człowieka. Lekcja została przeprowadzona w klasie II
szkoły średniej. Mam nadzieję, że materiał ten będzie pomocny w pracy wychowawczej.
Życzę Powodzenia! TEMAT: Czy jesteś dobrym słuchaczem? CELE: uczeń: - potrafi wymienić cechy dobrego słuchacza - potrafi ocenić siebie w roli słuchacza - doskonali umiejętność efektywnego współdziałania w grupie - potrafi stosować zdobytą wiedzę w praktyce ŚRODKI DYDAKTYCZNE: arkusze papieru, mazaki, magnesy FORMY PRACY: praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna CZAS: jedna jednostka lekcyjna LITERATURA: "Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników" Hanna Hamer. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Poproś 3 uczniów ochotników o wyjście z sali. Umów się z klasą, aby nie słuchała tego, co oni mają do powiedzenia zajęta swoimi sprawami. Wybrani uczniowie natomiast starają się zainteresować klasę swoją wypowiedzią. Po zakończeniu ćwiczenia poproś ich o to, aby opowiedzieli o swoich odczuciach w czasie wystąpienia. UWAGA: jeśli nie chcemy być posądzeni o manipulację powinniśmy omówić zasady zabawy z uczniami ochotnikami 2. Poproś 10 uczniów do zabawy w stonogę. Ustaw ich naprzeciw siebie w dwóch rzędach. Głowa stonogi (dodatkowo wybrany uczeń) zadaje swoje lub przygotowane przez Ciebie pytania. Po każdym pytaniu uczniowie przesuwają się o jedno miejsce. Zadaniem uczestników zabawy jest zapamiętanie udzielanych przez kolegów i koleżanki odpowiedzi. Po zakończeniu zabawy każdy z uczestników mówi, co zapamiętał. Pozostali uczniowie również odpowiadają sobie na pytanie co zapamiętali? UWAGA: Klasa uważnie słucha i obserwuje zabawę. Nie mów, jaki jest cel zabawy. (w klasie, która już się "zna", pytania powinny być nietypowe). 3. Poproś, aby uczniowie w parach przećwiczyli następujące ćwiczenie: jedna osoba mówi, a druga słucha i stara się powtórzyć wypowiedź kolegi lub koleżanki. 4. Podziel klasę na 6 grup. Poproś o wypisanie na arkuszach papieru cech dobrego słuchacza. 5. Przedstawiciele grup relacjonują wyniki swojej pracy. 6. Zapisujemy wszystkie cechy dobrego słuchacza na dużym arkuszu papieru i umieszczamy w widocznym miejscu w sali tak, aby uczniowie pamiętali o zasadach i stosowali zdobytą wiedzę w praktyce. (załączam cechy dobrego słuchacza wypracowane przez moją klasę). 7. Poproś każdego ucznia o wystawienie sobie oceny "ze słuchania" i o odpowiedź na pytanie "co chcę zmienić w moim słuchaniu innych?" UWAGA: Możesz zebrać kartki (za zgodą uczniów) i traktować jako deklarację poprawy umiejętności słuchania (zwłaszcza w klasie, która ma, tak jak moja, problemy ze słuchaniem). CECHY DOBREGO SŁUCZACZA: - MILCZENIE JEST ZŁOTEM - SŁUCHAMY ZE ZROZUMIENIEM - SŁUCHAMY Z ZAINTERESOWANIEM - STARAMY SIĘ WSZYSTKO ZAPAMIETAĆ - SŁUCHAMY W SKUPIENIU - NIE ROZPRASZAMY UWAGI MÓWIĄCEGO - NIE PRZERYWAMY - WYSYŁAMY SMS - Y WZROKOWE - UŚMIECHAMY SIĘ (nie lekceważąco)
Opracowanie:Jolanta Gad Wyświetleń: 3282
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |