Katalog

Jolanta Gad
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Czy jesteś dobrym słuchaczem?

- n +

Komunikacja interpersonalna jest bardzo istotna w życiu każdego człowieka. Jednym z jej elementów jest umiejętność słuchania, której powinniśmy nauczyć młodego człowieka. Lekcja została przeprowadzona w klasie II szkoły średniej. Mam nadzieję, że materiał ten będzie pomocny w pracy wychowawczej. Życzę Powodzenia!

TEMAT: Czy jesteś dobrym słuchaczem?

CELE:
uczeń:

- potrafi wymienić cechy dobrego słuchacza
- potrafi ocenić siebie w roli słuchacza
- doskonali umiejętność efektywnego współdziałania w grupie
- potrafi stosować zdobytą wiedzę w praktyce

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
arkusze papieru, mazaki, magnesy

FORMY PRACY:
praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna

CZAS:
jedna jednostka lekcyjna

LITERATURA:
"Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników" Hanna Hamer.

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Poproś 3 uczniów ochotników o wyjście z sali. Umów się z klasą, aby nie słuchała tego, co oni mają do powiedzenia zajęta swoimi sprawami. Wybrani uczniowie natomiast starają się zainteresować klasę swoją wypowiedzią. Po zakończeniu ćwiczenia poproś ich o to, aby opowiedzieli o swoich odczuciach w czasie wystąpienia.

UWAGA: jeśli nie chcemy być posądzeni o manipulację powinniśmy omówić zasady zabawy z uczniami ochotnikami

2. Poproś 10 uczniów do zabawy w stonogę. Ustaw ich naprzeciw siebie w dwóch rzędach. Głowa stonogi (dodatkowo wybrany uczeń) zadaje swoje lub przygotowane przez Ciebie pytania. Po każdym pytaniu uczniowie przesuwają się o jedno miejsce. Zadaniem uczestników zabawy jest zapamiętanie udzielanych przez kolegów i koleżanki odpowiedzi. Po zakończeniu zabawy każdy z uczestników mówi, co zapamiętał. Pozostali uczniowie również odpowiadają sobie na pytanie co zapamiętali?

UWAGA: Klasa uważnie słucha i obserwuje zabawę. Nie mów, jaki jest cel zabawy. (w klasie, która już się "zna", pytania powinny być nietypowe).

3. Poproś, aby uczniowie w parach przećwiczyli następujące ćwiczenie: jedna osoba mówi, a druga słucha i stara się powtórzyć wypowiedź kolegi lub koleżanki.

4. Podziel klasę na 6 grup. Poproś o wypisanie na arkuszach papieru cech dobrego słuchacza.

5. Przedstawiciele grup relacjonują wyniki swojej pracy.

6. Zapisujemy wszystkie cechy dobrego słuchacza na dużym arkuszu papieru i umieszczamy w widocznym miejscu w sali tak, aby uczniowie pamiętali o zasadach i stosowali zdobytą wiedzę w praktyce. (załączam cechy dobrego słuchacza wypracowane przez moją klasę).

7. Poproś każdego ucznia o wystawienie sobie oceny "ze słuchania" i o odpowiedź na pytanie "co chcę zmienić w moim słuchaniu innych?"

UWAGA: Możesz zebrać kartki (za zgodą uczniów) i traktować jako deklarację poprawy umiejętności słuchania (zwłaszcza w klasie, która ma, tak jak moja, problemy ze słuchaniem).

CECHY DOBREGO SŁUCZACZA:

- MILCZENIE JEST ZŁOTEM
- SŁUCHAMY ZE ZROZUMIENIEM
- SŁUCHAMY Z ZAINTERESOWANIEM
- STARAMY SIĘ WSZYSTKO ZAPAMIETAĆ
- SŁUCHAMY W SKUPIENIU
- NIE ROZPRASZAMY UWAGI MÓWIĄCEGO
- NIE PRZERYWAMY
- WYSYŁAMY SMS - Y WZROKOWE
- UŚMIECHAMY SIĘ (nie lekceważąco)

Opracowanie:Jolanta Gad
nauczycielka w Zespole Szkół Ekonomicznych
im. M. Kopernika w Kielcach

Wyświetleń: 3282


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.