Katalog

Mariola Sędek
Wychowanie fizyczne, Scenariusze

Kształtowanie zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych poprzez pokonanie toru przeszkód - scenariusz lekcji wychowania fizycznego

- n +

KL. VI - dziewczęta i chłopcy

Miejsce ćwiczeń - naturalny teren przyszkolny, las lub park.

Zadania (cele) lekcji w zakresie:

1. Sprawności motorycznej:
Uczeń:
- rozwinie szybkość reakcji i szybkie działanie wobec osób będących w ruchu,
- rozwinie zdolności kondycyjne i koordynację ruchową,
- wzmocni siłę mięśni nóg.

2. Umiejętności:
Uczeń potrafi:
- pokonać tor przeszkód,
- radzić sobie w trudnych sytuacjach.

3. Wiadomości:
Uczeń wie:
- rozumie polecenia nauczyciela,
- zna zdrowotne znaczenie ruchu w środowisku naturalnym,
- szanuje środowisko.

4. Usamodzielnienia:
Uczeń:
- czuwa nad bezpieczeństwem własnym i kolegów,
- uczestniczy w organizacji toru przeszkód,
- przestrzega reguł współzawodnictwa.

Edukacja pro zdrowotna - ochrona środowiska naturalnego człowieka.

PRZEBIEG LEKCJI:

Część I - wstępna
1. Czynności organizacyjne: zbiórka przed szkołą, sprawdzenie obecności.
2. Czynności informujące: podanie zadań lekcji oraz wskazanie miejsca ćwiczeń, omówienie sposobów zachowania się w terenie.
3. Marsz do miejsca ćwiczeń w formie podchodów za znakami patrolowymi lub w formie biegu na orientację z wykorzystaniem busoli.

Część II - główna
1. Zabawa orientacyjna "Podchodzenie wartownika".
2. Wybrane elementy atletyki terenowej - pokonywanie w dowolny sposób przeszkód terenowych, rzuty szyszkami, gałęziami itp.
3. Ustalenie toru przeszkód, objaśnienie i próby pokonywania niektórych przeszkód w wolnym tempie.
4. Pokonywanie toru przeszkód ze współzawodnictwem indywidualnym lub grupowym.
OPIS TORU PRZESZKÓD:
- Start z linii oznaczonej chorągiewkami lub tyczkami.
- Przeskok przez krzak.
- Podbiegnięcie pod skarpę.
- Przejście równoważne po leżącej nad rowem kłodzie drzewa.
- Przejście po linie zawieszonej poziomo między drzewami.
- Bieg między drzewami lub krzakami - slalomem.
- Przejście po linie zawieszonej poziomo między drzewami.
- Dowolne wejście na sąg ściętych drzew i pokonanie go.
- Przeskok przez rów z wodą przy pomocy drewnianej tyczki.
- Zbieganie po pochyłości z wymijaniem pni drzew.
- Przejście na czworakach pod kłodą drzewa.
- Szybki bieg do mety.
Uwaga: Poszczególne przeszkody i ich kolejność mogą być różne, zależy to od
ukształtowania terenu i inwencji twórczej nauczyciela.
5. Gra o charakterze orientacyjnym, np.: pomiar odległości lub wysokości drzew, określenie stron świata przy pomocy busoli lub zegarka.
6. Zabawa uspokajająca - obserwowanie i zapamiętanie pojazdów na odległej drodze, głosów ludzkich i innych sygnałów dźwiękowych.

Część końcowa - III

1. Czynności organizacyjne: omówienie lekcji, podanie współzawodnictwa, omówienie sposobu zachowania się w drodze powrotnej.
2. Marsz do szkoły i pożegnanie.

Opracowanie: Mariola Sędek - nauczyciel wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej Nr 195 w Warszawie.

Wyświetleń: 4019


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.