![]() |
![]() |
Katalog Bożena Maćkowska Fizyka, Konspekty Przykłady różnych oddziaływań - konspekt lekcjiPrzykłady różnych oddziaływańCel główny: Uczeń poznaje różne rodzaje oddziaływańCele operacyjne (wiadomości i umiejętności): - Uczeń wie, jakie są rodzaje oddziaływań - Uczeń umie zaliczyć dane oddziaływanie do odpowiedniego rodzaju oddziaływań - Uczeń potrafi wymienić i objaśnić przykłady oddziaływań - wymagających bezpośredniego kontaktu - nie wymagających bezpośredniego kontaktu - Uczeń wie, jakie są rodzaje skutków oddziaływań - Umie rozróżniać dynamiczne i statyczne skutki oddziaływań - Uczeń potrafi wskazać statyczne i dynamiczne skutki oddziaływań na wybranych przykładach z życia codziennego - Uczeń wie na czym polega wzajemność oddziaływań - Umie podawać przykłady wzajemnych oddziaływań i określać skutki, jakie one powodują Cel kształcący: kształcenie poprawności wnioskowania na podstawie obserwowanych zjawisk oraz kształcenie poprawności języka fizycznego Cel wychowawczy: budzenie u uczniów zainteresowań wiedzą w odniesieniu do obserwowanych zjawisk fizycznych oraz uczeń: - uznaje, że zdobywanie wiedzy ma znaczenie praktyczne - docenia wkład minionych pokoleń w rozwój cywilizacji - uważnie wykonuje polecone czynności - stara się być twórczy, pomysłowy Typ lekcji: Lekcja poświęcona opracowaniu nowego materiału Metody: Pogadanka, dyskusja, pokaz, doświadczenia uczniów Środki dydaktyczne: Magnesy, sprężyna, wagony, pręt stalowy, piłka kauczukowa, balony, laska z tworzywa sztucznego, kulki ze styropianu, wózek, statyw, klepsydra Tok lekcji: Część wstępna: Sprawdzenie obecności Wprowadzenie do tematu lekcji Podanie i zapisanie tematu lekcji Omówienie treści lekcji: 1) Pokaz różnych oddziaływań ciał (wnioski, uogólnienia, zapis) 2) Dyskusja - do jakiego rodzaju oddziaływań zaliczysz: a) padanie deszczu b) przyciąganie przez magnes metalowych przedmiotów c) rozciąganie i kurczenie się gumki do włosów ? d) "trzask" przy ściąganiu niektórych ubrań 3) Poznajemy różne rodzaje skutków oddziaływań (wnioski, uogólnienia, zapis) 4) Pogadanka: Ze stołu zepchnięto szklankę. Szklanka upadła na podłogę i rozbiła się. Jakie zauważymy skutki oddziaływań ?, - jaki skutek wywoła nakłucie balonika, a jaki skutek wywoła uchodzące z balonika powietrze? 5) Pokaz wzajemnych oddziaływań ciał - spostrzeżenia, wniosek (O wzajemności oddziaływań mówimy wtedy, gdy jedno ciało działa na drugie, a drugie na pierwsze) 6) Dyskusja: Czy jabłko przyciąga Ziemię ? (Nie ma oddziaływań niewzajemnych) 7) Czym jeszcze charakteryzują się omawiane przez Nas oddziaływania ? - pokaz oddziaływań "na odległość" i przy bezpośrednim zetknięciu się ciał (uogólnienie spostrzeżeń :Obserwujemy oddziaływania wymagające bezpośredniego kontaktu ciał i oddziaływania na "odległość") Usystematyzowanie nowych wiadomości - uzyskanie odpowiedzi na pytania: jakie poznaliśmy oddziaływania ?, co jest główną cechą oddziaływania ciał ? czym się charakteryzują oddziaływania ? Utrwalenie wiedzy przez zastosowanie jej w nowych sytuacjach praktycznych np. Wyjaśnij ustnie, jak działa klepsydra (dawny przyrząd do mierzenia czasu), lub jak działają resory wagonu kolejowego. Zadanie pracy domowej: Narysuj dowolny przykład wzajemnego oddziaływania ciał i omów skutki, jakie spowodowało to oddziaływanie. Przeczytaj wiadomości zawarte w podręczniku od str.65 do str.68 Wystawianie ocen za aktywność na lekcji. Zakończenie lekcji: Wpływ oddziaływań ciał na ruch ciała będziemy mówić na następnych lekcjach. (o tym, że chodzimy, pływamy, biegamy, pracujemy, możemy konstruować rozmaite urządzenia....)
Opracowanie: mgr Bożena Maćkowska Wyświetleń: 8059
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |