Katalog

Maria Pulka, Lidia Korbut Krzyżanowska
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Klasa dziennikarska i teatralno-ruchowa. Autorski program w klasach I-III.

- n +

Klasa dziennikarska i teatralno - ruchowa
Autorski program w klasach I - III

"Program kasy dziennikarskiej i teatralno - ruchowej" został przez nas wprowadzony w 2000 r. Tworząc edukację teatralną i dziennikarską, wzięłyśmy pod uwagę podstawę programową nauczania wczesnoszkolnego oraz naturalne potrzeby rozwojowe dziecka w tym wieku. Naszym podstawowym celem jest: kształtowanie kreatywnej osobowości dziecka, otwartości na innych, na nowe myśli i poglądy, umiejętności współpracy w grupie / integracja klasy jako grupy/, zdolności do zadziwienia się światem i "zadziwienia świata", intuicji i pomysłowości, zdolności do przezwyciężenia nawyków myślowych, pobudzenie oryginalności myślenia, dążenie do rozwoju i samorealizacji, entuzjazmu, odwagi i spontaniczności.

Dziecko przychodząc do szkoły jest ciekawe świata, dociekliwe, pełne zapału i inwencji. Dlatego od samego początku kariery szkolnej, należy stwarzać mu okazje do zadawania pytań, odkrywania problemów, czyli do kształtowania w sobie ciekawości poznawczej jako motywu do uczenia się i pozytywnej emocji związanej z poznawaniem i odkrywaniem wiedzy i świata. Taką szansą jest właśnie nasza wspólna z dziećmi, trzyletnia "zabawa w teatr" i " zabawa w redaktora", ale zabawa dojrzała, pozwalająca uniknąć zarówno nudy, jak i lęku, które hamują myślenie i działania twórcze dzieci. Szansę uczestnictwa w działalności teatralnej i dziennikarskiej ma zawsze każde dziecko. Każde posiada przecież talenty - jawne i ukryte. Zadaniem naszym jest pomoc w ich rozpoznawaniu i rozwijaniu. Dziecko musi poznać różnorodne środki wyrazu artystycznego, nauczyć się nimi operować a to pomoże mu dokonać indywidualnego wyboru dziedziny odpowiadającej jego osobowości. Taką możliwości daje właśnie:
- teatr / ruch, pantomima, improwizacja, inscenizacja, drama, ćwiczenia oparte na technikach psychogimnastyki, zabawy ze śpiewem, ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacja, arte- i muzykoterapia/
- gazetka /wywiad, opis, sprawozdanie, opowiadanie a przede wszystkim swobodna twórczość dzieci/

W klasie I szczególny nacisk kładziemy na integrowanie grupy i ćwiczenia pobudzające i rozwijające procesy odbierania wrażeń, spostrzegania oraz myślenia. Najprostsze techniki wykorzystywane wówczas to rozmowa, wywiad, ćwiczenia pantomimiczne, improwizacje ruchowe, krótkie inscenizacje,zabawy ze śpiewem, "piękne i głośne czytanie", wizualizacje i swobodna twórczość /rymowanki, proste formy wypowiedzi werbalnej/. W kl. II techniki te są bardziej złożone i rozbudowane, poszerzone o dramę, ćwiczenia dramatyczne, inscenizacje tekstów literackich / przedstawienia teatralne/ i inne formy artystyczne, wymagające już od dzieci pewnej dojrzałości. W kl. II powstaje też gazetka klasowa, najpierw jako kącik poezji i literatury dziecięcej, zbiór twórczości dziecięcej a następnie "prawdziwa" z podziałem na strony tematyczne, grupy redaktorów i działy dziennikarskie. Nie wyodrębniamy osobnych, specjalnych lekcji teatralnych czy dziennikarskich. Wszystkie nasze działania staramy się zintegrować z codzienną pracą dydaktyczną, zgodnie z realizowanymi treściami programowymi jako uatrakcyjnienie zajęć. Każda więc przykładowo czytanka / często służąca poprawie sprawności techniki czytania / wykorzystywana jest przez dzieci do własnej interpretacji w grupach / słownej, ruchowej, dramowej - w zależności od bieżących celów operacyjnych/. Pozostawiamy uczniom wiele swobody w doborze środków wyrazu / każda grupa ma zawsze swojego reżysera, scenografa i aktorów, a wszyscy wspólnie tworzą swoje choćby małe "dzieło". Swobodna twórczość dominuje w czasie każdego rodzaju aktywności dzieci, a jej "wytwory" są prezentowane w gazetce klasowej.

Wykorzystanie różnorodności metod i form pracy daje możliwość "odkrycia się" każdemu dziecku, które zawsze znajduje swoje miejsce we wspólnej działalności, gdzie czuje się najlepiej i najpewniej / plastyka, scenografia, taniec, ruch, śpiew, pisanie..../.

Ma to zasadniczy wpływ na podniesienie samooceny dziecka - jeden z najważniejszych czynników osobowości.

Łączenie różnych form werbalnej, muzycznej plastycznej, ruchowej wypowiedzi, stosowanie otwartej formuły nie stawiającej ograniczeń w środkach wyrazu oraz odejście od stereotypów myślenia i działania - pobudza do rozwoju twórczego myślenia. Wzajemne oddziaływanie muzyki, obrazu słowa i ruchu wychodzi naprzeciw właściwym dla dziecka formom ekspresji i niesie ze sobą duży ładunek emocjonalny.

W stosowanych przez nas ćwiczeniach wykorzystywany jest ruch, nigdy nie ujęty w schematy, inspirowany często muzyką, dźwiękami. Pomaga odreagować napięcie i wyzwala aktywność na miarę każdego dziecka. Ponieważ nie ma gotowego wzorca, nie istnieją też "złe" realizacje zadań. Każda wypowiedź jest dobra, niepowtarzalna. Takie podejście pozwala zwalczać lęk, który zakłóca, zniekształca procesy poznawcze i powoduje nieadekwatną ocenę własnych możliwości. Zachęcanie dzieci do przeżywania, wyobrażania, odzwierciedlania uczuć może prowadzić do pozytywnego katharsis emocjonalnego - odreagowania nagromadzonego napięcia. Jest to niewątpliwy terapeutyczny walor programu. Dzieci staja się otwarte, pozbywają się nieśmiałości, są odważne i nadal spontaniczne.

Teatr i gazetka - poruszane w niej problemy często pomagają rozwiązywać konflikty w klasie, ucząc zasad współpracy w grupie i wzajemnej życzliwości opartej na osi zaufanie -odpowiedzialność. Wzajemne interakcje to swoisty trening kontaktów międzyludzkich - im częstszy i odbierany pozytywnie, tym większe szanse na zredukowanie również zachowań agresywnych. Fikcyjność odgrywania ról / aktor - redaktor / daje możliwość zmniejszenia napięcia emocjonalnego i ułatwia prawidłowe spojrzenie na przeszkodę.

Teatr i gazetka to wspólna praca nad analizą tekstu literackiego, słowem, gestem, ruchem,szatą graficzną, doborem treści....Sam proces uczestnictwa w zbiorowej kreacji nawet niewielkiej etiudy, improwizacji, czy wreszcie prawdziwej inscenizacji daje dzieciom poczucie więzi, wspólnoty, szczególnego wtajemniczenia i więcej satysfakcji niż sam efekt końcowy. Naszym zamiarem nie było stworzenie " profesjonalnego, obsługującego wszystkie imprezy, teatru szkolnego". W trakcie realizacji programu, pojawiła się jednak taka potrzeba - ze strony samych dzieci i środowiska. Samoistnie wyłonił się więc zespół "Niebylejacy", który uczestniczy w różnych konkursach teatralnych i występuje podczas imprez lokalnych.

Dzięki długofalowej pracy wykorzystującej nasz autorski program, następuje zredukowanie mechanizmów obronnych w dziecku, poprawa w komunikowaniu się z innymi, poszerzenie repertuaru zachowań społecznych, uaktywnienie poprzez różne formy współpracy z innymi. W dziecku rozwija się twórczość i to nie tylko rozumiana w kategoriach sztuki, ale przede wszystkim w kreowaniu własnego "ja", gdyż samo spotkanie dzieci teatrem to wielopłaszczyznowa scena rozwoju intelektualnego i emocjonalnego.

Opracowanie: mgr Maria Pulka
mgr Lidia Korbut- Krzyżanowska
SP w Dobrzykowicach
Nauczanie zintegrowane

Wyświetleń: 1281


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.