Katalog Bożena Jakubowska Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych - "Kalejdoskop uczuć""Kalejdoskop uczuć"- wyrażanie uczuć przez mimikę twarzy, kolor oraz dotyk.PROWADZĄCA: Bożena Jakubowska - pedagog szkolny RODZAJ ZAJĘĆ: zajęcia socjoterapeutyczne FORMA ZAJĘĆ: grupowa z zastosowaniem gier i zabaw, indywidualna praca z dzieckiem na tle grupy CELE: - uświadamianie sobie przez uczniów, jakie przeżywają uczucia, czy można je rozpoznawać na pierwszy rzut oka, czy zawsze? - uczenie umiejętności komunikowania się, szczerego, otwartego wypowiadania swoich myśli, nawiązywania kontaktów emocjo nalnych, uczuciowych, wrażliwości zmysłowej - opisywanie uczuć pozytywnych, obojętnych i negatywnych, jakie okoliczności im towarzyszą? - ćwiczenie rozpoznawania uczuć z wyrazu twarzy - ciągłość pracy nad uzyskaniem spójności grupy, poczucia bezpieczeństwa. ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ: - tworzenie atmosfery afirmacji, - osobisty, bliski kontakt z dziećmi - otwartość, - przestrzeganie norm. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. W takt słuchanej muzyki - marsz w kole. CELE: - uczenie umiejętności komunikowania się, - ciągłość pracy nad uzyskaniem spójności grupy 2. Rozmowa w kręgu - "Jaki lubisz kolor i co ci on przypomina? Jakie uczucia kojarzą ci się z danym kolorem?" 3. Zabawa ruchowa - "Wszyscy dotykają " PRZEBIEG: Prowadzący podaje polecenie i wszyscy równocześnie wykonują polecenie (dotknij nogą nogę partnera, dotknij uchem ucho partnera) 4. " Kalejdoskop uczuć " - rozmowa w kręgu CELE: - uświadomienie sobie przeżywanych uczuć, czy można rozpoznać je na pierwszy rzut oka? Czy zawsze? - ćwiczenie rozpoznawania uczuć z wyrazu twarzy. PRZEBIEG: A/ Komentarz prowadzącego: Każdy człowiek przeżywa różne uczucia, są one różne w zależności od sytuacji w jakiej dana osoba się znajduje. Uczucia przekazywane przez malarza, wyrażane są poprzez jego obrazy, a konkretnie poprzez formy i kolory. Uczucia przekazywane przez muzyka, wyrażane są poprzez aranżację czyli sposób wykonania. Uczucia aktora wyrażane są przez mimikę twarzy, gest. Każdy z nas w różnych sytuacjach jest malarzem, aktorem, muzykiem Przygotowałam 6 kartek pomalowanych sześcioma kolorami. Spróbujcie określić jakie uczucia kojarzą się wam z danym kolorem (czerwony - miłość). Prowadzący przyczepia na tablicy, pod każdym kolorem, dobrane przez dzieci uczucia, które następnie zapisuje na odwrocie kartki. B/ Dzieci dzielą się na grupy. Losują kartkę z nazwą uczucia. I grupa - improwizuje scenkę słowną z wylosowanym uczuciem. II grupa - wyraża uczucie pantomimicznie (gestem). III grupa - wyraża uczucie miną (grymasem twarzy). C/ Komentarz prowadzącego: Teraz podzielimy się swoimi uczuciami za pomocą obrazków z różnymi wyrazami twarzy. Przygotowałam 8 obrazków z różnymi wyrazami twarzy, oraz dla ułatwienia rozpoznawania uczuć,koło z wypisanymi różnymi uczuciami. Zadanie polega na dopasowaniu obrazka z danym wyrazem twarzy grupy uczuć wypisanych na kole. Dzieci kolejno dopasowują obrazki. Nauczyciel wpisuje wybrane Uczucia na odwrocie obrazków. D/ Komentarz prowadzącego: Teraz sprawdzimy jakie uczucia towarzysza wam w tej chwili. Prowadzący podnosi kolejno obrazki, oraz odczytuje towarzyszące im uczucia: - akceptacja - bezpieczeństwo - zdziwienie - gniew - smutek - niesmak - strach - czujność - spokój - radość - dzieci ustawiają się odpowiednio do danego obrazka. 5. Dzieci siadają w kole. Podział uczuć na: pozytywne, obojętne i negatywne. CELE: Opisywanie uczuć pozytywnych, obojętnych i negatywnych, jakie towarzyszą im okoliczności? PRZEBIEG: Prowadzący odczytuje z koła uczucia, a dzieci zaliczają je do grup. Krótka rozmowa nad okolicznościami towarzyszącymi danej grupie uczuć. 6. Wyrażamy swoje uczucia poprzez muzykę. Prowadzący włącza muzykę. Ustalenie, jakie uczucia wyrażane Są przez kompozytorów, wykonawców. 7. Zabawa "Gdzie jest ta twarz" CELE: Ciągłość pracy nad uzyskaniem spójności grupy, poczucia bezpieczeństwa. PRZEGIEG: Usiądźcie w parach naprzeciwko siebie. Jedno z osób spróbuje rozpoznać twarz partnera wzrokowo i przez dotyk. Prowadzący podkreśla aby robić to delikatnie. Następnie osoba, która poznawała, zamyka oczy i stara się odnaleźć partnera w grupie. Następnie zmiana w grupach. 8. Krąg kończący spotkanie. Dzieci kolejno wypowiadają się: Dzisiaj na zajęciach najprzyjemniej mi było, gdy... ....... LITERATURA: Wanda Elżbieta POPIS - "Życie i miłość" Jak realizować autorski program Wychowania dzieci i młodzieży. Poradnik dla nauczycieli Danuta PRUSZYŃSKA - "Zajęcia socjoterapeutyczne w świetlicy szkolnej"
Opracowanie: Wyświetleń: 11766
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |