Katalog Maria Łacina Ekologia, Scenariusze Edukacja ekologiczna dzieci w klasie "0" - scenariusz zajęć o tematyce ekologicznej przeprowadzonych w oddziale "0" z udziałem rodziców dzieciEdukacja ekologicza dzieci w klasie "0""Ziemi lżej gdy odpadów mniej"Cele zajęć: 1. Wyjaśnienie słuszności udziału dzieci w Ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata. 2. Zachęcenie dzieci i dorosłych do kontynuowania segregacji odpadów w domach rodzinnych. 3. Budzenie świadomości ekologicznej wśród rodziców. 4. Integracja środowiska dzieci i rodziców poprzez stwarzanie im możliwości wspólnych działań. Scenariusz zajęć o tematyce ekologicznej przeprowadzonych w oddziału "O" dniu 29 października 2002 r. z udziałem rodziców dzieci. Temat: Odpady w naszym środowisku - sposoby postępowania z nimi. Treści programowe: Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego. Cel ogólny: Segregowanie i wyrzucanie śmieci do oznaczonych pojemników Zacieśnienie więzi emocjonalnych między dziećmi, rodzicami i nauczycielem. Cele szczegółowe: - Dzieci wymienią sposoby powtórnego wykorzystania opakowań. - Wykorzystają gazetę do ćwiczeń oddechowych, rytmicznych, ruchowych. - Aktywnie uczestniczą we wspólnej zabawie. - Wykonają z puszki instrumenty muzyczne. - Zaśpiewają piosenkę z akompaniamentem wykonanego instrumentu. - Segregują odpady do oddzielnych worków. - Wspólnie z rodzicami wykonają lalkę z papierowej torebki. - Wypowiadają swoje myśli na tle grupy i w obecności rodziców. Metody: - słowna - rozmowa - czynna -samodzielnych doświadczeń; - aktywizująca - burza mózgów Formy organizacyjne: praca z całą grupą, praca indywidualna Środki dydaktyczne: - makulatura (gazety, papierowe torebki, papier), - tworzywo sztuczne (butelki, kubeczki), - szklane opakowania (butelki, słoiczki), - puszki metalowe, kolorowy papier, bibuła, klej, - nożyczki, taśma klejąca, pestki, kamyczki Przebieg zajęć:; Część wstępna Przywitanie rodziców. Zapoznanie z zawartością worka przyniesionego przez nauczyciela (puszki, gazety , papierowe torebki, butelki szklane, słoiki, pudełka po jogurtach) - rozmowa - Co to za przedmioty? (nazywanie i określanie ich pochodzenia) Podanie tematu Dzisiaj porozmawiamy o odpadach znajdujących się w naszym środowisku, o sposobach postępowania z nimi. Część właściwa 1. Rozmowa na temat dalszego wykorzystania zużytych opakowań - Co robi się później z tymi przedmiotami? - Jak można wykorzystać je jeszcze? Co można zrobić z niepotrzebnych opakowań? (własne pomysły dzieci - zastosowanie " burzy mózgów"). 2. Omówienie sposobów powtórnego wykorzystania opakowań a) szkło - wykorzystać do zapraw - zrobić z nich wazoniki - sprzedać w sklepie i zarobić pieniądze b) gazety, papier - spalić w piecu - wycinać obrazki - zrobić do zabawy kulki, samoloty - malować gazety - zabawy z gazetami - zbierać gazety na makulaturę, którą przetwarza się na nowy papier (przekaz wiadomości z Encyklopedii) * zabawa z gazetami: wieje wiatr - dmuchamy w gazetę ( ćw. oddechowe) pada deszcz - stukanie w gazetę ( ćw. rytmiczne) parasol - chowamy się pod gazetą wieją wiatry: huragan, wichura, zefirek ( poruszanie gazety wolno, szybko) omiń kałuże - przeskakiwanie gazet (ćw. ruchowe) papierowa piłeczka - zwijanie gazety w kulkę i podrzucanie c) plastykowe opakowania - zrobić wazoniki - zrobić zabawki d) puszki, metalowe przedmioty - można z nich zrobić zabawki - można z nich zrobić instrumenty muzyczne - zbierać i sprzedać na złom (zostaną przetopione w hucie i ponownie z nich zrobione nowe puszki) * wykonanie z puszki instrumentu, z pomocą rodziców (dzieci wypełniają puszki pestkami, kamieniami, rodzice zaklejają puszki, wspólne naklejanie ozdób) * zaśpiewanie piosenki z akompaniamentem wykonanego instrumentu 3. Rozmowa ze zwróceniem uwagi na konieczność zbierania śmieci, dbania o czystość naszego środowiska. - Czy można wyrzucać odpady na skwery, na ulicę, do lasu? A co należy z nimi robić? - Uczestniczymy w akcji Sprzątania Świata - Po co powstała taka akcja ? Czy jest potrzebna? - Co robicie w domu ze śmieciami? - Pogadanka na temat dalszych losów śmieci * Zwrócenie uwagi na fakt: śmieci wywozi się na wysypisko, na którym leżą latami zanim się rozpadną na drobne elementy, zajmują dużo miejsca; powstaje nieprzyjemny zapach; są niewykorzystane, a może być inaczej) * Konieczność segregacji odpadów (do oddzielnych worków szkło, do innych papier, w jeszcze innym worku plastik) * Kolorowe pojemniki recyklingowe stojące na ulicach- objaśnienie znaczenia kolorów * Zachęcanie do ograniczania śmieci np. pakowania towarów do papierowych torebek, z materiału, do koszyków, a nie do torebek foliowych 4. Segregacja przyniesionych przez nauczyciela odpadów do oddzielnych worków. 5. Wspólna zabawa z rodzicami: wykonanie lalki z papierowej torebki - zapoznanie ze sposobem wykonania lalki - praca dzieci z pomocą rodziców - prace porządkowe IV Zakończenie Podsumowanie zdobytych wiadomości. Nauczycielka zadaje pytania: * O czym dzisiaj rozmawialiśmy? * Jak należy postępować z odpadami? * Dlaczego trzeba segregować odpady? * Jak można powtórnie wykorzystać papier? Prezentacja lalek. Spacer z lalkami dookoła stołu, z piosenką na ustach "Kiedy niebo płacze" Kontynuacja edukacji ekologicznej po zakończeniu zajęć: 1. Dbałość o czystość terenu wokół przedszkola - wspólne, systematyczne zbieranie odpadów (szczególnie papierków). 2. Zbieranie przez dzieci i segregacja odpadów w domach rodzinnych. 3. Udział w ogólnopolskiej akcji " Sprzątania świata". 4. Otrzymanie wyróżnienia dla uczniów klasy "O" za udział w akcji "Sprzątanie świata". Opracowanie: Maria Łacina Wyświetleń: 10298
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |