Scenariusz zajęć z muzykoterapii dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo z upośledzeniem umysłowym
Grupa wychowawcza: 12 osób, w tym 7 nadpobudliwych psychoruchowo w wieku 9-12 lat.
Czas zajęć: 40 min.
Cele:
- dzieci potrafią brać udział w zabawie zbiorowej,
- dzieci potrafią zatrzymać się na przerwę w muzyce i wznowić ruch,
- dzieci doskonalą ruchy zamierzone poprzez naśladowanie,
- podczas zajęć dzieci opanowują swój ruchowy niepokój.
1. Odreagowanie.
Dzieci biegają po sali w różnych kierunkach (muzyka w szybkim tempie). Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i kucają. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy.
Dzieci maszerują w kole, gdy nauczyciel wystukuje rytm na trójkącie dzieci maszerują na palcach, kiedy nauczyciel uderza w bębenek dzieci zmieniają kierunek i maszerują na piętach. Ćwiczenie powtarzamy.
2. Zrytmizowanie.
Nauczyciel wystukuje na bębenku wybrany rytm a dzieci powtarzają - klaszcząc:
uderzając dłońmi o kolana .
Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel śpiewa piosenkę " Choinkowe święta" jednocześnie pokazuje jak wybijać rytm w różnym tempie:
- uderzamy dłońmi o ramiona,
- klaśnięcie,
- uderzamy dłońmi o kolana,
- tupnięcie nogą.
Tekst piosenki "Choinkowe święto":
Jadą sanie dziś drogą
Drzewka z lasu już wiozą
Na choinki czeka każdy dom
Roześmiane są dzieci
Pierwsza gwiazdka już świeci
Choinkowe święta są.
(ze względu na złożoność tego ćwiczenia, dzieci skupiają się na wyklaskiwaniu rytmu a prowadzący śpiewa).
3. Uwrażliwienie.
Prowadzący prezentuje wybrany utwór. Zadaniem dzieci jest na arkuszach papieru przy pomocy kolorowej kredy przedstawić charakter słuchanego utworu ( "Kulig" T.Wojnowicz)
Dzieci zamykają oczy i tańczą w rytm utworu ( " Tańcząc w słońcu" T. Wojnowicz).
4. Relaksacja.
Taniec z prześcieradłem do utworu "Brahms w deszczu" T.Wojnowicza. Dzieci trzymają prześcieradło z każdej strony, podnoszą je do góry, wykonują ruchy zgodnie z poleceniem i pokazem prowadzącego w rytm muzyki. Nauczyciel ćwiczy z dziećmi.
5. Aktywizacja.
Zabawa " krasnoludki". Dzieci ustawiają się w szeregu, na początku dla zachowania odstępów dla każdego dziecka można narysować koło kredą na podłodze. Zabawa polega na naśladowaniu ruchów nauczyciela.
I
My jesteśmy krasnoludki - marsz w miejscu
Hop sa sa,hop sa sa - podskoki obunóż w miejscu
Pod grzybami nasze budki - dzieci stoją w miejscu i robią nad głową z wyciągniętych rączek daszek
Hop sa sa, hop sa sa - podskoki obunóż w miejscu
II
Jemy mrówki, żabie łapki - naśladowanie podawania pożywienia do ust
Oj tak tak,oj tak tak - marsz w miejscu z podpartymi rękoma
A na głowach krasne czapki - marsz w miejscu z daszkiem nad głową
To nasz znak, to nasz znak - marsz w miejscu z daszkiem nad głową
III
Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy - marsz w miejscu
Tru tu tu, tru tu tu - naśladowanie trąbienia
Gdy ktoś senny to uśpimy - kołysanie w miejscu w rytm muzyki ze złożonymi dłońmi opartymi o policzek
Lula lu lu lu lu
IV
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka - grożenie palcem
Oj oj oj, oj oj oj - grożenie palcem
To zapłacze niezabudka
Oj oj oj oj
Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach, na znak podają rękę najbliżej znajdującemu się koledze dziękując za zabawę. Ćwiczenie powtarzamy, aż wszystkie dzieci podają sobie ręce.
Pomoce do realizacji zajęć:
1. źródło muzyki (magnetofon)
2. bębenek
3. trójkąt
4. teksty piosenek
Opracowanie: mgr Ewa Wilewska, mgr Iwona Zygoń