Katalog

Alina Żurakowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Nasze ciało" - scenariusz zajęć zintegrowanych

- n +

Nasze ciało

Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat części ciała człowieka i ich podstawowych funkcji. Rola zmysłów w życiu człowieka. Mnożenie liczb w zakresie 100. Barwna plama jako środek wypowiedzi plastycznej - "Moje myśli". Barwy ciepłe i zimne


Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III


Przewidywane osiągnięcia ucznia:

  • potrafi wymienić części ciała człowieka,
  • zna funkcjonowanie i potrzeby swojego organizmu,
  • potrafi prowadzić obserwacje i doświadczenia,
  • wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat,
  • umie czytać cicho ze zrozumieniem,
  • zna tabliczkę mnożenia,
  • rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe,
  • stosuje barwną plamę jako środek wypowiedzi plastycznej,
  • umie współdziałać w zespole,
  • chętnie śpiewa piosenkę.

    PRZEBIEG ZAJĘĆ


    1. Indywidualne rozwiązywanie działań ( mnożenie w zakresie 100 ). Porządkowanie wyników od najmniejszego do największego - zapis w tabelce i odczytanie hasła, będącego tematem zajęć.( załącznik nr 1 )
    hasło: CIAŁO CZŁOWIEKA

    2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rozumienia pojęcia "ciało człowieka".

    3. Odgadywanie zagadek - umieszczanie ich rozwiązań na tablicy flanelowej. (załącznik nr 2 ) Określanie podstawowych funkcji poszczególnych części ciała.
  • Ciało ludzkie bez głowy i kończyn - inaczej korpus.
    - tułów
  • Dwie małe pomocnice służą ci przez całe życie. Pracowite są, a przy tym, bardzo lubią częste mycie.
    - ręce
  • Piłkarzowi służą do kopania piłki. Dzięki nim możesz biegać, chodzić.
    - nogi
  • Najbardziej ku górze wysunięta część ciała, rosną na niej włosy.
    - głowa

    4. Wymyślanie zabawnych zagadek na temat różnych części ciała ( nie wyeksponowanych na tablicy) z wykorzystaniem ilustracji z podręcznika (Wesoła Szkoła str. 70) i karty pracy (nr 50).

    5. Rozmowa na temat podobieństw i różnic w wyglądzie ludzi.
    - Czy wszyscy ludzie są tacy sami?
    - Jak to się dzieje, że ludzie różnią się między sobą i od czego to zależy?

    6. Uzasadnianie przez dzieci, która część ciała jest dla nich najważniejsza.
    - wspólne sformułowanie wniosku, że najważniejszą częścią ciała jest mózg mieszczący się w głowie.

    7. Uzupełnianie na kartach pracy rysunku głowy brakującymi elementami (załącznik nr 3) i opisywanie ich roli.

    8. Zabawa - pokazywana piosenka "Głowa - ramiona".

    9. Rozmowa w kręgu.
    - jak by to było, jeżeli nie mógłbyś widzieć swojego kolegi?
    - jak by to było, gdybyś nie słyszał osoby mówiącej do ciebie?
    - jak byś się czuł nosząc cały czas grube rękawiczki?
    - jaką częścią ciała dotykasz najczęściej różnych przedmiotów?
    - jakie byłyby kwiaty bez zapachu?
    - czy lubiłbyś słodycze, gdybyś nie czuł ich smaku?

    10.Wykonywanie doświadczeń z wykorzystaniem różnych zmysłów.
  • Cebula czy jabłko?
    Uczniowie z każdej grupy z zawiązanymi oczyma i ze spiętymi klamerką nosami dostają od nauczyciela do zjedzenia małe kawałki jabłka i cebuli. Próbują ocenić smak tego, co jedzą.
    Po doświadczeniu dzieci rozmawiają o roli zmysłu węchu w odbiorze wrażeń smakowych.
  • Uczniowie dostają kartę z językiem (na stolikach mają cytrynę, cukier, krople żołądkowe, sól) - dotykają zaznaczone na karcie pola i sprawdzają, w których miejscach odczuwają poszczególne smaki. Swoje obserwacje zaznaczają na rysunku kolorami.( załącznik nr 4)
  • Uczniowie otrzymują karty i pomoce (lupy, lusterka). Nauczyciel wyjaśnia znaczenie symboli naniesionych na kartę i sposób jej uzupełniania. (załącznik nr 5) Wyciągnięcie wniosków z wykonanego zadania.

    11. Podsumowanie wiadomości o zmysłach - uzupełnianie karty, na której uczniowie muszą połączyć narząd z nazwą zmysłu, za który jest odpowiedzialny. (załącznik nr 6)

    12. Uczniowie w grupach układają na podłodze duże arkusze papieru. Jedna osoba z grupy kładzie się na nich, a pozostałe obrysowują jej sylwetkę. Następnie każdy z członków grupy wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne i na podstawie obserwacji zaznacza na arkuszu te miejsca, w których nasze ciało zgina się oraz te, w których pozostaje zawsze wyprostowane.

    13. Rozmowa na temat funkcji części szkieletu ze szczególnym uwzględnieniem roli czaszki i kręgosłupa.
    - Oglądanie ilustracji w podręczniku (str. 71), ciche czytanie informacji;
    - Z ilu części składa się szkielet człowieka?
    - Jakie kości wyróżniamy w szkielecie? (demonstracja tych kości)
    - Jaką rolę pełni szkielet?
    - Jaką funkcję spełnia czaszka?
    - Zwrócenie uwagi na znaczenie ćwiczeń gimnastycznych dla naszego organizmu, ze szczególnym podkreśleniem ruchu na świeżym powietrzu.

    14. Rozwiązywanie zadań tekstowych z karty pracy nr 29.

    15. Barwna plama jako środek wypowiedzi plastycznej - "Moje myśli". Barwy ciepłe i zimne. Wzajemne oddziaływanie na siebie kolorów. Nakładanie farb na siebie.

    16. Oglądanie prac w galerii klasowej. Próby odgadywania myśli autorów.

    17. Podsumowanie dnia i samoocena.

    Załącznik

    Opracowanie:
    Alina Żurakowska

  • Wyświetleń: 19177


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.