AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alina Januszczak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć metodą projektów

- n +

Tradycje naszego regionu

Scenariusz zajęć metodą projektów - zajęcia otwarte dla rodziców uczniów klasy III


Temat dnia: Andrzejkowe wróżby

CELE:
UCZEŃ:

- zna zwyczaje ludowe naszego regionu;
- zna niektóre wróżby;
- zna kolejność wykonywania działań;
- potrafi wypowiadać się pełnymi zdaniami, zadawać pytania na określony temat;
- potrafi wykonać ozdobne zaproszenia;
- potrafi komunikować się z innymi ludźmi;
- potrafi bawić się i pracować w grupie;
- odczuwać przywiązanie do tradycji;
- potrafi dokonać samooceny swojej pracy;
- ma poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;

METODY: gry, zabawy, konkursy, pląsy, "burza mózgów", śpiew, karty matematyczne, zajęcia praktyczne;

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: -rekwizyty do wróżb: wosk, miski z wodą, klucze, "magiczne liczby", moneta, obrączka, kubek, różaniec, serca z imionami, kartoniki z nazwami zawodów, kartoniki z kolorami, karty prac z działaniami matematycznymi, kolorowy papier, klej, produkty spożywcze na kanapki, nóż;

1. ZAINICJOWANIE PROJEKTU

- Oglądanie ilustracji i wysłuchanie krótkich tekstów przedstawiających tradycje i zwyczaje panujące w naszym kraju (BOŻE NARODZENIE, ANDRZEJKI, ŚWIĘTA WIELKANOCNE itp. ).
- Sprowokowanie dzieci do dyskusji i skojarzeń na temat pojęcia " tradycja" w szerokim rozumieniu:
  • Jakie znasz polskie tradycje ludowe?
  • Jakie związane są z nimi obrzędy?
  • Dlaczego należy pielęgnować polskie tradycje? - Propozycje dzieci dotyczące tego, co możemy zrobić, aby poznać polskie tradycje ludowe - "burza mózgów".

    2. ROZWAŻANIE PROPOZYCJI PROJEKTU

    - Podawanie propozycji przez dzieci.
    - Wyłonienie tematu zajęć w formie dyskusji.

    TEMAT: ANDRZEJKOWY DZIEŃ Z WRÓŻBAMI.

    3. WSPÓLNE OPRACOWANIE PROJEKTU

    - Opracowanie sposobu zorganizowania imprezy: ( dzieci podają propozycje - przyjmujemy te, za którymi głosuje większość ):
  • Uczestnicy imprezy - uczniowie kl. III wraz z rodzicami.
  • Własnoręczne wykonanie zaproszeń.
  • Przygotowanie przez uczniów i rodziców wróżb i zabaw.
  • Przygotowanie poczęstunku wspólnie z rodzicami.
    - Co mamy do zrobienia? - wyłonienie osób odpowiedzialnych:

  • Przygotowanie rekwizytów do wróżb (wosk, miska, klucz, serca z imionami, karteczki z symbolami, kartoniki z nazwami zawodów, monety ) - UCZNIOWIE.
  • Zaproszenie na dzień z wróżbami rodziców, dyrektora szkoły - UCZNIOWIE
  • Przygotowanie dekoracji: zakup baloników, serpentyn - UCZNIOWIE, WYCHOWAWCA
  • Przygotowanie tekstu do wspólnego śpiewania - UCZNIOWIE
  • Przygotowanie poczęstunku: zakup wędliny, ogórków, pomidorów, sera, chleba, masła, papryki, napojów i ciasta -RODZICE
  • Przygotowanie rekwizytów do zajęć: nożyce, bristol, kolorowy papier, klej, mazaki, karty pracy do zadań z matematyki, karty ewaluacji zajęć, " Księga wróżb" - NAUCZYCIEL

    CZAS NA REALIZACJĘ PROJEKTU - 2 tygodnie
    POMOC PRZY REALIZACJI PROJEKTU - RODZICE

    4. WYKONANIE PROJEKTU

  • Udekorowanie sali przez uczniów.
  • Powitanie gości.

    Zaproszeni rodzice wchodzą do klasy i siadają na ustawionych w kręgu krzesełkach. Wychowawca wita dzieci i ich rodziców.
  • Wspólne śpiewanie piosenki "Powitanka" - dzieci rozdają swoim rodzicom tekst piosenki i zachęcają do wspólnego śpiewu.

    "Powitanka"
    Dzień dobry!
    Jak się macie?
    Co tam w domu?
    Co tam w klasie?
    Gdy każdy wesoło rano wstanie,
    będzie piosenka na powitanie!
    Co nowego?
    Co miłego?
    Mój kolego,
    Nim każdy się własną
    pracą zajmie,
    będzie piosenka dla was specjalnie.
    Ref. Piosenka - powitanka
    śpiewaj ją każdego ranka!
    Powitanka ta
    niech ci radość da.


  • Zabawa ruchowa przy muzyce.

    Wszyscy uczniowie stoją w rozsypce. Gdy usłyszą muzykę, poruszają się w jej rytm w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, stają i podają dłoń wszystkim stojącym w pobliżu dzieciom i rodzicom.

  • Podział na grupy.

    Dzieci losują symbole andrzejkowe i dokonują podziału na grupy. Każda grupa otrzymuje koperty z zadaniami dla każdego ucznia.

  • Rozwiązywanie zadania matematycznego z ukrytym hasłem

    Dzieci wykonują obliczenia stosując kolejność wykonywania działań. Podchodzą do tablicy i odszukują swój wynik z ukrytą literą. Przyporządkowują ją w wyznaczone miejsce. Odgadują hasło:
    ANDRZEJKOWE WRÓŻBY TO ZABAWA.



  • Wysłuchanie informacji czytanej przez N - skąd wzięła się tradycja ANDRZEJEK.

    Andrzejki to tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie. W dawnych czasach przywiązywano do wróżb andrzejkowych wielką wagę. W wierzeniach ludowych miały one magiczną moc. Wszystkie dziewczęta tego wieczoru chciały poznać swoją przyszłość. Były wróżby z butów ustawianych jeden za drugim, z kości baranich rzucanych psom czy ze sztachet w płocie. I, oczywiście, chodziło o jedno: która z dziewcząt pierwsza wyjdzie za mąż. Dziewczęta zaglądały też do studni, gdzie w wodzie miała im się ukazać głowa narzeczonego. Przy wróżbach chłopcy często płatali im figle. Kiedy dziewczyna nachyliła się nad studnią, chłopcy na kiju wychylali głowę kapusty. I co zobaczyła? - kapuścianą głowę.

    Wieczorem w wigilię św. Andrzeja każdy chce poznać to, co czeka go w przyszłości. Wieczór wróżb andrzejkowych to okazja do zapoznania dzieci ze zwyczajami. Wróżby pobudzają ich wyobraźnię i pomysłowość. Są również źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych.

  • Wspólnie z rodzicami wykonanie andrzejkowego plakatu.
  • Pląs "I znów zwiążemy krąg". Stoimy w kole i przy śpiewaniu refrenu klaszczemy w dłonie.

    " I znów zwiążemy krąg
    I znów popłynie śpiew
    Bo w kręgu przyjaciół
    Zawsze wesoło jest."


    1. Kciuki do przodu - cziku, cziku, cziku
    2. Łokcie do tyłu - cziku, cziku, cziku
    3. Kolana uginać - cziku, cziku, cziku
    4. Nóżki wykrzywić - cziku, cziku, cziku
    5. Klatka do przodu - cziku, cziku, cziku
    6. Głowa na klatkę - cziku, cziku, cziku
    7. Język do przodu - łe, łę, łe


    Po każdorazowy odśpiewaniu refrenu dodajemy jeden element (pokazując go jednocześnie).

  • Wspólnie z rodzicami wykonywanie kanapek, nakrywanie stołu.
  • Nauka andrzejkowego zaklęcia, które będzie powtarzane po każdej wróżbie.

    "OJ DADAŻE, OJ BABAŻE, NIECHAJ PRZYSZŁOŚĆ SIĘ UKAŻE,
    CZARY - MARY, WOSKU LANIE, CO NAM STAĆ SIĘ,
    NIECH SIĘ STANIE."


  • Zaproszenie wszystkich do wróżb.

    MAGICZNE LICZBY - każde dziecko i rodzic losuje liczbę od 1 do 8. Następnie wstają wszyscy uczniowie i rodzice, którzy wylosowali daną liczbę, a nauczyciel z "Księgi wróżb" odczytuje, co mówią liczby o tych osobach.

    1 - Twoje ulubione kolory to: żółty, złoty i pomarańczowy. Szczęśliwym kamieniem jest bursztyn. Jesteś osobą upartą i wytrwałą w dążeniu do celu. Niedługo spełni się twoje marzenie.
    2 - Twoje ulubione kolory to odcienie zieleni. Pomyślność przynosi ci perła. Jesteś osobą łagodną i wrażliwą, ale bardzo wytrzymałą. Masz zdolności plastyczne. Gwiazdy mówią, że będziesz miał wspaniałe wakacje.
    3 - Twoje ulubione kolory to błękit i szary. Szczęśliwym kamieniem jest szafir. Jesteś osobą godną zaufania i potrafisz być wiernym przyjacielem. Czasem jednak zachowujesz się zbyt gwałtownie i trudno z tobą wytrzymać. Czeka cię wspaniała podróż.
    4 - Twoje ulubione kolory to czarny i czerwony. Szczęśliwym kamieniem jest ametyst. Jesteś osobą dynamiczną i lubisz ruch na świeżym powietrzu. Można powierzyć ci swoje tajemnice - nikomu nie wygadasz. Będziesz miał pracowity rok.
    5 - Twoje ulubione kolory to biały i różowy. Szczęśliwym dla ciebie kamieniem jest diament. Jesteś osobą impulsywną, ale bardzo inteligentną. Posiadasz dar bezbłędnego oceniania nowych ludzi. Zawsze sprawdzasz się w trudnych sytuacjach. Poznasz prawdziwego przyjaciela.
    6 - Twoje ulubione kolory to niebieski i fioletowy. Szczęście przynosi ci turkus. Jesteś osobą serdeczną, towarzyską i bardzo uczciwą. Unikasz spięć i sytuacji konfliktowych. Czasem trudno ci podjąć ważna decyzję. Musisz bardziej dbać o swoje zdrowie, bo czeka cię dużo przeziębień.
    7 - Twoje ulubione kolory to szary i brązowy. Szczęście przynosi ci agat. Jesteś romantykiem i uwielbiasz spacery w górach. Czasami jesteś roztargniony i gubisz różne drobiazgi. Pójdziesz na wspaniałe przyjęcie urodzinowe.
    8 - Twoje ulubione kolory to bordo i biały. Szczęście przynosi ci szafir. Jesteś osobą bardzo wrażliwą i trochę zamkniętą w sobie. Nie lubisz pokonywać trudności, ale radzisz sobie z nimi doskonale. Masz kilku wypróbowanych przyjaciół. Czeka cię wspaniała niespodzianka.

    MAGIA KOLORÓW - dzieci i rodzice siedzące w kręgu losują karteczki w 6 kolorach, a N. czyta z "Księgi wróżb" o jakich przestrogach na przyszłość mówią wylosowane kolory.
    BIAŁY - Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki.
    CZARNY - Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe.
    ŻÓŁTY - Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, noś zawsze zimą czapkę i nigdy nie zapomnij o szaliku.
    CZERWONY - Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczać, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz.
    ZIELONY - Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie przytrafi.
    NIEBIESKI - Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.

    SERCA - Przekłuwanie imion /dziewczyny - chłopców i chłopcy - dziewczyny/
    KIM BĘDĘ? - dziewczyny losują karteczki z nazwami zawodów.

  • Poczęstunek dla wszystkich uczestników imprezy.
  • Cd. Wróżb LANIE WOSKU I WRÓŻENIE Z KUBECZKÓW - dzieci ustawiają się w szereg i odliczają "do dwóch", tworzą dwie grupy. Jedna podchodzi do wyznaczonego miejsca, gdzie rozpoczyna się lanie wosku przez klucz. Druga podchodzi do stolika, gdzie czekają 3 kubeczki. Pod jednym jest różaniec, pod drugim obrączka, a trzeci jest pusty. Uczniowie wybierają jeden z kubeczków. Jeśli wybiorą kubeczek pod którym jest:
    RÓŻANIEC - oznacza to, że ta osoba swoje życie spędzi w zakonie
    OBRĄCZKA - oznacza to, że ta osoba mężem lub żoną
    PUSTY - oznacza to, że ta osoba będzie kawalerem lub panną
  • Zab. ruchowa "Dwóm tańczyć się zachciało"
    USTAWIENIE BUTÓW - każde dziecko ściąga lewy but. Chłopcy ustawiają w jednym rzędzie, a dziewczynki w drugim, w kierunku wyjścia. Czyj but pierwszy dotrze do drzwi i wyjdzie za próg, to ta osoba jako pierwsza zmieni swój stan cywilny.
    LOSOWANIE CUKIERKÓW - dzieci siedzą w kole i losują cukierki, w których ukryte są nazwy prezentów, które niedługo powinni otrzymać

  • PODSUMOWANIE ZAJEĆ

    Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę "Andrzejkowe wróżby", siadają w kręgu i rozmawiają na temat zajęć.
    - Jak podobały się zajęcia? - uczniowie rysują "buzie" i przyklejają na wyciętym bucie.

  • WYKONYWANIE ZDJĘĆ
  • Nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci i rodziców do wspólnej zabawy dyskotekowej na sali gimnastycznej.

  • UKOŃCZENIE PROJEKTU

    - Ocena zamierzonego projektu, zgłoszenie ewentualnych trudności przy realizacji.
    - Podsumowanie odbytej imprezy - zbiorowe redagowanie zapisu.

    Opracowanie:
    Alina Januszczak

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9373


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3



    Ilość głosów: 2

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.