Katalog Alina Januszczak Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć metodą projektówTradycje naszego regionuTemat dnia: Andrzejkowe wróżby CELE: UCZEŃ: - zna zwyczaje ludowe naszego regionu; - zna niektóre wróżby; - zna kolejność wykonywania działań; - potrafi wypowiadać się pełnymi zdaniami, zadawać pytania na określony temat; - potrafi wykonać ozdobne zaproszenia; - potrafi komunikować się z innymi ludźmi; - potrafi bawić się i pracować w grupie; - odczuwać przywiązanie do tradycji; - potrafi dokonać samooceny swojej pracy; - ma poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie; METODY: gry, zabawy, konkursy, pląsy, "burza mózgów", śpiew, karty matematyczne, zajęcia praktyczne; ŚRODKI DYDAKTYCZNE: -rekwizyty do wróżb: wosk, miski z wodą, klucze, "magiczne liczby", moneta, obrączka, kubek, różaniec, serca z imionami, kartoniki z nazwami zawodów, kartoniki z kolorami, karty prac z działaniami matematycznymi, kolorowy papier, klej, produkty spożywcze na kanapki, nóż; 1. ZAINICJOWANIE PROJEKTU - Oglądanie ilustracji i wysłuchanie krótkich tekstów przedstawiających tradycje i zwyczaje panujące w naszym kraju (BOŻE NARODZENIE, ANDRZEJKI, ŚWIĘTA WIELKANOCNE itp. ). - Sprowokowanie dzieci do dyskusji i skojarzeń na temat pojęcia " tradycja" w szerokim rozumieniu: 2. ROZWAŻANIE PROPOZYCJI PROJEKTU - Podawanie propozycji przez dzieci. - Wyłonienie tematu zajęć w formie dyskusji. TEMAT: ANDRZEJKOWY DZIEŃ Z WRÓŻBAMI. 3. WSPÓLNE OPRACOWANIE PROJEKTU - Opracowanie sposobu zorganizowania imprezy: ( dzieci podają propozycje - przyjmujemy te, za którymi głosuje większość ): - Co mamy do zrobienia? - wyłonienie osób odpowiedzialnych: CZAS NA REALIZACJĘ PROJEKTU - 2 tygodnie POMOC PRZY REALIZACJI PROJEKTU - RODZICE 4. WYKONANIE PROJEKTU Zaproszeni rodzice wchodzą do klasy i siadają na ustawionych w kręgu krzesełkach. Wychowawca wita dzieci i ich rodziców.
Jak się macie? Co tam w domu? Co tam w klasie? Gdy każdy wesoło rano wstanie, będzie piosenka na powitanie! Co nowego? Co miłego? Mój kolego, Nim każdy się własną pracą zajmie, będzie piosenka dla was specjalnie. Ref. Piosenka - powitanka śpiewaj ją każdego ranka! Powitanka ta niech ci radość da. Wszyscy uczniowie stoją w rozsypce. Gdy usłyszą muzykę, poruszają się w jej rytm w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, stają i podają dłoń wszystkim stojącym w pobliżu dzieciom i rodzicom. Dzieci losują symbole andrzejkowe i dokonują podziału na grupy. Każda grupa otrzymuje koperty z zadaniami dla każdego ucznia. Dzieci wykonują obliczenia stosując kolejność wykonywania działań. Podchodzą do tablicy i odszukują swój wynik z ukrytą literą. Przyporządkowują ją w wyznaczone miejsce. Odgadują hasło: ANDRZEJKOWE WRÓŻBY TO ZABAWA. Andrzejki to tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie. W dawnych czasach przywiązywano do wróżb andrzejkowych wielką wagę. W wierzeniach ludowych miały one magiczną moc. Wszystkie dziewczęta tego wieczoru chciały poznać swoją przyszłość. Były wróżby z butów ustawianych jeden za drugim, z kości baranich rzucanych psom czy ze sztachet w płocie. I, oczywiście, chodziło o jedno: która z dziewcząt pierwsza wyjdzie za mąż. Dziewczęta zaglądały też do studni, gdzie w wodzie miała im się ukazać głowa narzeczonego. Przy wróżbach chłopcy często płatali im figle. Kiedy dziewczyna nachyliła się nad studnią, chłopcy na kiju wychylali głowę kapusty. I co zobaczyła? - kapuścianą głowę. Wieczorem w wigilię św. Andrzeja każdy chce poznać to, co czeka go w przyszłości. Wieczór wróżb andrzejkowych to okazja do zapoznania dzieci ze zwyczajami. Wróżby pobudzają ich wyobraźnię i pomysłowość. Są również źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. I znów popłynie śpiew Bo w kręgu przyjaciół Zawsze wesoło jest." 2. Łokcie do tyłu - cziku, cziku, cziku 3. Kolana uginać - cziku, cziku, cziku 4. Nóżki wykrzywić - cziku, cziku, cziku 5. Klatka do przodu - cziku, cziku, cziku 6. Głowa na klatkę - cziku, cziku, cziku 7. Język do przodu - łe, łę, łe Po każdorazowy odśpiewaniu refrenu dodajemy jeden element (pokazując go jednocześnie). "OJ DADAŻE, OJ BABAŻE, NIECHAJ PRZYSZŁOŚĆ SIĘ UKAŻE, CZARY - MARY, WOSKU LANIE, CO NAM STAĆ SIĘ, NIECH SIĘ STANIE." MAGICZNE LICZBY - każde dziecko i rodzic losuje liczbę od 1 do 8. Następnie wstają wszyscy uczniowie i rodzice, którzy wylosowali daną liczbę, a nauczyciel z "Księgi wróżb" odczytuje, co mówią liczby o tych osobach. 1 - Twoje ulubione kolory to: żółty, złoty i pomarańczowy. Szczęśliwym kamieniem jest bursztyn. Jesteś osobą upartą i wytrwałą w dążeniu do celu. Niedługo spełni się twoje marzenie. 2 - Twoje ulubione kolory to odcienie zieleni. Pomyślność przynosi ci perła. Jesteś osobą łagodną i wrażliwą, ale bardzo wytrzymałą. Masz zdolności plastyczne. Gwiazdy mówią, że będziesz miał wspaniałe wakacje. 3 - Twoje ulubione kolory to błękit i szary. Szczęśliwym kamieniem jest szafir. Jesteś osobą godną zaufania i potrafisz być wiernym przyjacielem. Czasem jednak zachowujesz się zbyt gwałtownie i trudno z tobą wytrzymać. Czeka cię wspaniała podróż. 4 - Twoje ulubione kolory to czarny i czerwony. Szczęśliwym kamieniem jest ametyst. Jesteś osobą dynamiczną i lubisz ruch na świeżym powietrzu. Można powierzyć ci swoje tajemnice - nikomu nie wygadasz. Będziesz miał pracowity rok. 5 - Twoje ulubione kolory to biały i różowy. Szczęśliwym dla ciebie kamieniem jest diament. Jesteś osobą impulsywną, ale bardzo inteligentną. Posiadasz dar bezbłędnego oceniania nowych ludzi. Zawsze sprawdzasz się w trudnych sytuacjach. Poznasz prawdziwego przyjaciela. 6 - Twoje ulubione kolory to niebieski i fioletowy. Szczęście przynosi ci turkus. Jesteś osobą serdeczną, towarzyską i bardzo uczciwą. Unikasz spięć i sytuacji konfliktowych. Czasem trudno ci podjąć ważna decyzję. Musisz bardziej dbać o swoje zdrowie, bo czeka cię dużo przeziębień. 7 - Twoje ulubione kolory to szary i brązowy. Szczęście przynosi ci agat. Jesteś romantykiem i uwielbiasz spacery w górach. Czasami jesteś roztargniony i gubisz różne drobiazgi. Pójdziesz na wspaniałe przyjęcie urodzinowe. 8 - Twoje ulubione kolory to bordo i biały. Szczęście przynosi ci szafir. Jesteś osobą bardzo wrażliwą i trochę zamkniętą w sobie. Nie lubisz pokonywać trudności, ale radzisz sobie z nimi doskonale. Masz kilku wypróbowanych przyjaciół. Czeka cię wspaniała niespodzianka. MAGIA KOLORÓW - dzieci i rodzice siedzące w kręgu losują karteczki w 6 kolorach, a N. czyta z "Księgi wróżb" o jakich przestrogach na przyszłość mówią wylosowane kolory. BIAŁY - Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki. CZARNY - Za często się kłócisz. Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe. ŻÓŁTY - Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, noś zawsze zimą czapkę i nigdy nie zapomnij o szaliku. CZERWONY - Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczać, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz. ZIELONY - Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie przytrafi. NIEBIESKI - Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony. SERCA - Przekłuwanie imion /dziewczyny - chłopców i chłopcy - dziewczyny/ KIM BĘDĘ? - dziewczyny losują karteczki z nazwami zawodów. RÓŻANIEC - oznacza to, że ta osoba swoje życie spędzi w zakonie OBRĄCZKA - oznacza to, że ta osoba mężem lub żoną PUSTY - oznacza to, że ta osoba będzie kawalerem lub panną USTAWIENIE BUTÓW - każde dziecko ściąga lewy but. Chłopcy ustawiają w jednym rzędzie, a dziewczynki w drugim, w kierunku wyjścia. Czyj but pierwszy dotrze do drzwi i wyjdzie za próg, to ta osoba jako pierwsza zmieni swój stan cywilny. LOSOWANIE CUKIERKÓW - dzieci siedzą w kole i losują cukierki, w których ukryte są nazwy prezentów, które niedługo powinni otrzymać Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę "Andrzejkowe wróżby", siadają w kręgu i rozmawiają na temat zajęć. - Jak podobały się zajęcia? - uczniowie rysują "buzie" i przyklejają na wyciętym bucie. - Ocena zamierzonego projektu, zgłoszenie ewentualnych trudności przy realizacji. - Podsumowanie odbytej imprezy - zbiorowe redagowanie zapisu.
Opracowanie: Wyświetleń: 9373
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |