Katalog

Monika Wojewódzka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Czy Kuba lubi chodzić do szkoły?" - scenariusz zajęć otwartych

- n +

Czy Kuba lubi chodzić do szkoły? - SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH PRZEPROWADZONYCH

Rodzaje aktywności:
- polonistyczna
- plastyczno - techniczna
- ruchowa

Cele zajęć:
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego, wypowiadania się na temat jego treści,
- dostrzeganie naszych pozytywnych i negatywnych zachowań,
- niwelowanie zachowań agresywnych wśród uczniów, nauka panowania nad własną złością
- odreagowywanie agresywnych zachowań w kontrolowany sposób,
- umiejętność współpracy w grupie,

Metody:
- gier i zabaw
- przktycznego działania
- praca z tekstem literackim
- pogadanka

Formy:
- zbiorowa jednolita
- grupowa jednolita
- indywidualna zróżnicowana
- indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne: puzzle z minami, tekst literacki, rozsypanka wyrazowa,
balony, tekst do wizualizacji, magnetofon, gazetka
tematyczna do uzupełnienia



Przebieg zajęć:

1. Ćwiczenie " Start rakiety"
Dzieci:
- bębnią palcami po blacie stołu, najpierw cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej,
- uderzają płaskimi dłońmi o stół albo klaszczą coraz głośniej
- tupią nogami - cicho i powoli, a potem coraz głośniej,
- cicho naśladują brzęczenie owadów, przechodzące aż do bardzo głośnego wrzasku

2.Ćwiczenie "Gdybym był wściekły"
Rozmowa z dziećmi o tym, że kiedy ktoś jest wściekły nie musi koniecznie krzyczeć, tupać nogami, uderzać z całej siły, psuć coś itp. Można pozbyć się swojej złości w zupełnie inny sposób.
Każdy człowiek ma różne sposoby i metody, ale nie wszystkie są właściwe.
Dzieci otrzymują propozycję pozbycia się złości, mają pogrupować je na pozytywne i negatywne sposoby radzenia sobie ze złością.

Za każde prawidłowo wykonane zadanie podczas zajęć dzieci otrzymują oceny - "uśmiechy".

3. Uważne słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu: Ewy Janikovszy
pt. " Jestem już pierwszakiem"

4. Rozmowa do wysłuchanego tekstu.
Czy Kuba chętnie chodzi do szkoły?
Co sprawia, że czasami nie lubi chodzić do szkoły?
Czy zmiana postępowania kolegów i koleżanek z klasy może sprawić, że Kuba zawsze chętnie będzie chodził do szkoły?
Jakie uczucia towarzyszą chłopcu w szkole?

5. Dzieci układają z puzzli minki przedstawiające złość, smutek, radość.

6. "Wypuszczanie powietrza"
Rozdajemy uczestnikom balony, które zostają napompowane. Dzieci próbują doprowadzić do ich pęknięcia poprzez siadanie na nich.

7. "Hasła przyjaźni"
Dzieci otrzymują rozsypankę wyrazową, układają " hasła przyjaźni", które po odczytaniu naklejają na gazetkę tematyczną.
Np. Często się uśmiechaj!
Niech żyją radosne dzieci!
Lepiej być wesołym niż smutnym!
Lepiej być przyjaznym niż wrogim!

8. Zabawa relaksacyjna " Czar przeciwko złości"
Wizualizacja - wysyłamy dzieci do krainy fantazji. Prowadzący zajęcia poleca, aby wsłuchały się w czytany przez niego tekst, zamknęły oczy i spróbowały się odprężyć.
Załącznik nr 1

9. Zebrane podczas zajęć uśmiechy, dzieci mogą podarować kolegom i koleżankom z klasy.

10. Praca do domu. Namaluj złość w jej nowej formie, tak aby "uwięziona" była poza waszą osobą.



załącznik nr 1

Wizualizacja

Zamknij oczy i wsłuchaj się w swoje wnętrze. Głęboko w twoim ciele siedzi złość, najczęściej doskonale ukryta, ale czasem wydostaje się zupełnie niespodziewanie na zewnątrz, czy tego chcesz, czy nie... Poczuj swoją złość... Gdzie ona siedzi/...Co robi ona właśnie w tym momencie?
A teraz wyprowadź swoją złość z twojego wnętrza, ale bardzo ostrożnie, tak by się nie obudziła... Napełnij nią czarodziejski dzban... Dzban zaczaruje twoją złość... Kiedy ją z niego wylejesz, będzie ona zupełnie zmieniona...zaraz zobaczysz... Opróżnij dzban...
Wsłuchaj się w swoje wnętrze. Twoja złość znika. Zaczarowałeś ją.Zapanowałeś nad nią. Jesteś teraz wolny i spokojny, całkowicie odprężony i zadowolony... Przezwyciężyłeś swoją złość...


Często się uśmiechajmy!

Niech żyją radosne dzieci!

Lepiej być wesołym niż smutnym!

Lepiej być przyjaznym niż wrogim!

Wszyscy w szkole powinni czuć się dobrze!

Pomagajmy sobie wzajemnie!

Uśmiechajmy się do wszystkich!

Opracowanie: mgr Monika Wojewódzka

Wyświetleń: 3435


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.