![]() |
![]() |
Katalog Ilona Zielińska Matematyka, Scenariusze Kolejność wykonywania działań z zastosowaniem działań pisemnych - konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum szkoły specjalnejKolejność wykonywania działań z zastosowaniem działań pisemnych.Konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum szkoły specjalnej.Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna. Cele operacyjne: uczeń: stosuje kolejność wykonywania działań podczas obliczeń matematycznych, wykorzystuje algorytmy działań pisemnych, samodzielnie sprawdza poprawność wykonywanych obliczeń, potrafi pracować w zespole. Metoda: czynnościowa. Forma pracy: grupowa. Pomoce dydaktyczne: kartki z przykładami zadań, karty z liczbami do wykreślania, plansza obrazująca kolejność działań. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe. 2. Wprowadzenie. Zapoznanie z przebiegiem zajęć, podział na grupy, przypomnienie podstawowych pojęć, omówienie kolejności wykonywania działań. 3. Realizacja tematu Zespoły otrzymują kartki z przykładami zadań i karty z liczbami. Obliczają zadania, a wyniki wykreślają na otrzymanych kartkach. Nauczyciel zwraca uwagę na staranność i poprawność zapisów w trakcie rozwiązywania zadań przez uczniów. Wygrywa grupa, której w określonym czasie (około 30 min.) uda się zakreślić jak najwięcej lub wszystkie liczby na kartce. Odnalezienie wyniku na kartce upewnia uczniów o poprawności wykonywanych przez siebie obliczeń. Zadania do rozwiązania: 3960: 2 + 6201: 9 = 2669 (72939: 3 - 16222: 5) * 4 - 3 = 84289 5 * [ 500000 - (9 * 15000 + 7 * 25000)] = 950000 (12378 + 37997) * 23 - 1149999 = 8626 (3728 + 27486 + 719422): 29 = 25884 (5987 + 28112): 13 + 56724 * 9 = 513139 (5276 * 18) - 152 - (37420 - 102) = 57423 (35427 - 33799) * 67 - (20005 - 18852) * 22 = 83710 3752 + (28715 * 2) - 3752 = 57430 Zadania dodatkowe: a) uporządkujcie liczby na kartkach od największej do najmniejszej, b) zsumujcie wszystkie wyniki, c) obliczcie różnicę liczby największej i najmniejszej, d) spróbujcie ułożyć treść zadania tekstowego do wybranego zpisu, e) narysujcie drzewko przedstawiające zapis działania 3. Uczniowie zwycięskiej drużyny otrzymują bardzo dobre oceny. 4. Podsumowanie pracy. Ocena aktywności uczniów. Podanie i omówienie zadania domowego: Oblicz: (35762 - 8799) * 45 + 3281 =. Pożegnanie. Komentarz do lekcji: Samodzielna praca w grupach mobilizuje uczniów do dużej aktywności. Uczestnicy zajęć dzielą się pracą, korygują błędy swoich rówieśników, wzajemnie się dopingują. Zajęcia według przedstawionego powyżej scenariusza służą wyrabianiu u uczniów wytrwałości oraz dociekliwości. Rywalizacja na lekcji wyzwoliła wiele emocji, a to jak wiemy sprzyja lepszemu opanowaniu wiadomości. Opracowanie: Ilona Zielińska Wyświetleń: 5949
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |