![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Ilona Zielińska Matematyka, Scenariusze Rozwiązujemy zadania z treścią o tematyce ekologicznej - kondpekt lekcji matematyki w klasie VI szkoły podstawowej specjalnejRozwiązujemy zadania z treścią o tematyce ekologicznej.Klasa VICzas zajęć: 2 godziny lekcyjne Cele operacyjne Uczeń: - interpretuje treść zadania za pomocą działania matematycznego, - rozwiązuje zadania tekstowe, - zapisuje rozwiązanie zadania tekstowego. Materiały: - krzyżówki dla każdego ucznia, - kartki z zadaniami, - arkusze papieru, kolorowe pisaki. Struktura i opis lekcji I. Wprowadzenie - rozwiązywanie krzyżówki. Uczniowie otrzymują kartki z krzyżówką. a) Rozwiązania działań wpisz słownie do krzyżówki. 1. 3 + 4 = 2. 8 * 0 = 3. 500 000 + 500 000 = 4. 354 - 254 = 5. 35: 7 = 6. 3 * 4 = b) Objaśnij słowa zapisane w krzyżówce (kwadrat, kilogram)
Rozwiązywanie zadań z treścią. Praca w zespołach 3-osobowych. Uczniowie rozwiązują zadania w grupach. Sposoby rozwiązań, rysunki, obliczenia wykonują na arkuszach papieru. Później następuje prezentacja wyników i sposobów rozwiązania na forum klasy. ZADANIE 1 W pierwszym roku po posadzeniu drzewka, wyrosły na nim trzy gałązki. W każdym następnym roku z każdej gałązki wyrastały trzy nowe. Ile gałązek miało to drzewko po czterech latach? Zilustruj to zadanie rysunkiem. ZADANIE 2 Białowieski Park Narodowy w czerwcu odwiedziło 2400 turystów. W lipcu ich liczba zwiększyła się o, a w sierpniu zmniejszyła się o w porównaniu z czerwcem. Ilu turystów odwiedziło park w lipcu, a ilu w sierpniu? ZADANIE 3 Janek pojechał na wycieczkę rowerową. W ciągu godziny pokonywał średnio 16 km. Po jakim czasie dojechał do celu oddalonego od domu o 40 km? ZADANIE 4 W szkole przeprowadzono zbiórkę makulatury. Po zakończeniu zbiórki okazało się, że klasy zebrały: kl. IVa - 23 kg kl. IVb - 16 kg kl. Va - tyle, co kl. IVa i kl. IVb razem kl. Vb - o 8 kg mniej niż kl. IVa kl. VIa -2 razy tyle, co kl. IVb kl. VIb -4 razy mniej niż kl. Iva Policz, ile makulatury zebrali uczniowie szkoły podstawowej. W trakcie rozwiązywania zadań wielką rolę odgrywają świadome operacje myślowe. Najważniejsze z nich to analiza, synteza, porównywanie, abstrahowanie i uogólnianie. Powodzenie procesu nauczania zależy też od zaciekawienia, gotowości do uczenia się, skłonności do działania, motywacji. Rozwiązując zadania tekstowe trzeba umieć wielkości i związki tego zadania przedstawić rysunkiem, wykresem albo odtworzyć sytuację określoną w zadaniu. Warto zadania dostosowywać do aktualnych zainteresowań uczniów, ale także rozwijać stopniowo inne, szersze zainteresowania. Stwarza to okazje do rozbudzania wyobraźni, pomysłowości, logicznego i matematycznego myślenia, spostrzegawczości, krytycyzmu, pomysłowości. Tematyka zadań przedstawionych w tym scenariuszu dotyczy tego samego zagadnienia - ekologii, ochrony środowiska. Zadania takie wymagają ze strony dzieci dużego wysiłku intelektualnego, gdyż dotyczą różnych zagadnień programowych. Trudności w rozwiązywaniu zadań wynikają niekiedy z faktu, że dziecko odmiennie interpretuje sens zadań matematycznych. Dziecko nie dostrzega matematycznej struktury zadania, nie rozpatruje zadań - historyjek tak, aby skupić się na wielkościach danych i wielkości poszukiwanej, nie potrafi określić zależności, ułożyć działania, rozwiązać go, dać odpowiedzi na pytanie. Uczeń nie dostrzega zależności pomiędzy liczbami. Najważniejsza jest dla niego fabuła, kojarzy ją z własnymi przeżyciami. Okazuje się też, że część dzieci nie potrafi przeczytać treści zadania tak płynnie, aby zrozumieć sens. Tyle trudu wkładały w odczytywanie "litera po literze" lub sylabami kolejnych wyrazów, że traciły sens całości. Trzeba wtedy dzieciom przeczytać zadanie. Ale i jeszcze wtedy niektóre dzieci mają spore kłopoty ze skupieniem uwagi. Na początku słuchają uważnie, potem uwagę zaprzątają inne sprawy. Po przeczytaniu treści niektóre dzieci mają jeszcze problemy ze wskazaniem zależności i rozwiązywaniem zadania. Dobrze jest wtedy zaakcentować rysunkiem zawarte zależności. Opracowanie: Ilona Zielińska Wyświetleń: 4490
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |