![]() |
![]() |
Katalog Beata Nowak Historia, Scenariusze Odzyskanie niepodległości w Radomiu w listopadzie 1918 r. - scenariusz lekcji regionalnej z historiiOdzyskanie niepodległości w Radomiu w listopadzie 1918 r.SCENARIUSZ LEKCJI Z HISTORII REGIONALNEJW KLASIE IV LO Klasa IV LO Czas trwania: 45 min. Cele ogólne: - Ukazanie wydarzeń w Radomiu związanych z odzyskaniem niepodległości w listopadzie 1918 roku. - Kształtowanie poczucia patriotyzmu lokalnego. Cele operacyjne: Po zakończeniu lekcji uczniowie powinni: - znać wydarzenia w Radomiu związane z odzyskaniem niepodległości, - pogłębić więź emocjonalną ze swoim miastem, - ugruntować poczucie tożsamości regionalnej, - orientować się w źródłach i dokumentach historycznych dotyczących swojego miasta, - umieć interpretować źródła historyczne i korzystać z nich, - umieć prezentować własny punkt widzenia w stosunku do zdobytej wiedzy, - doskonalić zdobywanie wiedzy metodą projektów. Formy aktywności: - zbiorowa, jednolita - grupowa. Metody pracy: - rozmowa nauczająca, - praca z mapą, - projekt badawczy w grupach, - praca ze źródłem historycznym i tekstem. Środki dydaktyczne: - mapa Radomia i jego okolic, - artykuły prasowe i popularno-naukowe, gazety, - ilustracje i fotografie, - publikowane relacje i wspomnienia uczestników wydarzeń z 1918 r. Przygotowanie do lekcji Na dwa tygodnie przed terminem lekcji uczniom zostały przedstawione tematy i ustalono zakres projektów: 1. Radom w 1918 roku, pod okupacją austriacką. 2. Przygotowania do rozbrojenia wojsk okupacyjnych. 3. Odzyskanie niepodległości w Radomiu w listopadzie 1918 r. 4. Główni działacze niepodległościowi w Radomiu w 1918 r. 5. Uczniowie gimnazjalni w Radomiu u Józefa Piłsudskiego. 6. Pamiętniki historyczne w Radomiu upamiętniające odzyskanie niepodległości. Uczniowie sami tworzą 5-osobowe zespoły i wybierają tematy problemów. Nauczyciel podaje instrukcje do projektów. Zapoznaje z celami i zadaniami, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu. Zadanie: Uczniowie mają się dowiedzieć o wydarzeniach w mieście w 1918 r., jak wyglądało rozbrajanie wojsk okupacyjnych, wymienić działaczy tego okresu oraz wskazać pamiątki z tamtych lat. Źródła, z których można skorzystać: Do każdego z projektów nauczyciel przedstawił źródła, z których uczniowie mogą skorzystać (są załączone w dodatkowych informacjach), ponadto informacje znajdują się w bibliotece szkolnej, w archiwum miejskim, w muzeum regionalnym, we wspomnieniach mieszkańców. Nauczyciel wyposaży uczniów w listy do wyżej wymienionych instytucji. Na wykonanie zadania uczniowie mają trzy tygodnie. Ustalony został także termin konsultacji. Przebieg lekcji 1. Czynności porządkowe, - powitanie uczniów, - sprawdzenie listy obecności. 2. Pogadanka wstępna: - zapis tematu lekcji, - nawiązanie nauczyciela do rocznicy i Święta Niepodległości 11.XI w oparciu o wiedzę podręcznikową oraz prasę, telewizję i radio (rozmowa nauczająca), 3. Lekcja właściwa: - prezentacja przez zespoły poszczególnych projektów (zespoły prezentują zebrane informacje, źródła, fotografie, dokumenty, wywiady), - podsumowanie działań zespołów przez ich liderów. 4. Ocena pracy uczniów: Na ocenę będzie wpływała: - ocena zespołów z prezentacji na lekcji, - ocena z konsultacji, - ocena z przydatności, ważności i oryginalności źródeł i dokumentów. Zakończenie Podsumowując lekcję, nauczyciel inicjuje krótką dyskusję zadając pytanie o wkład i rolę mieszkańców Radomia w odzyskanie niepodległości i oswobodzenie miasta spod okupacji austriackiej w 1918 r. Na zakończenie zostaje sporządzona krótka notatka w zeszycie, w której znajdują się nazwiska czołowych działaczy politycznych i uczestników wydarzeń 1918 roku w Radomiu. Jako pracę domową, uczniowie mają przyswoić i ugruntować wiadomości zdobyte na lekcji.
Opracowanie: mgr Beata Nowak Wyświetleń: 1487
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |