Katalog Danuta Karpisz Chemia, Zadania "Kulisy fermentacji mlekowej", "Ocet z soku" - propozycje zadań dla uczniów z wykorzystaniem wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach chemiiKULISY FERMENTACJI MLEKOWEJ, OCET Z SOKUPROPOZYCJE ZADAŃ DLA UCZNIÓWZ WYKORZYSTANIEM WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTYCH NA LEKCJACH CHEMII W ZADANIACH TYCH WYKORZYSTANO METODĘ PROBLEMOWĄ, KTÓRA ZWIEKSZA AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW, WYRABIA NAWYKI PLANOWANIA PRACY ORAZ PRAWIDŁOWEJ OBSERWACJI POŁĄCZONEJ Z WYCIĄGANIEM WŁAŚCIWYCH WNIOSKÓW I SPOSTRZEŻEŃ. ZADANIA TE MOŻNA WYKORZYSTAĆ: - NA LEKCJACH CHEMII - NA ZAJĘCIACH KOŁA CHEMICZNEGO - DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA W DOMU ZADANIE Nr 1 "KULISY FERMENTACJI MLEKOWEJ" Świeże mleko pozostawione na pewien czas zmienia swój wygląd i zapach. Znasz ten proces jako "zsiadanie się mleka". Pamiętając z lekcji chemii pojęcie odczynu roztworu i jego określanie za pomocą skali pH sprawdź, jak odczyn świeżego mleka zależy od czasu jego przechowywania. - Zaplanuj doświadczenie. - Wykonaj doświadczenie dokładnie według planu. - Podsumuj efekty pracy grupy i zapisz wnioski. KARTA PRACY Grupa: Członkowie grupy: ....................... ....................... ....................... 1 DZIEŃ 5 - 6 DZIEŃ 1. Świeże mleko pH = 2. Zsiadłe mleko pH = - Posługując się papierkiem wskaźnikowym o odpowiednim zakresie skali pH pokreśl odczyn. - Zapisz wyniki. - O czym one świadczą? - Spróbuj podać inny przykład świadczący o zajściu fermentacji mlekowej. ZADANIE Nr 2 "OCET Z SOKU" Świeżo wyciśnięty sok z winogron pozostawiony w odkrytej szklance zmieni swój wygląd i zapach. Znając z lekcji chemii pojęcie wskaźników i ich rolę, określ odczyn soku zaraz po wyciśnięciu i po kilku dniach. Sprawdź, jak odczyn soku świeżego zależy od czasu przechowywania. Możesz wykorzystać różne wskaźniki np. oranż metylowy, błękit tymolowy. - Zaplanuj doświadczenie. - Wykonaj doświadczenie dokładnie według planu. - Podsumuj efekty pracy grupy i zapisz wnioski. KARTA PRACY Grupa: Członkowie grupy: ..................... ..................... .....................
WNIOSEK: - Im dłuższy czas przechowywania soku tym pH roztworu: ...................... - Reakcję tę nazywamy: ...................... - Zapisz równanie zachodzącej reakcji (możesz skorzystać z dostępnej literatury):
Opracowanie: D. Kaspisz Wyświetleń: 1866
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |