![]() |
![]() |
Katalog Marzenna Formella Język polski, Sprawdziany i testy Test wielokrotnego wyboru: analiza i interpretacja wiersza Z. Herberta " Apollo i Marsjasz"Test: Analiza i interpretacja wiersza Z. Herberta "Apollo i Marsjasz"1. W utworze dominuje forma sprawozdania, a świadczy o tym: - ciąg czasowników. - liczne detale i komentarze. - dyscyplina wypowiedzi. - ironia wypowiedzi. 2. Epickość tekstu wzmacnia: - tok przerzutniowy. - czas teraźniejszy czasowników. - nieregularna budowa tekstu. - brak znaków interpunkcyjnych. 3. Przykładem "czystej liryki" bez elementów narracji jest całostka: - pierwsza. - ostatnia. - środkowa. - nie ma takiej. 4. Konkretność, rzeczowość, sensualizm są konsekwencją budowania opisu głównie z rzeczowników. Które ich określenia oddziałują na zmysły? - łyse, białe, szumiące. - absolutny, przywiązany, sztuczny. - nieprzebrane, właściwy, pacierzowy. - głębsze, wysadzaną, konkretnej. 5. Określenia naturalistyczne to: - łyse góry, białe wąwozy, szumiące lasy. - góry wątroby, pokarmów wąwozy, pagórki mięśni. - słodkie pagórki, zimowy wiatr, sól pamięci. - żwirową aleją, tworzywa sztuczne, sztuka konkretna. 6. Co jest tematem wiersza "Apollo i Marsjasz"? - okoliczności pojedynku i wygrana Apollona. - przebieg starcia Apollona z Marsjaszem. - spór sędziów o przyznanie zwycięstwa. - krzyk Marsjasza i reakcje na ów krzyk. 7. Elementem pojedynku, który najbardziej zainteresował podmiot liryczny, jest - zachowanie Apollona. - krzyk Marsjasza. - reakcje słowika. - reakcja drzew. 8. Jedyny w tekście dwuwiersz zostaje powtórzony, ponieważ: - pokazuje, że Apollon zajęty jest czymś innym. - akcentuje obojętność Apollona. - akcentuje chłód i niesmak Apollona. - pokazuje, że Apollo nie reaguje na cierpienie. 9. Rejestrację zachowań Apollona łączysz z: - behawioryzmem. - egzystencjalizmem. - katastrofizmem. - freudyzmem. 10. Wiersz podzielony jest nie na strofy, lecz na całostki o różnej długości, dlatego że: - wypowiedź podmiotu lirycznego nie jest zrytmizowana. - każda całostka graficzna jest odrębną częścią myślową. - brak w tym tekście jakichkolwiek rymów. - liczba sylab w każdym wersie jest inna. 11. Tekst zaczyna się od słów "właściwy pojedynek", ponieważ: - decyzja sędziów była kontrowersyjna. - sędziowie nikomu nie przyznali tytułu najlepszego. - podmiot liryczny nie lubi żadnych pojedynków. - podmiot sugeruje, że rzeczywisty był w istocie pozorny. 12. Całostka zaczynająca się od słów "łyse góry, wątroby..." nie ma czasowników. Dzieje się tak, ponieważ: - zajmuje ona mniej więcej centralne, środkowe miejsce. - zawiera ciąg metaforycznych określeń. - zawarte w niej treści są ważne. - jest to wyznanie bardzo osobiste. 13. Ze względu na naturalizm, tekst ten kojarzysz z: - turpizmem S. Grochowiaka. - awangardą J. Przybosia. - katastrofizmem Cz. Miłosza. - symbolizmem J. Kasprowicza. 14. Kontrast w sposobie konstruowania metafor ma wymiar symboliczny. Jest to: - zabieg poetycki mający wzbudzić zainteresowanie czytelnika. - wyraz zainteresowania przez poetę anatomią człowieka. - dowód na to, że dla poezji nie ma tematów tabu. - zestawienie dwóch tradycji: niskiej (cielesność) z wysoką (duchowość). 15. "W zasadzie to samo A tylko głębsze z dodatkiem rdzy". Metafora rdzy określa moment: - śmierci Marsjasza. - zwycięstwa Marsjasza. - bólu Marsjasza. - zwycięstwa Apollona. 16. Zwrot "odchodzi zwycięzca" oznacza: - normalną kolej rzeczy. - wielką siłęApollona. - beznamiętną reakcję Apollona. - pozorny tryumf Apollona. 17. Epitety "skamieniały słowik", "siwe drzewo" określają reakcję natury: - na nieubłagany upływ czasu. - cierpiącej z niewiadomych powodów. - na krzyk Marsjasza. - obojętnej na cierpienia tak jak Apollo. 18. Sztuka apollińska jest sztuką estetyzującą, opartą na pięknej, wyrafinowanej formie. Zdaniem autora: - nie ma w nie prawdy o ludzkim doświadczeniu. - wyraża ból, radość, namiętność i rozpacz. - jest w niej prawda o ludzkim doświadczeniu. - potrafi wstrząsnąć i jednocześnie zachwycić. 19. Sztuka dionizyjska jest zapisem ludzkich wzruszeń (Marsjasz). Czy Herbert się z nią identyfikuje? - tak, ponieważ to Marsjasz wygrał "właściwy pojedynek". - nie, ponieważ krzyk Marsjasza wymyka się formie ("wycie"). - tak, ponieważ asymiluje się z naturą. - nie, ponieważ zdaniem sędziów przegrał Marsjasz. 20. Podmiot mówiący szuka "recepty" na sztukę i życie w: - sztuce apollińskiej: piękna forma, ale brak dbałości o poklask. - sztuce dionizyjskiej: brak formy, ale prawda wyrazu. - sztuce "środka": piękna forma i prawda wyrazu. - sztuce współczesnej: dowolność formy i dowolność treści. 21. Podmiotem lirycznym jest według Ciebie: - obrońca praw (Marsjasza). - zwolennik zwycięstw (Apollona). - ktoś, kto poszukuje sposobu na sztukę. - osoba bardzo doświadczona. Opracowanie: Marzenna Formella Wyświetleń: 4955
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |