![]() |
![]() |
Katalog Lidia Polewka Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Bądź sobą - jesteśmy z Tobą". Scenariusz zajęć wychowawczych w klasie I gimnazjum.BĄDŹ SOBĄ - JESTEŚMY Z TOBĄSCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCHW KLASIE I - GIMNAZJUM (w oparciu o życie i działalność Janusza Korczaka) Informacja o scenariuszu: Bycie sobą dla nastolatka jest niezwykle trudne w zderzeniu z rzeczywistością szkolną. Nielubiany, odrzucony, wyśmiewany, po prostu "inny" - oto cena, jaką się płaci za "swoją twarz". Jeżeli opieramy się na zasadzie poszanowania godności, tolerancji oraz życzliwości zdajemy sobie sprawę, że każdy z nas ma prawo do samorealizacji i zachowania swojej tożsamości. Niekiedy w odnalezieniu samego siebie pomagają nam inni. Warto z tej pomocy korzystać. Cele zajęć: Po zajęciach uczeń powinien: - mieć świadomość, że każdemu człowiekowi przysługują te same prawa i wolności - wiedzieć, co to jest godność - rozróżniać pojęcia: dobro - zło - nauczyć się prezentować własne stanowisko i je uzasadniać - znać pojęcie " samodoskonalenie" Metody pracy: - praca w grupach - praca dyskusyjna - burza mózgów Kluczowe pojęcia: - godność osobista - jest pojęciem bliskim honorowi; trzeba na nią zapracować; rośnie, gdy postępujemy szlachetnie - godność osobowa - wynika z faktu bycia człowiekiem, ma ją także niemowlę, jak inajwiększy zbrodniarz Główne zagadnienia zajęć: 1. Jak pomóc sobie i innym? 2. Jak aktywnie promować i chronić tożsamośc człowieka? Środki dydaktyczne: - kartki formatu A-4 - dzieła Janusza Korczaka - ilustracje i dokumenty z życia Doktora (J. Korczak "Pisma wybrane IV") Przebieg zajęć: 1. Poznanie biografii Janusza Korczaka - wyznaczeni uczniowie przygotowująwystąpienie uzupełnione pokazem dzieł J. Korczaka, ilustracji i dokumentówz życia i działalności Doktora. 2. W Korczakawskim kręgu - debata na godzinie wychowawczej. Klasa dzieli się na 5 grup. Każdy zespół prezentuje jedną z wartości szkoły korczakowskiej: a). zasada tolerancji - każdy jest wartościowym uczniem, b). zasada demokracji - o sprawach uczniów z uczniami, c). zasada solidarności - wspólnota ludzkich serc, d). zasada sprawiedliwości - obiektywizm oceny, e). zasada wolności - uspołecznienie szkół. 3. Konkurs pod hasłem: "Czego w naszej klasie najbardziej nie lubię?" (na wzór sądów koleżeńskich J. Korczaka) Sąd konkursowy (3 zaufanych uczniów) wybiera spośród przygotowanych wypowiedzi (forma wiersza, ciekawie ujęty komunikat) najlepszą pod względem literackim i graficznym. Poszczególni uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają swoje kartki (format A-4). Komisja odczytuje głośno tekst "donosów", po czym poddaje klasowej dyskusji takie sytuacje czy zachowania, które utrudniają życie w klasie. Uczniowie, którzy przysparzają wielu kłopotów, otrzymują swoich opiekunów - autorytety pod względem zachowania. 4. Po upływie miesiąca (lub dłuższego czasu) odbywa się kolejne spotkanie zwołane przez Sąd Koleżeński. Tym razem uczniowie przedstawiają swoje uwagi - podziękowania tym, którzy pomogli im uporać się ze swoimi słabościami (koledze, wychowawcy, nauczycielom, rodzicom, krewnym, znajomym itp.). 5. Sąd zbiera te podziękowania i odczytuje je na zebraniu rodzicom. 6. Przewodniczący klasy prosi każdego z uczniów, aby wymienił swoją mocną stronę - najważniejszą zaletę. Kontynuacją tych zajęć jest spotkanie z rodzicami, na którym dzieci odczytują podziękowania za pomoc w pracy nad swoimi słabościami wszystkim, którzy siędo tego przyczynili. Następnie uczniowie występują w przedstawieniu przygotowanym na podstawie "Felietonu "Kolców" (nr 1/1901 r.) oraz utworu "Łzy mówią" J. Korczaka. W obu tych utworach pojawia się myśl przewodnia - rodzic a dziecko. Przesadna miłość, nadopiekuńczość ze strony rodziców lub zbyt wiele swobody, a także brak zainteresowania mediów (gazety codzienne) sprawami wychowania prowadządo pojawiania się niepożądanych społecznie zachowań wśród młodych ludzi. Opracowanie: Lidia Polewka Wyświetleń: 9836
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |