Katalog Jolanta Pniewska Różne, Scenariusze "Europejska pisanka" - scenariusz projektuEuropejska pisankaSCENARIUSZ PROJEKTUI. Cele edukacyjne: 1. Cele ogólne: * zrozumienie wspólnej tożsamości europejskiej, * dostrzeganie związków polskiego dziedzictwa kultury z dziedzictwem Europy, * rozwijanie postaw otwartych na inne społeczności i kultury, * odkrywanie zjawiska przenikania się wartości kulturowych, * wprowadzenie ucznia w świat wartości uniwersalnych, * rozwijanie wiedzy o o kulturze własnego regionu (Pomorza) i jej związkach z kulturą narodową i europejską, * kształtowanie poczucia troski o zachowanie dziedzictwa kulturowego, 2. Cele operacyjne: * wymienić i krótko opisać najważniejsze obrzędy, zwyczaje i tradycje związane ze świętem wielkanocnym w wybranych przez siebie krajach europejskich, * rozpoznawać i wyjaśnić symbole świąt, np. jajka wielkanocnego, zająca, baranka, * szukać, gromadzić i interpretować wiadomości, * posługiwać się różnorodnymi materiałami źródłowymi, * selekcjonować je, * komunikować się, współpracować w grupie i dzielić się zakresem obowiązków, * poczuwać się do współodpowiedzialności za pracę w grupie, * formułować wnioski, * dokonywać prezentacji, * rozwiązywać problemy w sposób twórczy, * korzystać z nowoczesnych technik komunikacji, II. Postawy: * kształtowanie szacunku dla wartości uniwersalnych, * dowartościowanie kultury własnego regionu, * świadome uczestnictwo w pracach grupy i odpowiedzialność za działania jednostkowe, * kształtowanie tolerancji wobec odmienności kulturowej, * wzmocnienie więzi rodzinnych i międzypokoleniowych, * lepsze zrozumienie siebie i drugiego człowieka. III. Metody i formy: metoda: projekt rodzaj: grupowy typ: badawczy rezultat: materiały pomocnicze dla nauczycieli i uczniów formy prezentacji: werbalne, demonstracyjne, degustacja IV. Etapy realizacji projektu: 1. "burza mózgów", 2. temat projektu i jego cele, 3. zadania do wykonania, 4. źródła poszukiwania informacji, 5. osoby odpowiedzialne i liderzy grup, 6. cele i metody pracy, 7. terminy konsultacji, 8. możliwe sposoby prezentacji, 9. termin prezentacji, 10. prezentacja, Formy: * praca w grupach zadaniowych Metody: * portfolio (teczka z dokumentami), * praca z tekstem, * elementy dramy - odtwarzanie ról, * techniki manualno - plastyczne, Środki: * zebrane materiały informacyjne: - fragmenty Pisma Świętego mówiące o zmartwychwstaniu Chrystusa, - opisy obrzędów, - przepisy kulinarne, - wróżby wielkanocne, * materiały plastyczne: - wzory kartek świątecznych, - palmy, - pisanki, * rekwizyty i symbole charakterystyczne dla danego kraju. * produkty do sporządzania potraw. * stoły, obrusy, zastawy. V. Organizacja grup i opis zadania: * liczba grup zadaniowych (tyle ile jest krajów wybranych do prezentacji) * dobrowolna przynależność do grup, * wyznaczenie lidera i podział pracy wewnątrz grupy zależy od jej członków, * sporządzenie harmonogramu zadań, * realizacja zadań zgodnie z harmonogramem * wszystkie grupy mają do wykonania ten sam zakres zadań, a podstawowym jest zdobycie informacji dotyczących następujących treści: 1. Etymologia 2. Okres przedświąteczny. 3. Przygotowanie do świąt: - wystrój mieszkania, - znaki i symbole, 4. Charakter świąt. 5. Obrzędy, zwyczaje, wróżby. 6. Charakterystyczne potrawy (przepisy). 7. Kartki i życzenia. 8. Pieśni wielkanocne. 9. Prezenty: A/ kto je przynosi? B/ kiedy? C/ gdzie je szukać? VI. Realizacja: 1. Nauczyciel wskazuje uczniom żródła i możliwości pozyskiwania informacji. 2. Ustala terminy konsultacji według przyjętego harmonogramu i dokonuje oceny stanu przygotowań. 3. Selekcja zebranego materiału. 4. Określenie zadań techniczno - organizacyjnych. 5. Ustalenie terminu i sposobów prezentacji. VII. Prezentacja. Finalny rezultat pracy uczniów polega na prezentacji i podlega ocenie jury. W trakcie prezentacji wychowankowie powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami zapisanymi w celach projektu. Sposoby prezentacji zostały zapisane w punkcie "Metoda i formy". VIII. Ocena dokonana przez jury: Kryteria: * zakres i jakość zebranego materiału, * sposób prezentacji i jej walory estetyczne, * zaangażowanie poszczególnych członków grupy. IX. Samoocena. Opracowanie: Jolanta Pniewska Wyświetleń: 1787
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |