![]() |
![]() |
Katalog Wanda Kuczyńska WOS, Scenariusze Procedura ustawodawcza - scenariusz lekcjiProcedura ustawodawcza - scenariusz lekcji z przedmiotu "elementy prawa"Cel ogólny:- Kształtowanie świadomości, że prawo stanowi gwarancję praworządności w państwie - Poznanie procedury uchwalania ustaw. - Kształcenie umiejętności publicznego wypowiadania się i umiejętności prowadzenia dyskusji. - Wyrabianie przekonania, że przestrzeganie prawa nie zależy wyłącznie od surowości sankcji karnych. Cele operacyjne - uczeń potrafi: - Określać miejsce ustawy w systemie źródeł prawa. - Wymieniać etapy procesu ustawodawczego. - Wyjaśniać znaczenie pojęć- zwykła większość głosów, bezwzględna większość głosów, kwalifikowana większość głosów. - Wskazywać podmioty uprawnione do inicjatywy ustawodawczej. - Określać rolę Prezydenta i Senatu w procesie legislacyjnym. Metody: interpretacja przepisów prawnych, praca w grupach, dyskusja, pokaz, inscenizacja. Pomoce dydaktyczne: egzemplarze Konstytucji RP, kodeks karny, płyta CD z nagraną prezentacją procesu ustawodawczego. . Czas realizacji - 2 godziny lekcyjne. Przebieg zajęć. Nauczyciel wyjaśnia uczniom cel, temat zajęć i sposób realizacji. 1.Uczniowie otrzymują egzemplarze Konstytucji RP. Zadaniem uczniów jest wyszukanie w Konstytucji postanowień odnośnie: a/ składu Sejmu i Senatu b/ ustawy i jej miejsca w systemie źródeł prawa 2. Odwołując się do informacji przekazywanych przez media, nauczyciel prosi uczniów o podanie, w jaki sposób może przebiegać głosowanie przy założeniu, że w sali obrad znajduje się 320 posłów. Uczniowie podają różne rozwiązania i na tej podstawie nauczyciel wyjaśnia znaczenie określeń: zwykła większość głosów, bezwzględna większość głosów, kwalifikowana większość głosów. Następnie uczniowie wskazują w Konstytucji przepisy, w których występują powyższe terminy. 3. Uczniowie oglądają prezentację na płycie CD. 4.Po obejrzeniu prezentacji nauczyciel prosi o wypisanie na tablicy podmiotów, mających wpływ na stanowienie ustaw. Następnie nauczyciel wskazuje ucznia, który wcieli się w rolę Prezydenta ( Prezydent przygotował projekt ustawy w domu), oraz osobę Marszałka Sejmu. Pozostali uczniowie zostają podzieleni na cztery zespoły stanowiące: Sejm, Senat oraz dwie komisje Sejmowe. 5. Kolejne zadanie uczniów polega na przygotowaniu inscenizacji procesu legislacyjnego, którego wnioskodawcą jest Prezydent. Uczniowie otrzymują od Prezydenta powielony projekt ustawy wprowadzający zmiany w kodeksie karnym. Nowelizacja polega na włączeniu kary śmierci do polskiego systemu karnego. Uczniowie określają swoje zadania na podstawie informacji zawartych na płycie CD i przygotowują inscenizację. Przebieg inscenizacji: 1. Otwarcie obrad przez Marszałka Sejmu. 2. Uzasadnienie projektu przez Prezydenta, pierwsze czytanie projektu ustawy. 3. Prace nad projektem w komisjach sejmowych - wprowadzanie zmian, dyskusja. 4. Drugie i trzecie czytanie projektu. 5. Głosowanie. 6. Skierowanie projektu do Senatu. 7. Zajęcie stanowiska przez Prezydenta. 6. W trakcie inscenizacji uczniowie dyskutują na temat przesłanek uzasadniających celowość wprowadzenia kary śmierci i jej znaczenie w zwalczaniu przestępczości. Na zakończenie, sami oceniają inscenizację biorąc pod uwagę rzeczowość przedstawianych argumentów oraz zgodność przebiegu procesu legislacyjnego z materiałem przedstawionym na płycie CD. Zadanie domowe. - Ustalić, jakie ustawy zostały uchwalone w Polsce w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Opracowanie: Wanda Kuczyńska Wyświetleń: 4114
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |