![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Maria Rogala Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji z matematyki w klasie I gimnazjum. Dział programowy - Liczby rzeczywiste. Realizacja ścieżki - Edukacja Regionalna - treść nr 6.SCENARIUSZ LEKCJI Z MATEMATYKI (DWIE GODZ. LEKCYJNE) - KLASA II GIMNAZJUMDZIAŁ PROGRAMOWY - "POLE FIGURY GEOMETRYCZNEJ PŁASKIEJ"Cel dydaktyczny - ćwiczenie wyobraźni przestrzennej i intelektualnej. Cele operacyjne: Po zajęciach uczeń powinien: a) wiedzieć co to jest: parkietaż, tangram, dywan Sierpińskiego, liczba π i jej rozwinięcie dziesiętne, b) znać zasady: planowania, wykonywania, prezentacji i oceniania prac projektowych, c) zrozumieć sens stawiania problemów i rozwiązywania ich w twórczy sposób, d) umieć stosować metody matematyczne do opisu i interpretacji zrealizowanego zagadnienia, e) umieć planować i zaprezentować własną pracę. Metoda projektu Temat 1. Impresje matematyczne. Propozycje prac projektowych. Formy pracy: studia przykładowe, debata klasowa. Pomoce dydaktyczne: podręcznik dla klasy II gimnazjum "Matematyka krok po kroku", kartki papieru, wiersz W. Szymborskiej "Podziwu godna liczba π". Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne. 2. Zapoznanie uczniów z propozycjami tematów. I. Parkietaż. Wykonaj parkietaż pokrywając płaszczyznę kolorowymi, powtarzającymi się wielokątami. Oblicz pole wszystkich figur o tym samym kolorze, oraz procentowy udział każdego koloru w całym parkietażu. (źródło - podręcznik str. 9) II. Dywan Sierpińskiego. Skonstruuj figurę zwaną dywanem Sierpińskiego w pierwszym, drugim i trzecim kroku, przyjmując 10 cm jako długość boku pierwszego trójkąta równobocznego. Oblicz każdorazowo pole otrzymanej figury. Uogólnienie obliczeń na bok o długości a oraz na n-ty krok podwyższa ocenę na celujący. (źródło - podręcznik str. 19) III. Tangramy. Ułóż przynajmniej 5 tangramów tworzących pewien kształt, wykorzystując każdorazowo wszystkie 7 części kwadratu podzielonego według zasad przedstawionych w podręczniku. Ułożone tangramy przyklej na kartonie. (źródło - podręcznik str. 23) IV. Wiersz dla rozwinięcia liczby π. Ułóż wiersz o dowolnej i logicznej treści, tak aby liczby liter kolejnych wyrazów wiersza tworzyły rozwinięcie dziesiętne liczby π. Minimalna liczba cyfr rozwinięcia - 15. (źródło - podręcznik str. 39) 3. Wyjaśnienie nowych terminów występujących w zadaniach w oparciu o podręcznik, zapoznanie z wierszem W. Szymborskiej. 4. Podanie instrukcji do projektu: projekt indywidualny, forma wykonania projektu - plakat, album, rysunek, wiersz, źródła informacji - podręcznik matematyki, termin realizacji prac - dwa tygodnie, termin i miejsce prezentacji (po dokonaniu częściowej oceny przez nauczyciela), czas prezentacji - jedna minuta. 5. Podanie kryteriów oceniania prac (ilość punktów od 0 do 5): a) zawartość merytoryczna b) wrażenia wizualne c) pomysł na realizację danego tematu d) prezentacja wykonanej pracy 6. Uwzględnienie pomysłów uczniowskich dotyczących realizacji prac. 7. Część podsumowująca: podsumowanie i indywidualny wybór tematu. Temat 2. Impresje matematyczne. Prezentacja prac projektowych. Formy pracy: wystąpienie publiczne przed klasą. Pomoce dydaktyczne: kartony z tematami prac, tablica magnetyczna i magnesy, prace uczniów, kamera połączona z rzutnikiem pisma, ekran karty oceny projektu Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne. 2. Wprowadzenie do tematu lekcji: przypomnienie tematów prac - podział wystąpień według tematów, przypomnienie kryteriów oceniania - rozdanie kart oceny projektu. 3. Samoocena przed prezentacją. 4. Umieszczenie na tablicy kartonu z tematem prac i prezentacja prac projektowych z tego tematu. 5. Uzupełnienie samooceny, ocena po prezentacji przez klasę i nauczyciela (po każdym wystąpieniu). 6. Ostateczna ocena prac. 7. Podsumowanie efektów prac i zdobytych doświadczeń. Karta oceny projektu Ocena ucznia _______________________________________________
Bibliografia: W. Paczesna, K Mostowski - Poradnik metodyczny. Matematyka Nowej Ery dla gimnazjum klasa 1. J.M. Jędzrejewski, K. Gałązka, E. Lesiak - Matematyka Krok Po Kroku. Podręcznik dla klasy II gimnazjum.
Opracowanie: Maria Rogala Wyświetleń: 3399
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |