Katalog Anna Jabłońska Chemia, Artykuły Gimnazjum klasa pierwsza wymagania z chemiiGIMNAZJUM KLASA PIERWSZA WYMAGANIA Z CHEMIIl. Substancje chemiczne i ich przemianyDOPUSZCZAJĄCY - zna cechy substancji: {barwa, temperatura wrzenia, gęstość, zapach, przewodnictwo elektryczne, ciągliwość, oddziaływanie z magnesem, rozpuszczalność w wodzie} - zna cechy ciała; { objętość, temperatura, kształt, prędkość, masa, rozmiary} - zna właściwości gazów {tlen, wodór, dwutlenek węgla, } - zna właściwości metali i niemetali {żelazo, miedź, siarka) - potrafi na podstawie napisanego równania reakcji chemicznej{ słowami} określić typ reakcji chemicznej {synteza, analiza, wymiana} - potrafi w równaniu reakcji chemicznej wskazać produkty i substraty - rozpoznawać i nazywać sprzęt i szkło w pracowni chemicznej DOSTATECZNY - zna zawartość procentową gazów w powietrzu - potrafi wymienić zanieczyszczenia powietrza - wie, jak zidentyfikować tlen w powietrzu - wie, jak można usunąć tlen z powietrza - umie znaleźć w swoim otoczeniu substancje proste i złożone oraz określić ich właściwości fizyczne DOBRY - potrafi rozróżnić przemianę chemiczną od zjawiska fizycznego i poprzeć to przykładami - umie rozdzielić różne rodzaje mieszanin, zidentyfikować tlen, wodór i dwutlenek węgla - wie, co to są tlenki BARDZO DOBRY - potrafi zapisać schematy następujących przemian: syntezy, analiza, wymiany - umie zaproponować wykonanie reakcji chemicznych, w wyniku których powstają tlenki - potrafi obliczać skład procentowy mieszanin - wie, co to jest gęstość substancji, zna wzór d = "ft-, potrafi obliczyć gęstość, masę, objętość - wie, co to jest efekt cieplarniany i dziura ozonowa CELUJĄCY - potrafi podać schemat reakcji wymiany, które potwierdzi, że badana substancja jest tlenkiem magnezu, tlenkiem wapnia, tlenkiem miedzi... - zaproponuje eksperyment potwierdzający wniosek np. "żelazo reaguje z parą wodną" - podaje przewidywane objawy reakcji napisze schemat reakcji wymiany - zaproponuje dwie reakcje wymiany spełniające zadane warunki np. w pierwszej reakcji woda jest produktem, w drugiej reakcji woda jest substratem - wykonuje dodatkowe zadania domowe 2.Atomy i cząsteczki DOPUSZCZAJĄCY - zna symbole pierwiastków chemicznych (H, O, N, C, Cl, S, AL, Hg, Mg, Cu, Fe, K, Na, Ca, Zn, Br, I, P, Au, Ag, Po, Ra) - wie, jak jest zbudowana cząsteczka wody - wie, gdzie i w jakiej postaci występuje woda w przyrodzie - wie, jakie ilości substancji oznaczają zapisy symboliczne np. 3 Al., 2 COr 5 C^hp. - potrafi nazwać substancje zapisane wzorem - wie, co to jest atom, oraz potrafi określić ile atomów pierwiastka znajduje się w danej ilości związku np. 5 Fe S - ile atomów siarki? odp: 15 atomów siarki - potrafi zapisać wzór chemiczny sumaryczny gdy podana jest wartościowość pierwiastka - zna wartościowość tlenu i wodoru DOSTATECZNY - potrafi obliczać masy substancji chemicznych - wie, co to jest współczynnik stechiometryczny i indeks stechiometryczny - potrafi odszukać pierwiastek chemiczny w układzie okresowym pierwiastków i określić grupę i okres, w której pierwiastek się znajduje, odczytać masę atomową, określić jego wartościowość - wie, co to jest wiązanie chemiczne, masa atomowa, masa cząsteczkowa DOBRY - zna właściwości amoniaku, siarkowodoru, chlorowodoru, metanu - potrafi przedstawić wzór sumaryczny, strukturalny, modelowy poznanych związków chemicznych (tlenki, siarczki, amoniaku, metanu, bromowodoru, chlorowodoru) - wie, co to jest układ okresowy pierwiastków i kto go zbudował - zna regułę krzyżową BARDZO DOBRY - potrafi pisać równania reakcji syntezy, analizy i wymiany - potrafi odczytywać równania reakcji chemicznych - wie, co to jest elektroliza wody - wie kto to był Jędrzej Śniadecki - potrafi określić wartościowość pierwiastka w związku chemicznym na podstawie wzoru CELUJĄCY - rozwiązuje zadania typu: "Produktami utleniania siarczku ołowiu (U) są dwa tlenki. Napisz równanie tej reakcji przy założeniu, ze uczestniczy w niej 20 cząsteczek siarczku ołowiu (H) i oblicz, czy z ilości powstałego w niej tlenku ołowiu (TV) można w reakcji z wodorem wytworzyć 30 cząsteczek wody - potrafi narysować wzory strukturalne związków chemicznych, w których atomy tego samego pierwiastka tworzą różne liczby wiązań chemicznych np. Fes 04, - wykonuje dodatkowe zadania domowe 3. Roztwory wodne DOPUSZCZAJĄCY - zna pojęcia: rozpuszczanie, roztwór, rozpuszczalnik, destylacja, mieszanina niejednorodna, mieszanina jednorodna - roztwór właściwy, koloid, zawiesina, dekantacja, sedymentacja, rozpuszczalność, roztwór nasycony, roztwór nienasycony, krystalizacja, stężenie procentowe, woda mineralna, woda pitna - potrafi odczytać z wykresu rozpuszczalność substancji w danej temperaturze oraz określić temperaturę, w której rozpuści się dana ilość substancji - wie, jak rozdzielić roztwór na składniki - zna właściwości wody - wie, gdzie i w jakiej postaci występuje woda w przyrodzie - wie, w jaki sposób działalność człowieka powoduje zanieczyszczenie wody DOSTATECZNY - wie, jakie czynniki przyspieszają rozpuszczanie - potrafi wyjaśnić, co to znaczy, że rozpuszczalność wynosi x g w temperaturze y° C - potrafi uszeregować substancje według rosnącej rozpuszczalności na podstawie wykresu rozpuszczalności w danej temperaturze - wie, co dzieje się z kryształem podczas rozpuszczania - wie, jak sporządzić roztwór - wie, jak rozdzielać zawiesiny, roztwory - wie, co to jest efekt Tyndalla - potrafi podzielić mieszaniny ze względu na stopień rozdrobnienia DOBRY - potrafi obliczać stężenie procentowe roztworu, gdy podana jest m* i mtozp- - obliczenia procentowe- gdy odparujemy rozpuszczalnik - obliczać masę roztworu, rozpuszczalnika, substancji i przekształcać wzór Cp= 100% - wie, z czego składa się piana, emulsja, mgła, dym. Podaje przykłady - obliczenia chemiczne- wyznaczanie rozpuszczalności BARDZO DOBRY - podaje cztery sposoby rozdziału mieszanin - wie, w jaki sposób przekształcamy roztwór nasycony w nienacycony (przynajmniej dwa sposoby) i odwrotnie - określa skład chemiczny wód podziemnych i wskazuje, co o nim decyduje - obliczenia chemiczne- wydajność krystalizacji - obliczenia chemiczne- obliczanie ilości składników roztworu nasyconego - obliczenia chemiczne- zmiana stężenia - wie, jak zmienia się objętość wody ze wzrostem temperatury CELUJĄCY - obliczenia chemiczne o podwyższonym stopniu trudności - wykonuje dodatkowe zadania domowe - wie, jakie rodzaje wód ziemskich występują na terenie gminy 4. Reakcje chemiczne DOPUSZCZAJĄCY - zna pojęcie roztworzenia, wie na czym ono polega i podaje przykłady - wie, co to jest stosunek stechiometryczny reagentów - potrafi zapisać równanie chemiczne reakcji Mg, Zn, AL, Ca, Na z kwasem solnym oraz podać opis makroskopowy i mikroskopowy - zna właściwości kwasu solnego - na podstawie wzoru sumarycznego związku chemicznego określa: masę cząsteczkową stosunek atomowy pierwiastków stosunek masy pierwiastków skład procentowy pierwiastków DOSTATECZNY - zna typy (syntezy, analizy, wymiany pojedynczą i podwójną) i grupy (utlenianie, spalanie, redukcja, elektroliza, roztwarzanie) reakcji - zna prawo zachowania masy i potrafi je stosować w zadaniach - właściwości fizyczne bromu - zna prawo stałości składu DOBRY - potrafi zapisać równanie reakcji i spalania, redukcji, roztwarzania, elektrolizy, utleniania - zna algorytm obliczeń do stechiometrii równań, potrafi go stosować w zadaniach typu: przewidywanie ilości produktu ustalanie ilości substratu obliczanie ilości reagentów w roztworze BARDZO DOBRY - rozwiązuje zadania typu: ustalanie produktu przy znanych ilościach dwóch substratów - wie, od czego zależy szybkość reakcji - wie, co to jest kataliza, katalizator, kontakt - wie, jak działa katalizator - wie, do czego służy katalizator w samochodzie - wie, co to są reakcje egzoenergetyczne i endoenergetyczne - wie, jak się przewiduje efekt energetyczny rekcji CELUJĄCY - rozwiązuje zadania z zastosowaniem praw stałości składu i zachowaniu masy o podwyższonym stopniu trudności - wykonuje dodatkowe zadania domowe
Opracowanie: Anna Jabłońska Wyświetleń: 4491
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |