![]() |
![]() |
Katalog Teresa Szydłowska Historia, Scenariusze OD MIESZKA DO KAZIMIERZA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI O NIEKTÓRYCH PIASTACH.OD MIESZKA DO KAZIMIERZA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI O NIEKTÓRYCH PIASTACH.KONSPEKT LEKCJI POWTÓRZENIOWEJ Z HISTORIITREŚCI PROGRAMOWE: - Panowanie dynastii piastowskiej - Polityka zagraniczna i wewnętrzna Piastów CELE LEKCJI: po zakończonych zajęciach uczeń pamięta: - w jakich latach panowała dynastia - zna protoplastów dynastii piastowskiej - jakie wydarzenia miały miejsce w roku: 966; 1000; 1025; 1320; 1333; 1138 rozumie: - pojęcia: protoplasta, chrystianizacja, rozbicie dzielnicowe, dyplomata, potrafi: - prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji; - wymienić ważniejszych władców dynastii piastowskiej; - zaznaczyć na taśmie chronologicznej najważniejsze wydarzenia z czasów panowania dynastii piastowskiej; - przedstawić cele polityki wewnętrznej i zagranicznej niektórych Piastów (np. Kazimierza Wielkiego). W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne: - efektywnie współdziała w zespole, - planowanie, organizowanie i ocenianie samodzielnego uczenia się, - praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy, - przygotowanie się do publicznych wystąpień, - skuteczne komunikowanie się, - poprawne posługiwanie się językiem polskim. METODY: praca z podręcznikiem, z mapą, drzewo genealogiczne Piastów, praca w grupie, praca na taśmie chronologicznej. I WPROWADZENIE: wykorzystując metodę rozmowy nauczyciel nawiązuje do początków państwa polskiego.Uczniowie, na podstawie mapy odczytują nazwy plemion zamieszkujących ziemie polskie. Nawiązanie do rodowodu Piastów. II ROZWINIĘCIE: nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, rozdaje uczniom kartki z zadaniem do wykonania oraz schemat drzewa genealogicznego Piastów. Uczniowie pracują w zespołach, uzupełniają drzewo genealogiczne od pierwszego do ostatniego Piasta. Starają się wymienić zasługi wybranych Piastów (Mieszka I, B. Chrobrego, B. Krzywoustego, K. Wielkiego). III PODSUMOWANIE: zespoły prezentują efekty swojej pracy. Na taśmie chronologicznej umieszczają daty: 996, 1000, 1025, 1320, 1333, 1138. IV METODY KONTROLI: rozdanie uczniom do uzupełnienia kart pracy.
Opracowanie: Teresa Szydłowska Wyświetleń: 4833
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |