Katalog

Teresa Szydłowska
Historia, Scenariusze

OD MIESZKA DO KAZIMIERZA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI O NIEKTÓRYCH PIASTACH.

- n +

OD MIESZKA DO KAZIMIERZA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI O NIEKTÓRYCH PIASTACH.

KONSPEKT LEKCJI POWTÓRZENIOWEJ Z HISTORII

TREŚCI PROGRAMOWE:
- Panowanie dynastii piastowskiej
- Polityka zagraniczna i wewnętrzna Piastów

CELE LEKCJI: po zakończonych zajęciach uczeń pamięta:
- w jakich latach panowała dynastia
- zna protoplastów dynastii piastowskiej
- jakie wydarzenia miały miejsce w roku: 966; 1000; 1025; 1320; 1333; 1138

rozumie:
- pojęcia: protoplasta, chrystianizacja, rozbicie dzielnicowe, dyplomata,

potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji;
- wymienić ważniejszych władców dynastii piastowskiej;
- zaznaczyć na taśmie chronologicznej najważniejsze wydarzenia z czasów panowania dynastii piastowskiej;
- przedstawić cele polityki wewnętrznej i zagranicznej niektórych Piastów (np. Kazimierza Wielkiego).

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
- efektywnie współdziała w zespole,
- planowanie, organizowanie i ocenianie samodzielnego uczenia się,
- praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy,
- przygotowanie się do publicznych wystąpień,
- skuteczne komunikowanie się,
- poprawne posługiwanie się językiem polskim.

METODY: praca z podręcznikiem, z mapą, drzewo genealogiczne Piastów, praca w grupie, praca na taśmie chronologicznej.

I WPROWADZENIE: wykorzystując metodę rozmowy nauczyciel nawiązuje do początków państwa polskiego.Uczniowie, na podstawie mapy odczytują nazwy plemion zamieszkujących ziemie polskie. Nawiązanie do rodowodu Piastów.

II ROZWINIĘCIE: nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, rozdaje uczniom kartki z zadaniem do wykonania oraz schemat drzewa genealogicznego Piastów. Uczniowie pracują w zespołach, uzupełniają drzewo genealogiczne od pierwszego do ostatniego Piasta. Starają się wymienić zasługi wybranych Piastów (Mieszka I, B. Chrobrego, B. Krzywoustego, K. Wielkiego).

III PODSUMOWANIE: zespoły prezentują efekty swojej pracy. Na taśmie chronologicznej umieszczają daty: 996, 1000, 1025, 1320, 1333, 1138.

IV METODY KONTROLI: rozdanie uczniom do uzupełnienia kart pracy.

Opracowanie: Teresa Szydłowska
Danuta Makar

Wyświetleń: 4833


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.