Pola powierzchni figur płaskich.
"Powierzchnia Parku Karola Marcinkowskiego."
Wstęp
Informacja dotycząca Parku Karola Marcinkowskiego:
Poznań jest miastem, w którym jest dość dużo terenów zieleni. W samym centrum
jest 6 parków: Park Fryderyka Chopina, Jana Henryka Dąbrowskiego, Adama
Mickiewicza, Park Lubuski, i największy z nich Park Karola Marcinkowskiego.
Zajmuje on teren między Aleją Niepodległości i ul. Towarową. Jego budowę
rozpoczęto w 1905 r. na terenach pofortecznych. Początkowo nosił nazwę Fryderyka
Schillera.
W północnej części parku ustawiono w 1913 r. fontannę Felderhoffa.
Po II wojnie światowej powiększono powierzchnię parku przyłączając teren
pobliskich cmentarzy aż do południowej strony ul. Powstańców Wielkopolskich. Tam
również do 1923 r. znajdował się grób patrona parku, wielkiego lekarza i
społecznika.
W parku na uwagę zasługują: popiersie Juliusza Słowackiego oraz rzadka w Polsce
leszczyna turecka o obwodzie pnia 200 cm chroniona jako pomnik przyrody.
Cele lekcji
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- odszukać na mapie interesujący go obiekt
- dostrzegać kształty figur geometrycznych w otaczającej przestrzeni
- posługiwać się jednostkami miar i dokonywać ich zmiany uwzględniając skalę
mapy
Podczas lekcji uczeń doskonali również umiejętności:
- pracy w grupie
* wewnętrzna samoorganizacja grupy
* czytanie, słuchanie ze zrozumieniem
* prowadzenie dyskusji
- prezentowania grupowych osiągnięć
Formy i metody pracy:
- praca w grupach
Środki i materiały dydaktyczne:
- plany miasta Poznania
- informacja o Parku Karola Marcinkowskiego
- plansze, na których grupy przedstawiają swoje propozycje rozwiązania zadania
Fazy realizacji lekcji:
- podział klasy na 4 osobowe grupy
- ustalenie zasad pracy i prezentacji
- polecenia dla grup
Każda grupa otrzymuje na kartkach:
* informacje na temat Parku Karola Marcinkowskiego
* zadanie polegające na:
- odszukaniu parku na planie miasta
- obliczeniu jego powierzchni
* wskazówki dotyczące prezentacji:
- przedstaw rozwiązanie zadania podając przyjętą metodę.
- otrzymaną powierzchnię parku podaj w hektarach
- nie oceniając, określ jak pracowała grupa
* karta ewaluacyjna
Każdy uczeń otrzymuje kartę ewaluacyjną do indywidualnego wypełnienia
- w skali od 1do 5 uczniowie określają swój udział w rozwiązywaniu
powierzonego zadania zamalowując odpowiednie miejsce
- uczniowie wskazują ewentualne problemy jakie pojawiły się podczas
wykonywania zadania.
-
Podsumowanie
Ocena pracy poszczególnych grup i porównanie otrzymanych wyników z rzeczywistą
powierzchnią parku.
Opracowanie: Elżbieta Sipińska - Tyrpin